Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)Met zijn sportieve looks, levendige benzinemotor en betrokken rijgedrag maakt de blitse Toyota Supra een levendige comeback.

Vandaag associeer je ze vooral met zuinige hybride’s maar ooit had Toyota de nodige sportieve modellen (2000 GT, AE86, Sports 800 en Supra) in de aanbieding. Vooral die flamboyante Supra deed het behoorlijk goed. Maar naast de nodige aandacht in de The Fast and the Furious “actie”films blijft het voor velen bij slechts een vage herinnering.


Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

CEO Akio Toyoda beloofde hoogstpersoonlijk een ommekeer en kwam ondermeer met het GR gamma (een verwijzing naar Gazoo Racing, hun motorsportafdeling). Intussen zijn we slechts vijf jaar verder en mogen ze met enige fierheid terugkijken op hun sportieve verwezenlijkingen. Want zowel de Yaris GRMN, Yaris GR als Corolla GR worden als “future classics” omschreven. Bovendien zijn ze ook druk in de weer met de ontwikkeling van een nieuwe Le Mans racewagen! Reeds vier jaar op rij pakte Toyota de eindoverwinning in deze legendarische uithoudingsrace.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Comeback kid

Maar behalve de gelimiteerde hot hatches realiseerde Toyota GR ook een comeback van de Supra sportcoupé. Dit met een wulpse vormgeving die door omstaanders zowel sierlijk als agressief werd omschreven. Zelfs met menig valse ventilatorroosters geneert de nieuwe Toyota Supra bijzonder veel aandacht in het straatbeeld. Of zou dat deze Lightning Yellow koetswerkkleur liggen?! Rondom prijken er 18” of 19” lichtmetalen velgen en LED lichtblokken, wel kan je desgewenst “carbon look” spiegelkappen krijgen.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Binnenin blijven de personalisatiemogelijkheden beperkt tot een interieurbekleding uit leer of alcantara. Bijzonder praktisch zijn dergelijke sportcoupé’s nooit geweest, je zal het dus moeten doen met twee bekerhouders, enkele opbergvakken en 290 liter koffervolume. Dat is nét voldoende voor dagdagelijks gebruik.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Wel versterkt de lage zitpositie en knusse interieur het sportieve karakter van de Supra. De sportzetels bieden véél steun/comfort en zijn elektrisch verstelbaar/verwarmbaar. En zowel de materiaalkeuze als bouwkwaliteit staan hier op punt.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

De digitale tellerpartij (8,8”) wordt geflankeerd door een Supra Connect (8,8”) infotainmentsysteem met slimme navigatie, DAB+, geconnecteerde diensten en Apple CarPlay ondersteuning. Specialist JBL levert een premium geluidssysteem om in optimale omstandigheden naar Topradio te kunnen luisteren terwijl de achteruitrijcamera zijn meerwaarde snel bewijst bij parkeermanoeuvres.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Maar…

En dan nu dé ongelogen (en ongemakkelijke?) waarheid. De vijfde generatie Toyota Supra is niet meer dan een BMW Z4 Roadster (G29) met vaste dakconstructie. Misschien ietwat oneerbiedig voor het vele werk dat de Japanse autobouwer in dit project heeft gestoken maar om onnodige kosten te besparen werd er (opnieuw) innig samengewerkt met BMW. Daarvan profiteren beide merken en gezien de afwijkende koetswerkvorm (coupé/roadster) blijven ze ook uit elkaars vaarwater. Aan de buitenzijde kan de Supra zijn Duitse oorsprong perfect maskeren, binnenin gaat dat bijna niet. Zowel de Z4 Roadster als Supra worden bij Magna Steyr in Graz (Oostenrijk) gebouwd.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Toyota Supra is momenteel 258 pk of 340 pk sterk

De behoorlijk Duitse oorsprong van de Toyota Supra is ook goed zichtbaar onder de langgerekte motorkap. Hier vinden we een tweeliter viercilinder (258 pk) of drieliter zescilinder (340 pk) terug. De kracht vloeit sowieso via een 8-traps automaat met schakelflippers richting de achteras. Binnenkort komt er wel een manuele Supra variant bij die voor voor nog meer betrokkenheid moet zorgen! En zouden ze in Japan (of Duitsland?) geen werk maken van een straffere Supra GRMN?

