Officieel: Ford Fiesta (2017)Feest in Keulen, de compacte Ford Fiesta is volledig vernieuwd! Visueel eerder meer van hetzelfde, op vlak van interieur, gadgets en motorisaties zijn er wel interessante nieuwigheden!

Na reeds zes generaties is het nu tijd voor een volledig nieuwe Fiesta! De Blauwe Ovaal ziet het wederom groots en zal vier versies commercialiseren in Europa, namelijk de Vignale luxeversie, de sportieve ST-Line uitvoering, een Active met licht verhoogde bodemvrijheid en voorzien van extra bumpers en een Titanium variant als “basis”model.

Visueel hebben al deze uitvoerigen hun eigen kenmerken maar verdere visuele verschillen met de huidige Ford Fiesta zijn eerder beperkt. Gezien het immense succes lijkt dat op saai zijn veilig spelen, gelukkig heeft de Fiesta voldoende charisma en uitstraling om nog een tijdje met dezelfde looks verder te kunnen.

Binnenin renderen de grotere buitenafmetingen direct met een ruimer gevoel, praktischere insteek en meer beenruimte (voor- én achterin), extra cijfers hebben we jammer genoeg nog niet. Op vlak van technologie kan je – mits toeleg – genieten van het moderne SYNC3 infotainmentsysteem met méér connectiviteit en een haarscherp 8″ touchscreen. Wie écht wil (het is en blijft een compacte stadswagen…) kan zelfs een Bang & Olufsen geluidsinstallatie verkrijgen!

Naast leuke multimedia-upgrades voorzag Ford ook op vlak van veiligheid wat nieuwigheden zoals botswaarschuwing met voetgangersherkenning, actieve parkeerhulp, adaptieve cruise control, dodehoekverklikkers en rijbaanassistentie.

Omtrent het motorengamma van de nieuwe Ford Fiesta is het nog windstil, de Amerikanen geven wel mee dat er opnieuw “een waaier aan drie- en viercilinders” voorhanden zullen zijn. De 1.0 EcoBoost zal uiteraard niet ontbreken en krijgt zelfs cilinderuitschakeling mee, niet slecht voor een driecilinder!

Begin 2017 moet de gloednieuwe Fiesta in verkoop gaan met de eerste leverbare exemplaren tegen de zomervakantie, meer informatie, details en prijzen volgen ongetwijfeld ergens onderweg.