Rijtest Ford Fiesta header
Een kleine facelift, nieuwe motoren en een hoop innovatieve technologieën houden de Ford Fiesta in vorm voor zijn strijd op het felbevochten compacte speelveld.

Hoewel de Ford Fiesta enorm populair is onder de jeugdige bevolking, is hij zelf al lang niet meer van de jongsten. De eerste Fiesta zag het levenslicht al in 1976 en op dat moment stond ondergetekende zelfs nog niet op de planning. Maar de kleine stadsmus evolueerde voortdurend mee met zijn tijd, veroverde de wereld gestaag maar zeker en heeft ondertussen al een Mk6 in de geschiedenislijn. Vier jaar na de geboorte van die generatie werd het wel opnieuw hoogtijd voor een kleine alteratie, aangepast aan de hedendaagse wensen en de ecologische realiteit. De intrede van de 1.0-liter EcoBoost voor het Fiesta-gamma was zo bijvoorbeeld een van de meest gewenste en logische stappen die Ford kon ondernemen, terwijl ook hard gewerkt werd aan de ergonomie. De nieuwe Ford Fiesta is een compacte auto met de kwaliteiten van een grote, ontwikkeld om de verwachtingen van klanten die een groter model gewoon zijn te overtreffen. Aldus Ford, maar hoe goed slaagt de nieuwkomer erin om ook óns te overtuigen?

Rijtest Ford Fiesta 01

Rijtest Ford Fiesta 25Rijtest Ford Fiesta 24

Zijn nieuwe neus heeft daar alvast geen problemen mee: slanke koplampen met geïntegreerde LED-dagrijlichten (Titanium/Sport), een karaktervolle motorkap (Ford spreekt zelfs van een ‘powerdome’) en de imposante (licht afgekeken) trapeziumvormige Aston Martin grille maken zelfs de niet-ST-versie sportiever dan ooit. Ook de zwarte behuizingen waar in de beter uitgeruste versies de mistlampen zitten werden in de breedte uitgetrokken voor een nog nadrukkelijker laag-bij-de-grond effect. Aan de achterkant is het meer een spelletje ‘zoek de zeven verschillen’, als er al zoveel zijn. Maar dat is niet noodzakelijk een slecht iets, zijn haar kontje mag er ondanks de leeftijd immers zeker zijn. Langszij zijn vooral nieuwe velgen van de partij: van 14-inch stalen velgen met wieldeksels tot de 15-inch lichtmetalen exemplaren op onze Titanium testwagen. Maar ook maatje 16” is beschikbaar en moest je meteen voor de Fiesta Sport gaan met zijn bumperschorten en sportophanging, dan zijn de optionele 17-inchers een voor de hand liggende keuze. Kiezen uit het nieuwe kleurenpallet is dan weer iets moeilijker: Candy Blue, Hot Mustard of Copper Pulse? In het speelse blauw durfden wij nog net rondrijden, het roze Hot Magenta is dan weer een brug te ver. Flashy kleuren zijn er meer dan genoeg en ze maken de Fiesta hipper dan ooit, maar het mag ook gewoon Race Red of anoniem Panther Black biljven.

