Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)Met de nieuwe 1.6-liter Smartstream dieselmotor, aangescherpte looks en extra veiligheidsfeatures komt de Hyundai i40 nog aantrekkelijker als voordien voor de dag.

Met SUV’s in alle geuren en kleuren en het meer rationele i10, i20 en i30 gamma heeft Hyundai alles in huis om een reguliere consument dé perfecte wagen aan te kunnen bieden. Met de i40 Sedan en i40 Wagon ligt dat iets moeilijker gezien deze uitkomen in het hogere (D) segment waar zich voornamelijk zakelijke rijders situeren, een groep die zich vaak laten leiden (in sommige gevallen zelfs lijden) door het “premium” logo voorop. Met een tweede opfrisbeurt probeert Hyundai de i40’s alvast nog wat interessanter te maken!

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Qua visuele wijzigingen blijft het bij de vernieuwde Hyundai i40 – nog steeds beschikbaar in Sedan en Wagon koetswerkvorm – beperkt tot een aangescherpte Cascading Grille (met een matte of chroom afwerking), nieuwe 18” (naast de bestaande 16” en 17”) lichtmetalen velgen en contrasterende deurpanelen binnenin om de (optioneel lederen) zetels te accentueren. De kleurboek omvat nog steeds vijf metaalkleuren (zilver, bruin, grijs, grijs en donkergroen) en evenveel kleurrijke mica uitvoeringen (wit, rood, oranjerood, blauw en zwart).

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Het riante laadvolume van de Hyundai i40 blijft aanwezig, gaande van 505 liter tot 525 liter (i40 Sedan) tot 553 liter tot 1.719 liter (i40 Wagon). Volwassenen nemen logischerwijs zonder (ledemaat)problemen plaats op de achterbank waar het zeker aangenaam vertoeven is met het optionele (doch reusachtige) panoramisch open dak.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Op vlak van afwerkingskwaliteit en infotainment voorziet Hyundai geen wijzigingen wat ook zeker niet noodzakelijk was, zo ogen de gebruikte materialen (veelal pastics) degelijk en omvat het 8” touchscreen slimme navigatie (inclusief flitsplaten!) en Apple CarPlay / Android Auto integratie. In vergelijking met de hightech (Duitse) concurrentie (en bijhorende gesture controls, digitaal dashboard, heads-up display, …) is deze Koreaan overduidelijk het kind van de rekening gezien zijn intrede in 2011 (!).

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)
Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Onder de motorkap bespeuren we dé nieuwigheid van deze i40 facelift, tenzij je kiest voor de ongewijzigde 1.6-liter GDi benzinemotor met 135 pk (142 g/km CO2). Aan dieselzijde werd de 1.7 CRDi ingewisseld voor de gloednieuwe 1.6 CRDi Smartstream viercilinder die we ook al zagen in de i30. Hier te verkrijgen met 115 pk / 280 Nm (manuele zesbak) of 136 pk / 320 Nm (7-DCT automaat), goed voor een CO2 uitstoot van respectievelijk 113 g/km en 112 g/km.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Tijdens een eerste kennismaking tijdens het Autosalon van Brussel 2019 wist de nieuwste generatie Hyundai i40 Wagon zijn aangename en comfortabele weggedrag van weleer te bevestigen. Het stuur communiceert helder maar laakt enige vorm van sportiviteit, wat de Drive Mode knop (met SPORT modus) je ook mogen doen geloven. De 1.6 CRDi Smartstream instapversie met 115 pk doet opmerkelijk stil zijn ding (tenzij onder stevige belasting), de manuele versnellingsbak met zes verzetten schakelt heerlijk soepel. Met een praktijkverbruik van ongeveer 6 liter per 100 km is hij ook zuinig te noemen, dankzij de grote brandstoftank van 70 liter (!) bekom je tevens een riant rijbereik. Veelrijders (veel zoals in aantal kilometers of aantal inzittenden) gaan misschien toch best voor de 136 pk versie met de efficiënte zeventraps automaat met dubbele koppeling.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Naast de Smartstream dieselmotor beschikken de Hyundai i40’s nu ook over het SmartSense veiligheidspakket met een resem actieve/passieve veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen. Nieuwkomer is de Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) die vanaf 10 km/u de bestuurder waarschuwt voor noodsituaties. Indien nodig zal er automatisch geremd worden om onheil te voorkomen.

Vanaf heden staat de nieuwe i40 bij de lokale Hyundai showroom met een vanafprijs van 27.599 euro (1.6 GDI 135 pk) of 37.949 euro (1.6 CRDi 7DCT 136 pk) voor de i40 Sedan, voor de praktische i40 Wagon betaal je 1.100 euro extra. Wie geen genoegen neemt met het (vrij royale) uitrustingsniveau Feel kan upgraden naar een Comfort Pack of Shine topversie met alle toeters en bellen.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Binnen het eerdergenoemde D-segment kijkt iedereen in de eerste plaats naar de A4 Avant, C-Klasse Break, 3-Reeks, Jaguar XE en V60 Break gezien hun begeerlijke premium badge … en dito prijs/optiepolitiek! Andere, meer toegankelijkere, mogelijkheden zijn ondermeer de Skoda Octavia Combi, Peugeot 508 SW, Volkswagen Passat Variant, Mazda6 Wagon, Opel Insignia Sports Tourer, Ford Mondeo Clipper en de Kia Optima Sportswagon die zijn fundamenten deelt met de i40 Wagon.

Conclusie
De vernieuwde Hyundai i40 brengt een nog aantrekkelijker totaalpakket als voordien, jammer genoeg blijft het in het D-segment grotendeels draaien rond de Duitse toppers met hun (fiscaal) geoptimaliseerde VAA en CO2 uitstoot. Op die manier blijft deze praktische Koreaan met zijn praktische inborst, riante basisuitrusting en scherpe prijs ietwat ondergewaardeerd in België. Met de introductie van de nieuwe dieselmotor wil Hyundai het desondanks nogmaals proberen met de i40, de 1.6 CRDi Smartstream kan op alle vlakken overtuigen (zowel manueel/automaat als 116 pk / 136 pk) met een aangename/stille loopcurve en zuinigheid. Hoop doet leven!

Overzicht:
+ Ruim/praktisch
+ Vlotte/zuinige 1.6 CRDi dieselmotor
+ Aangename manuele versnellingsbak
+ Value for money (riante basisuitrusting + aantrekkelijke prijs + uitmuntende garantie)

– Moeilijk segment waar de focus op leaseprijs/CO2 ligt
– Technologische achterstand (op leeftijd)

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem