Rijtest: BMW M850i Coupe xDrive (2019)

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)Met de nieuwe 8 Reeks wil BMW een prominente(re) rol gaan spelen in het luxesegment, iets dat zeker zal lukken met de potente M850i Coupé!

De riante BMW catalogus heeft voor iedereen wel een gepast model/uitvoering/motorisatie in de aanbieding, bovenaan blijft het vrij beperkt met de X5, X6 en 7 Reeks. Daaraan werd de laatste jaren gewerkt, zo getuige de toevoeging van een riante X7 SUV en de herlancering van de 8 Reeks als Coupé, Cabrio en Gran Coupé plus sportieve M8 derivaten.


Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Een dergelijk aanbod ging in het verleden als 6 Reeks door het leven maar BMW positioneert deze nu hoger in het gamma. Dit in een luxueuzere, prestigieuzere en krachtigere vorm en haalt daarvoor de 8 Reeks benaming van onder het stof, tussen ’89 en ’99 was er al eens een gelijknamige luxecoupé. De 6 Reeks blijft bestaan hetzij enkel in de Gran Turismo koetswerkvorm.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Een nieuw topmodel verdient logischerwijs een waardige vormgeving, iets waaraan de nieuwe 8 Reeks Coupé (codenaam: G15) zeker aan voldoet dankzij het riante formaat (4,85 meter lang en 1,90 meter breed!), brede grille, smalle lichtblokken, minimaal 19” velgen, prominente uitlaatmonden en een aflopende daklijn als blikvangers. Dankzij de vele personalisatiemogelijkheden maak je met het grootste gemak een smakelijke configuratie zoals BMW België ons hier voordeed met de Barcelona Blau koetswerkkleur, donkere accenten, 20” duotone velgen, subtiele spoiler en grijpgrage M Sport remmen met blauwe remzadels.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Aan de buitenzijde steekt BMW de sportieve inborst van de M850i Coupé niet onder stoelen of banken, binnenin trekt de blauw/witte autoconstructeur uit München overduidelijk de kaart van luxe en comfort. Dit dankzij de gekende hoge afwerkingsgraad en de premium materiaalkeuze met desgewenst leder, alcantara, chroom, aluminium, koolstofvezel, …. De optionele kristallen Crafted Clarity schakelpook is overduidelijk het summum van de hoge herpositionering van de 8 Reeks, we begrijpen dat het voor sommigen misschien wel net té kitscherig is.

De digitale tellerpartij en het grote infotainmentsysteem maken indruk met hun haarscherpe beeldkwaliteit, functionaliteit en werkingssnelheid, qua logica/ergonomie, indeling en gebruiksgemak is er de nodige ruimte tot verbetering. Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar via de optielijst … inclusief abonnementsformule.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

De brede deuren bieden een gemakkelijke instap al moet je wennen aan de lage zitpositie. Het bereiken van de achterbank is bijna even moeilijk uitdagend als daar een comfortabele zitpositie vinden gezien de beperkte hoofdruimte, kleine(re) inzittenden hadden anderzijds geen noemenswaardige opmerkingen. De 8 Reeks Gran Coupé lijkt de aangewezen variant mocht je van plan zijn om frequent met meer dan twee inzittenden te reizen. De smalle koffer biedt standaard plaats aan 420 liter bagage, wie wil kan dat vergroten door de (onbruikbare) achterbank – desgewenst deels – neer te klappen.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Geen drie- of viercilinders onder de – extreem lange! – motorkap van de 8 Reeks Coupé, enkel de meest spraakmakende BMW motorisaties zijn hier voorhanden. De 840i (zes-in-lijn benzine, 340 pk) is een recente nieuwkomer die als instapper rekent op achterwielaandrijving, de 840d (zes-in-lijn diesel, 320 pk) en M850i (V8 benzine, 530 pk) doen het steeds met xDrive vierwielaandrijving. Alle Acht’s doen het met de 8-traps Steptronic automaat die foutloos schakelt, wie zelf toch beter wil doen kan zich wenden tot de schakellepels achter het (relatief dikke) stuurwiel.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Het cijfermateriaal van de 4.4-liter V8 (530 pk / 750 Nm / 228 g/km CO2) in de M850i is zodanig indrukwekkend dat je perfect kan afvragen wat de M8 Coupé topversie daar nog aan zal/kan toevoegen. Zo heb je slechts 3,7 seconden nodig om de 0-100 sprint te voltooien en zeer snel erna zit je aan de topsnelheid van 250 km/u. In de praktijk zal het verbruik schommelen rond de 12 à 13 liter benzine, rustig cruisend op de snelweg konden we het normverbruik van 10 liter wel halen. Desondanks de stevige dorst doet de M850i het met een riant rijbereik van meer dan 600 km dankzij de 68 liter grote brandstoftank.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Hoe de BMW M850i xDrive Coupé zich gedraagt bepaal je volledig zelf. Desgewenst zeer comfortabel dankzij de adaptieve ophanging, prima isolatie, handige rijhulpmiddelen (adaptieve cruise control met filemodus, groot head-up display, heerlijke zetels, …) en de rustige loopcurve van de achtcilinder. Dankzij de meesturende achteras voelt deze Duitser zelfs compacter aan dan hij werkelijk is. Gelukkig staan er de nodige sensoren, achteruitrijcamera en een parkeerassistent paraat om toch zonder kleerscheuren in en uit nauwe parkeerplaatsen te geraken.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Wanneer je kiest voor de Sport en Sport+ rijmodi ontwaakt de duivelse inborst van de M850i met bijhorende brullende, onheilspellende en vooral zeer verslavende soundtrack. De potente benzinemotor staat garant voor verbluffende acceleraties (Launch Control!) maar ook in de bochten komt het befaamde rijplezier snel naar boven. Daarvoor krijgt de 8 Reeks ondermeer een slim sperdifferentieel en variabele stuurbekrachtiging mee die het stevige stevige gewicht (1.965 kg) ietwat kunnen maskeren.

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Wie in dit segment kan shoppen zal niet verschieten van de stevige prijzen, voor Jan Modaal blijft de BMW 8 Reeks Coupé (vanaf 96.600 euro) behoorlijk onbereikbaar. In het geval van de M850i Coupé loopt dat zelfs op tot minimaal 130.000 euro en zelfs dan moet je nog via de optielijst passeren om bijvoorbeeld te genieten van DAB radio en/of Apple CarPlay…

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Bijzonder veel keuze in dit segment is er niet voorhanden en de Lexus LC (te Aziatisch), Bentley Continental GT V8 of Aston Martin DB11 V8 (beiden te exclusief) vallen ook nog eens af, gelukkig is er nog de Mercedes S-Klasse S560 Coupé die zich als de perfecte speelkameraad voor de M850i Coupé opwerpt. Een Porsche 911 Carrera S heb je ook voor een soortgelijk budget maar komt net wat compacter (lees: minder gracieus) voor de dag. De praktischere 8 Reeks Gran Coupé is enkele duizenden euro goedkoper, de zomerse 8 Reeks Cabrio is iets duurder.

Conclusie
Het hoofddoel van de gloednieuwe 8 Reeks was een blijvende en vooral positieve indruk te maken in het meest luxueuze segment en slaagt daar bijzonder goed in. BMW wil voornamelijk bij de eeuwige concurrent uit Stuttgart kopers lokken en zegent de 8 Reeks Coupé daarvoor met een bijzonder blitse vormgeving, knap interieur, nodige gadgets en een resem potente motoren. Het reguliere M850i topmodel leent zich perfect voor zowel de betere roadtrip als het sportieve(re) werk, qua prestaties is hij zodanig capabel dat hij bijna in het vaarwater van de M8 Coupé zit. Het stevige prijskaartje, riant verbruik en beperkte bruikbaarheid zijn eigen aan het segment en vermoedelijk geen onoverkoombaar probleem voor het vermogende cliënteel. Toch zou ons geld richting de 8 Reeks Cabrio (extra flair) of 8 Reeks Gran Coupé (verhoogde bruikbaarheid) gaan.

Overzicht:
+ Looks
+ Prestaties (benzinemotor + automaat)
+ Soundtrack
+ Comfortabel maar ook sportief
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze
+ Rijhulp, connectiviteit, veiligheid, gadgets, …
+ Wegligging

– Prijs/optiebeleid
– Complexiteit/ergonomie infotainmentsysteem
– Riant formaat / gewicht
– Verbruik bij sportieve rijstijl
– Bruikbaarheid achterbank

Rijtest BMW M850i Coupe xDrive G15 530 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Met dank aan La Criblerie

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...