Rijtest Ford Fiesta 19

Rijtest Ford Fiesta 18Rijtest Ford Fiesta 17

Onder de Blauwe Ovaal lag in onze testwagen de 1.0-liter EcoBoost, een blokje dat ons insziens de 1.0-liter en 1.25-liter Duratec motoren compleet overbodig maakt in de catalogus. De enige bestaansreden voor de 1.6-liter Duratec vervolgens is nog de PowerShift automaat, want qua verbruik, CO2-uitstoot en eigenlijk ook prestaties maakt de op een A4 passende driecilinder schroot van deze andere benzinemotoren. Zeker als het de 125 pk versie betreft, met zijn sub-10-seconden sprint van 0-100 km/u en zijn top van maar liefst 196 km/u. Dat hij over evenveel koppel als de 1.6-liter diesel beschikt (200 Nm in overboost), uit zich bovendien ook in de uitstekende hernemingen. De 1.0-liter EcoBoost met 100 pk is zonder twijfel meer dan genoeg voor de kleine Ford Fiesta, maar de 25 pk extra veranderen ‘vlot’ in ‘snel’. Nog niets vergeleken met de Fiesta ST, maar met de kleine driecilinder beleefden we ook al veel plezier. Elke acceleratie gaat bovendien gepaard van een karakteristiek gegrol, dat in dit geval eerder leuk dan storend is. Echt soepel en stil is de miniscule krachtcentrale immers niet, maar voorbij de 2.000 toeren schiet de Fiesta met rasse schreden vooruit. De verhoudingen van de manuele vijfbak liggen misschien wel aan de (zeer) lange kant, maar echt last hadden wij daar niet van. Liever een keertje minder dan een keertje te veel moeten schakelen.

Rijtest Ford Fiesta 11

Rijtest Ford Fiesta 06Rijtest Ford Fiesta 13

Ondanks de vlotte acceleraties en een degelijke hoeveelheid stadsverkeer bleef het verbruik tijdens onze testweek beperkt tot 5,9 liter per 100 kilometer. Dat is dan wel 1,6 liter meer dan opgegeven, iedereen weet dat de brochurecijfers in 99% van de gevallen onbereikbaar zijn. Zelfs met alle blaadjes gekleurd in de Ford EcoMode! Vlot accelereren, een constante snelheid aanhouden en vooral veel anticiperen zijn nu eenmaal beter dan als een chauffeur met hoed op de hoedenplank de snelheidsnaald als een slak omhoog laten kruipen. Wie dagelijks echt veel kilometers maalt, zal zeker nu de kloof tussen benzine- en dieselprijs opnieuw gegroeid is beter afzijn met de 1.6-liter TDCi, maar eens de afstanden beperkt blijven of als tweede wagen is de EcoBoost-motorisatie volgens ons een clear winner. De CO2-uitstoot van slechts 99 gram per kilometer is tot slot natuurlijk ook mooi meegenomen.

Rijtest Ford Fiesta 21

Qua rijdynamiek behoort de Fiesta gelukkig ook nog steeds tot de besten in zijn klasse. Duidelijk een Ford-kind, want in alle omstandigheden lijkt de stuurinrichting gewoonweg perfect te kloppen. Korte bochten, doordraaiers of leuke links-rechts combinaties: de Fiesta is een plezante speelkameraad die uiterst dynamisch uit de hoek komt. Een zekere concullega maakte ons al jaloers met zijn ST-verhalen, maar nu kunnen we nog minder wachten op onze eerste kennismaking met de Hot Hatch. En hoewel ik in de kinderstoel op de achterbank van een mk3 Fiesta volgens de familiale overlevering zelden geklaagd heb, is het comfort er dezer tijd natuurlijk alleen maar op vooruit gegaan. Zelfs met lichtmetaal aangemeten blijft de demping voor alle inzittenden beter dan gemiddeld. Op de achterbank plaatsnemen is dus zeker geen straf, bovendien passen de hoofd- en beenruimte perfect naar de maatstaven die je verwacht.

