Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)Met extra technologie en aangescherpte looks maakt Skoda de bijzonder praktische Kodiaq SUV (tot 7 zitplaatsen en 2.065 liter bagage!) nog wat interessanter.

Als aanvulling voor de Fabia, Octavia en Superb klassiekers introduceerde Skoda de verhoogde Kamiq, Karoq en Kodiaq. Een slimme zet gezien de sterke interesse voor dergelijke SUV’s … en dus prima verkoopcijfers als gevolg. Het Skoda SUV vlaggenschip, de Kodiaq, werd opgefrist en wil daarmee zijn succesverhaal verder zetten. Sinds 2016 werden er al méér dan 650.000 exemplaren geproduceerd in de fabriek van Kvasiny (Tsjechië)!


Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

De vernieuwde Skoda Kodiaq SUV doet het wel zonder al te ingrijpende nieuwigheden. De grootste weggevers zijn de hertekende grille (met een meer rechtopstaand en zeshoekige radiatorrooster) en aangepaste bumpers. Achteraan vinden we zowaar een subtiele spoiler terug voor een optimale stroomlijn moet zorgen. De lichtblokken werden smaller en komen vanaf nu standaard met LED technologie, optioneel kan je voor intelligente Full LED Matrix koplampen gaan.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

De Kodiaq personalisatiegids werd aangedikt met extra velgen (17” tot 20”). Naast een Kodiaq basismodel is er ook een sportief ogende Kodiaq Sportline (met zwarte accenten) of luxueuzere Kodiaq L&K (een eerbetoon aan de oprichters, Laurin & Klement). Zowel qua looks als prestaties blijft de Kodiaq RS het topmodel … maar hij wisselt wel zijn TDI turbodiesel in voor een benzinemotor. Of de avontuurlijke Kodiaq Scout terugkomt is niet 100% duidelijk.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Binnenin kan je het geheel naar hartenlust personaliseren met nieuwe decoratieve bekledingen en extra contrasterende stiknaden. Naast het standaard zitmeubilair kan je opteren voor Ergo Seats stoelen in geperforeerd leder met meervoudige elektrische verstelling, ventilatie én massagefunctie! Iets minder blingbling maar wel duurzamer zijn de eco stoelen met gerecycleerde vegan materialen.

Nog steeds zéér praktisch

Inzake gadgets en technologie komt de Kodiaq SUV desgewenst met een digitaal instrumentarium (10,25”) met diverse weergavemogelijkheden. Het infotainmentsysteem is 8” of 9,2” groot en biedt hedendaagse functionaliteit zoals realtime navigatie, DAB+, Hey Laura spraakcommando’s en kan draadloos overweg met Apple CarPlay / Android Auto. Het Canton audiosysteem (625 Watt) biedt met 10 luidsprekers (ipv 8 voordien) een verfijnde klank. Inzake materiaalgebruik en afwerkingskwaliteit gaat de functionele Tsjech er zichtbaar goed op vooruit! De hogere zitpositie zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Dé troefkaart van de Skoda Kodiaq is en blijft de waanzinnige binnenruimte en vijf tot zeven zitplaatsen. Daardoor past er respectievelijk 835 of 270 liter bagage in de koffer. De achterbank klapt eenvoudigweg neer en creëert zo een laadvolume van méér dan 2.000 liter! Aan de uitklapbare trekhaak kan je nog eens 1.800 kg meesleuren.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Zoals vaak zijn de twee extra zitplaatsen op de derde zitrij voorbehouden voor kinderen. Grotere personen zullen moeten klauteren en vervolgens een benauwd gevoel krijgen. Wel kunnen ze hier beroep doen op een bekerhouder, opbergvakken en zelfs een 12V contactpunt. Alle andere zitplaatsen bieden een royale hoeveelheid been-/hoofdruimte.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Klassiek motorengamma, gaande van 150 pk tot 280 pk

Het motorenaanbod omvat een 1.5 TSI (150 pk), 2.0 TSI (190 pk) en 2.0 TDI (150 pk of 200 pk). De instapbenzine is als enige verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak, de rest vertrouwt op de soepele DSG automaat met dubbele koppeling. Op de krachtige motorisaties kan je vierwielaandrijving (4×4) verkrijgen als alternatief voor de voorwielaandrijving. Zoals reeds aangehaald vertrouwt de Kodiaq RS nu op een 2.0 TSI met 280 pk. Standaard met vierwielaandrijving, sportzetels, 20” lichtmetalen velgen en schakelflippers achter het stuur.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

De vernieuwde Skoda Kodiaq moet het zonder enige vorm van elektrificatie (mild hybride, hybride of plug-in hybride) stellen. Wel kan hij terugvallen op een enthousiast start/stopsysteem en cilinderuitschakeling. Voor een 100% elektrische Kodiaq variant verwijzen ze je door naar de Enyaq iV die maximaal 1.710 liter bagage slikt.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

In de geteste Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG vloeit er 150 pk / 250 Nm (161 g/km CO2) richting de voorwielen. In net geen 10 seconden bereik je de 100 km/u mijlpaal terwijl de topsnelheid op 204 km/u ligt. Het normverbruik ligt op 7,1 liter per 100 km (WLTP), wij verbruikten minder dan een liter meer. Met een volle benzinetank (58 liter) geraak je dus 750 km ver.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Rijgedrag Skoda Kodiaq

