Meer ruimte, minder gewicht en tal van handige snufjes maken van de nieuwe Opel Insignia Grand Sport de auto die hij altijd al moest geweest zijn.
Het is intussen bijna 10 jaar geleden wanneer Opel de erg mediocre Vectra ten grave draagt en door de Insignia vervangt. Een nieuwe naam maar vooral een nieuw design dat komaf moet maken met de reputatie van zijn bijzonder grijze voorganger. Met meer dan een half miljoen verkochte exemplaren zijn de Duitsers daar dan ook in geslaagd. Zeker omdat de compacte middenklasser het de laatste jaren erg moeilijk heeft gezien de opkomst van de SUV. Zijn opvolger wil echter minstens zo goed scoren en is duidelijk beïnvloedt door scherper sturende alternatieven zoals de de Ford Mondeo of Mazda 6, of het ruimtewonder dat Skoda Superb heet.
Minder overhang voor- en achteraan zorgen, samen met 920 mm extra wielbasis, voor gevoelig meer binnen- en vooral beenruimte voor zowel de voorste als achterste passagiers. Ook al blijft de hoofdruimte op de achterbank voor langere passagiers eerder beperkt vanwege de aflopende daklijn. Niettegenstaande de vele extra centimeters is de nieuwe Insignia gevoelig lichter dan zijn voorganger. Tot 175 kg wanneer je de zwaarste Insignia I vergelijkt met de lichtste Insignia II. In de praktijk is iedere Insignia II echter nog steeds vlot 100 kg lichter dan zijn voorganger. En dat is er aan te merken.
De combinatie van het lagere zwaartepunt en de veel lichtere neus maken dat de Insignia Grand Sport een stuk gretiger instuurt dan de oude, zonder daarbij te moeten leunen op de pure gripcapaciteiten van de voorste banden. Dat er uiteindelijk limieten zijn spreekt voor zich, het blijft tenslotte een voorwielaangedreven Opel, maar het contrast is niettemin erg groot. Dat je ook een stuk lager zit, waardoor de zitpositie een stuk natuurlijker aanvoelt, is bovendien meegenomen. Ook ergonomisch is de Insignia er flink op vooruit gegaan. De ongelofelijke knoppenrommel van zijn voorganger is verleden tijd en werd vervangen door een compact dashboard met heel wat horizontale lijnen voor een groter ruimtegevoel en meer visuele rust.
Minder knopjes en toch zijn er heel wat nieuwe functies en (comfort)snufjes die kopers over de streep moeten trekken. Dan denken we aan het uitgebreide head-up kleurendisplay met heel wat informatie tot en met de toerenteller toe, stoel- en stuurverwarming, radargestuurde cruise control of de automatische parkeerfunctie. Minder overtuigd zijn we dan weer van de tellerpartij die analoge meters voor de toerenteller, watertemperatuur en brandstofmeter combineert met een digitaal display voor bijkomende info zoals de olietemperatuur en Voltmeter. De lay-out is niet alleen verwarrend en onduidelijk maar biedt ook weinig toegevoegde waarde en vloekt bovendien met de strakke, eenvoudige lay-out van de rest van het interieur. Gelukkig is er het head-up display dat de meest relevante info in een oogopslag bundelt. Wat ons betreft een absolute must.
Andere interessante opties zijn de matrix-LED-koplampen met automatische grootlichtfunctie, een draadloze telefoonoplader, massagestoelen of adaptieve dempers. De ophanging zelf schreeuwt echter niet om de adaptieve exemplaren en houdt ook standaard een mooi evenwicht tussen strak en comfortabel. Ondanks de toegenomen portie sportiviteit blijft de Insignia in de eerste plaats een snelwegvreter. Wat dat betreft is ook de toegenomen wind- en geluidsisolatie meegenomen. Al staat die dan weer in contrast met de rij- en rolgeluiden die duidelijk minder goed worden weggefilterd. Tot slot ook een punt van kritiek in verband met de actieve rijbaanhulp die niet alleen erg agressief tussenbeide komt, maar bij elke herstart ook automatisch terug is ingeschakeld.
Op het vlak van motoren is de nieuwe Insignia Grand Sport er voorlopig met twee benzine- en twee dieselmotorisaties. Enerzijds een 1.5- en 2.0-liter SIDI turbobenzine met 140 pk, 165 pk en 260 pk voor de voorlopige topversie. Anderzijds een 1.6- en 2.0-liter CDTI met 110 pk, 136 pk, 170 pk en tenslotte 210 pk voor de 2.0 CDTI BiTurbo met standaard vierwielaandrijving. Alle motoren beschikken over start/stop-technologie.
Wij gingen op pad met de 165 pk sterke 1.5 turbobenzine met 6-traps automaat. Opel verwacht immers dat niet de diesel maar deze 1.5 de meest populaire versie wordt. Dat is ooit anders geweest. De vijftienhonderd kennen we van de nieuwe Astra en presteert ook hier prima. Fluisterstil en soepel en vooral de ideale metgezel voor de automaat, zit het blokje de grote berline als gegoten. Vooral onderin kan de motor overtuigen met voldoende trekkracht en een turbo die vroeg bij de les is. Nadeel is dan weer wel er in het middengebied en bovenin de toeren minder te rapen valt. En ook de automaat is op zijn best bij ietwat lagere tempi en valt pas door de mand wanneer het allemaal wat sneller (moet) gaan. Op zich prima want deze Insignia laat zich zoals gezegd liever rustig(er) rijden.
Aan al die souplesse is er echter ook een grote ‘maar’ gekoppeld en dat is het gemiddeld verbruik. Dat lag na een weekje testrijden op een niet te misverstane 9 l/100 km. En dat is toch wel aan de hoge kant. Zeker omdat we er nooit echt sportief reden.
Conclusie
De nieuwe Opel Insignia heeft de grootste pijnpunten van zijn voorganger aangepakt en is daarmee nu een te duchten concurrent binnen zijn segment. Dankzij zijn extra binnenruimte en fors verbeterde rijdynamiek sluit de berline dichter aan bij zijn voornaamste tegenstanders. En ook op het vlak van technologie gooit de Grand Sport hoge ogen. Met een vanafprijs van 26.900 euro krijg je bovendien nog steeds veel waar voor je geld, ook wanneer je gretig in de optielijst duikt.
Overzicht:
+ Forse afslankingskuur
+ Beschikbare technologie
+ Rij- en zitcomfort
+ Combinatie benzine/automaat
+ Value for money
– Verbruik
– Automaat onder belasting
Tekst & Foto’s: Pieter Ameye