Rijtest Ford Fiesta 31Rijtest Ford Fiesta 33

Rijtest Ford Fiesta 37

Rijtest Ford Fiesta 30Rijtest Ford Fiesta 29

Over de afwerkingskwaliteit van het interieur valt evenmin te klagen, zeker gezien het segment. Afwerking met hoogglans zorgt  voor dat tikkeltje extra en het met leder beklede driespaaks stuurwiel oogt niet alleen sportief, het ligt daarnaast ook uitstekend in de hand. Het instrumentenpaneel is gelijkaardig aan dat van de Focus en dus ook alle andere recente Fords, maar de boordcomputer is minder gesofisticeerd. SYNC brengt daarentegen wel spraakinteractie met USB-media en telefoon, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt smsen te laten voorlezen. Maar in de Fiesta zijn ook gekkere dingen mogelijk: met het MyKey systeem kunnen ouders een snelheidsbegrenzer en volumebegrenzer instellen, alsook ervoor zorgen dat zoon- of dochterlief de tractiecontrole nooit kan uitzetten. Een echte pk-begrenzer of aanpassing van de gasrespons zitten er momenteel nog niet in, maar lijken ons perfect mogelijk in de toekomst. Op het vijfduims kleurenscherm is vanaf nu ook optioneel navigatie weer te geven en wanneer het donker wordt, dan lijken de toerennaald en snelheidsnaald wel ‘Ice Blue’ laserzwaarden uit een Star Wars film. Om de ergonomie te verbeteren heeft Ford tot slot de bediening van ramen, zetelverwarming en de deurgrepen verplaatst. De opbergruimtes werden rijker in aantal en tegelijk ruimer, terwijl de zetels het lichaam nog beter ondersteunen. In de koffer is nog steeds plaats voor zo’n 290 liter bagage.

Rijtest Ford Fiesta 26

Rijtest Ford Fiesta 12Rijtest Ford Fiesta 15

Een meevaller zijn ook nog de prijzen van de nieuwe Ford Fiesta. Al vanaf 12.900 euro kan je een bestelbon ondertekenen en parkeer je de 1.25i Ambiente driedeurs voor jouw deur. Wil je een 1.0-liter EcoBoost, dan moet je minstens voor het Trend uitvoeringsniveau gaan. Voor 15.650 euro heb je de 100 pk versie in driedeurs, de vijfdeurs kost een luttele 500 euro extra. Wil je echter meer dan een uitgebreide veiligheidsuitrusting, radio/CD met USB en het MyKey systeem, dan zal je toch voor de Titanium moeten gaan. De meerprijs van 1.250 euro wordt verantwoord door lichtmetalen velgen, LED dagrijlichten, mistlampen vooraan, een driespakig lederen stuurwiel, een manuele airco en een middenconsole met armsteun. Chroom omlijsting van de ramen zijn een esthetisch extraatje. Interessante opties daarbovenop zijn een metaalkleur (€400), parkeerhulp achteraan inclusief elektrisch inklappende spiegels (€350), 17-inchers (€450) en jawel, zelfs een lederen zetelbekleding met verwarmde voorzetels (€1.375). Onze Titanium testwagen met 125 pk kost minstens 18.150 euro, maar een vergelijkbare Renault Clio (TCe 120 EDC) kost ook al 20.700 euro (wel met automaat). Prijzen van een Opel Corsa liggen ook in lijn, maar daar en bij vele andere concurrenten is het tevergeefs zoeken naar een ideale krachtbron als de 1.0 EcoBoost. Fiesta-dieselen kan tot slot vanaf 15.150 euro.

Rijtest Ford Fiesta 16

Conclusie

Hij kreeg dan wel een sportievere neus en er wat hippe kleuren bij, verder bleven de esthetische aanpassingen bij de nieuwe Ford Fiesta achterwege. Het is vooral onderhuids dat er serieus wat werd gesleuteld aan de kleine stadsmus: ergonomie-optimalisaties, veiligheidsupdates en innovatieve functionele toepassingen als SYNC en MyKey. Al blijft dé belangrijkste update volgens ons dat de 1.0-liter EcoBoost voortaan in de Fiesta wordt gelepeld. Snel in de acceleraties, vlot in de hernemingen en betrekkelijk zuinig. Het is zonder twijfel dé motorisatie voor de Fiesta. Dat hij bovendien nog steeds over zijn dynamische kwaliteiten beschikt, tilt zijn score in onze ogen alleen maar hoger. Als we al zoveel plezier halen uit een ‘gewone’ Fiesta, wat moet het dan niet zijn met een Fiesta ST? Nog een maandje of twee geduld om op die vraag antwoord te krijgen…

Overzicht

+ 1.0 EcoBoost
+ Dynamische kwaliteiten
+ Prijs/kwaliteit

­- Té lange versnellingen?

Rijtest Ford Fiesta 23

Tekst & Foto’s: Tim De Baets