Ondanks de vele Sportline inscripties en zelfs een Sport rijmodus is de Skoda Kodiaq SUV weinig tot niet dynamisch aangelegd. Daarvoor speelt zijn riant formaat en gewicht hem duidelijk parten. Wel weet hij het nodige rijcomfort te bieden, zowel inzake demping als met de aangename zetels. De 1.5 TSI instapmotorisatie voldoet prima om goed mee te kunnen op de snelweg en in de file. Wie vaak stevig geladen en/of gehaast is opteert misschien best wel voor de krachtigere tweeliters. Onder (te) stevige belasting laat de viercilinder zich duidelijk horen en durft de automaat zich wel te verslikken. Long story short, de Kodiaq is op zijn best met een rustige rijstijl.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Als Skoda SUV vlaggenschip kan de Kodiaq uiteraard terugvallen op een hoop rijhulp- en veiligheidssystemen. Dit in de vorm van Travel Assist (adaptieve cruise control + rijstrookassistentie + verkeersbordenherkenning + Traffic Jam Assist), Crew Protect Assist, Front Assist (met Predictive Pedestrian Protection en City Emergency Brake), Side Assist, Rear Traffic Alert, Emergency Assist en negen airbags. Ietwat jammer is dat de bediening van de cruise control via een minuscule hendel/knopjes moet gebeuren, een functietoets op het stuurwiel is daarvoor toch véél handiger?!

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Om parkeermanoeuvres van deze 4,70 meter lange en 1,83 meter brede gezinswagen te vergemakkelijken staan er een hoop sensoren, Area Assist (360° camera) en een achteruitrijcamera paraat! Desgewenst zelfs automatisch via de Easy Park Assist. Om dat ook vlot te laten verlopen met een aanhangwagen kan je beroep doen op Trailer Assist.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Simply clever

Met de nodige Simply Clever features maakt ook de Skoda Kodiaq het leven net wat aangenamer. Onder meer met de geïntegreerde trechter voor het ruitensproeiervloeistofreservoir, de Easy Open bekerhouders, verwijderbare zonneschermen, wegneembare vuilnisbakjes, tickethouder in de A-stijl, ijskrabber in de tankklep met bandprofieldieptemeter en natuurlijk de paraplu’s in beide voordeuren. Inderdaad zoals bij een Rolls Royce! De Pack Sleep zorgt dan weer voor geïntegreerde hoofdsteunen en de Lounge Step vloertapijten.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Prijzen en concurrentie Skoda Kodiaq

De opgefriste Skoda Kodiaq komt in de Active, Clever, L&K en Sportline uitrustingsniveau’s waarbij het prijsmatig van 35.370 euro (1.5 TSI 150 pk Active) tot 61.545 euro (2.0 TDI DSG 4×4 200 pk L&K) loopt. De Kodiaq RS begint pas bij 62.020 euro. Het geteste Graphite Grey exemplaar was een Kodiaq 1.5 TSI DSG 150 pk Sportline die met ongeveer 2.000 euro aan opties uiteindelijk 48.500 euro waard was. Voor de upgrade naar zeven zitplaatsen moet je nogmaals 1.200 euro opleggen.

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Mocht zo’n Skoda badge op een of andere manier toch te min zijn, de Volkswagen Tiguan Allspace (vanaf 40.955 euro) en Seat Tarraco (vanaf 39.850 euro) staan op hetzelfde VAG MQB A2 platform en bieden dezelfde functionaliteit. Andere ruime SUV’s met zeven zitplaatsen zijn onder meer de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento en Toyota Highlander. De BMW X7, Mercedes GLS en Range Rover laten we buiten beschouwing gezien hun premium prijsverschil. Met de kersverse Jogger (vanaf 16.690 euro) heeft Dacia dan weer dé goedkoopste zevenzitter in de aanbieding.

Conclusie

Met de Kodiaq facelift introduceert Skoda nieuwe uitrusting, technologie, personalisatie en een frisse uitstraling. Aan het riante gebruiksgemak (lees: gigantische+veelzijdige binnenruimte) werd niet geraakt net zoals aan het comfortabele rijgedrag. Terwijl de afwerking er duidelijk op vooruit ging vinden we wel nergens zuinige/geëlektrificeerde motoren terug. Een leuke Kodiaq configuratie laat het prijskaartje vlotjes oplopen, toch profiteer je van bijzonder veel value for money. Of de Sportline uitvoering zijn meerprijs waard is moet je zelf bepalen net zoals of de prestaties van de 1.5 TSI benzinemotor volstaan.

Overzicht:
+ Stoer (opgefrist) voorkomen
+ Bijzonder praktisch en veelzijdig
+ Ruimtekampioen, zowel qua beenruimte als koffervolume
+ Gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom
+ Comfortabel
+ Zichtbare progressie inzake materiaalgebruik en bouwkwaliteit
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Prijzen lopen vlot op, wel relatief best scherp geprijsd
? 1.5 TSI voldoet prima qua prestaties … maar heeft geen overschot

– Weinig visuele verschillen met voorganger
– Geen Kodiaq iV PHEV
– Onhandige bediening cruise control
– Interne concurrentie

Rijtest: Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk facelift Sportline SUV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie skoda.be!