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

De Toyota Supra 3.0-liter Twin Scroll Turbo zes-in-lijn genereert 340 pk / 500 Nm (188 g/km CO2). Met launch control zit je na 4,3 seconden aan 100 km/u, bij 250 km/u is de gelimiteerde topsnelheid bereikt. Het normverbruik (8,2 liter per 100 km) halen zal een uitdaging worden, reken op gemakkelijk 10 liter. Een volle benzinetank bevat 52 liter waardoor je na ongeveer 500 km opnieuw moet tanken.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Speels rijgedrag

Behalve een potente aandrijflijn voorziet Toyota de nieuwe Supra ook van de juiste ingrediënten (50:50 gewichtsverdeling, laag zwaartepunt, sperdifferentieel, achterwielaandrijving, Brembo remkracht, sportief Michelin Pilot Super Sport rubber, …) om er een smakelijk geheel van te maken. De prominente dubbele uitlaatmonden zorgen op hun beurt voor een toepasselijk soundtrack … die binnenin kunstmatig versterkt wordt.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

De combinatie van een korte wielbasis (2,47 meter) en stevige spoorbreedte (1,59 meter) resulteert in een heerlijk wendbaar geheel dat tegelijk behoorlijk vertrouwenwekkend op de weg ligt. Het multifunctionele stuurwiel communiceert prima en doet de Japanner zelfs lichter aanvoelen dan de opgegeven 1.390 kg doet vermoeden. Zeker op een bochtenrijk traject kan de Supra zijn dynamische talenten volledig etaleren. Mits enig talent kunnen speelvogels (en met een uitgeschakelde stabiliteitscontrole) de achterkant zelfs gemakkelijk laten schuiven. In de Normal rijmodus (ipv Sport) blijft de Japanner relatief comfortabel en neigt hij meer naar een GT (Grand Tourer).

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Voor Toyota is veiligheid van het allergrootste belang en dat zien we zelfs terug bij de GR modellen. De nieuwe Supra komt namelijk standaard met dodehoekverklikkers, Lane Departure Alert, Rear-Cross Traffic Alert, Pre-Collision System (met voetgangers/fietsersdetectie), Collision Alert en adaptieve cruise control (mét filemodus)! Een draadloze telefoonlader, head-up display en keyless entry/go verhogen dan weer het comfortgehalte aan boord.

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Prijzen en concurrentie Toyota Supra

De nieuwe Toyota Supra is de jouwe vanaf 51.640 euro (2.0i 258 pk) of 67.150 euro (3.0i 340 pk). Naast wat accessoires kan je enkel bijbetalen voor het Premium Pack (+2.300 euro) en een metaalkleur. De lancering werd kracht bijgezet met een tot 90 exemplaren (wereldwijd) gelimiteerde Supra A90 Edition!

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Voor een Toyota zijn dat stevige bedragen, zeker met die fabelachtige Yaris GR (vanaf 36.000 euro) in het achterhoofd! Toch lijkt de prijssetting van de Supra marktconform als je kijkt naar de Alpine A110 (252 pk, vanaf 59.700 euro), Audi TT S (320 pk, vanaf 61.860 euro), BMW M240i Coupé (374 pk, vanaf 57.250 euro) en Porsche 718 Cayman (300 pk, vanaf 61.649 euro). Voor een dakloze Z4 Roadster vraagt BMW 41.759 euro (sDrive20i, 197 pk). Hoeveel de veelbelovende GR86 gaat kosten gaf Toyota nog niet mee.

Conclusie

Een icoon als de Supra reïncarneren is gemakkelijk gezegd dan gedaan. Zeker in een tijd waar er véél geld richting elektrificatie, modulaire platformen en hulpsystemen vloeit. Toch ging Toyota ervoor en prijkt er nu – dankzij een innige samenwerking met BMW – een vijfde generatie Supra sportcoupé in de catalogus. Voor critici is het sportieve Japanse karakter hier onvoldoende aanwezig, iets dat ze met de waanzinnige Yaris GR intussen al ietwat rechtgezet/gecorrigeerd hebben! Feestneuzen worden dan weer dolblij met de levendige zescilinder, betrokken rijgedrag en de blitse looks. De waarheid ligt – zoals steeds – ergens tussenin. Al moeten dynamische meerwaardezoekers (lees: liefhebbers) sowieso erkennen dat deze nieuwe Toyota Supra bijzonder imposant, performant en vooral plezant voor de dag komt!

Overzicht:
+ Looks
+ Prestaties
+ Zitpositie
+ Betrokken (en desgewenst speels) rijgedrag
+ Afwerking
+ Moderne uitrusting (rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …)

? Meer BMW dan Toyota, zeker binnenin

– Klassieke sportwagennadelen (stevige prijs/verbruik, beperkte bruikbaarheid, kleine koffer)
– Fake designelementen

Rijtest: Toyota GR Supra 3.0i 340 pk A90 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie toyota.be!
Foto’s: Francis Vanquickelberghe