Officieel: BMW 4 Reeks Coupe G22 (2020)Na de nieuwe 3 Reeks is de tijd nu rijp voor een nieuwe generatie BMW 4 Reeks Coupé .. mét een behoorlijk gecontesteerde grille!

Nu de volledige 3 Reeks familie (met uitzondering van de M3 topper) in de showrooms staat haalt BMW het doek van de technisch gerelateerde 4 Reeks Coupé (codenaam: G22). Zoals verwacht (gevreesd?) prijkt er een riante grille vooraan, benieuwd of het eerder traditionele Europese cliënteel die gewaagde designkeuze ook zal appreciëren. In China en de USA zullen ze ongetwijfeld enthousiast zijn!

Behalve een nieuwe 4 Reeks Coupé volgt er ook nog een 4 Reeks Cabrio en praktischere 4 Reeks Gran Coupé koetswerkvariant met elk (?) hun M4 afgeleiden, daarnaast mogen we hier met de i4 ook een zuiver elektrische telg verwachten. Allemaal zullen ze in de BMW Plant Dingolfing van de band rollen.

De nieuwe Drie en Vier mogen dan het nog het nodige delen met elkaar, BMW benadrukt meer dan eens het dynamische karakter en het aanwezige rijplezier van de tweedeurs coupé. Een veelbelovende stellingname die de vele meerwaardezoekers graag zullen horen! Om die doelgroep tevreden te houden voorziet BMW een perfecte 50:50 gewichtsverdeling, lager zwaartepunt (-21mm), grotere spoorbreedte achteraan (+23mm) en een lichtgewicht koetswerk.

De buitenzijde mag dan nog behoorlijk uniek zijn, binnenin kopieert de 4 Reeks de indeling/boordplank van de 3 Reeks maar dat is zeker geen schande met hoogwaardige materialen, goede/doordachte ergonomie en hightech infotainment/gadgets. Apple CarPlay is zowaar standaard! Achterin prijken er twee afzonderlijkere zetels met voldoende comfort/ruimte aldus BMW, wie meer dan 440 liter bagage wil meenemen kan de achterbank platleggen (40:20:40).

Het initiële motorengamma van de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé omvat de 420i (184 pk), 430i (258 pk), M440i xDrive (374 pk), 420d (190 pk), 430d (286 pk) en de M440d xDrive (340 pk). Een 8-traps Steptronic automaat is standaard net zoals LED lichtblokken en een voorruit met akoestisch glas, de diesels én zes-in-lijn motoren krijgen ook steevast mild hybride techniek mee (lees: 48V boordnet en starter/generator, goed voor 11 pk extra!). Omtrent een 430e plug-in hybride is er (momenteel) geen sprake…

Zoals het hoort bij een hedendaagse generatiewissel zal de nieuwe 4 Reeks Coupé een aanzienlijk breder gamma aan rijhulpsystemen meekrijgen in vergelijking met zijn voorganger. Noodremhulp (Front Collision Warning), Lane Departure Warning, Park Distance Control (parkeersensoren) en verkeersbordenherkenning zijn standaard, via de optielijst tover je daar nog allerhande hulpmiddelen bij zoals de nieuwste generatie Head-up Display, slimme cruise control (met filemodus), Lane Control Assistant (nu met Active Navigation), 3D Top View achteruitrijcamera, volautomatische parkeerhulp, … Net zoals bij de vernieuwde 5 Reeks en 6 GT krijgt de 4 Reeks Coupé het gloednieuwe BMW Maps navigatiesysteem mee. Extra features of updates zijn over-the-air mogelijk dankzij de doordachte Operation System 7 architectuur.

De marktlancering van de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé is voorzien voor de herfst van 2020, de 430d en M440d komen pas tegen de lente van 2021. Prijzen zijn er nog niet, reken op minimaal 42.000 euro!