Officieel: Toyota GR86 (2021)De nieuwe Toyota GR86 zet opnieuw (duidelijk) in op betaalbaar rijplezier.

Met de GT86 had Toyota de voorbije 8 jaar een compacte sportwagen pur sang (compact + RWD + handbak) in het gamma, goed voor 200.000 verkochte exemplaren. Dankzij de innige samenwerking met Subaru (en hun BRZ) konden de Japanners samen zo een werkbare business case bouwen. En nu maken ze zich klaar voor een tweede generatie.

Afgezien van de frissere (agressievere?) vormgeving is de grootste nieuwigheid de naamgeving. Zo wordt GT ingewisseld voor GR (Gazoo Racing), mooi in analogie met de Yaris GR en Supra GR sportmodellen. De numerieke 86 waarde is een knipoog naar de legendarische Toyota AE86 van weleer.

Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen (oa aluminum dak, motorkap en koetswerkpanelen) zet de nieuwe Toyota GR86 slechts 1.270 kg op de weegschaal. Met een verhoogde torsiestijfheid (+50%) moet het rijplezier nog gemakkelijker/duidelijker naar boven komen, zeker gezien de smalle banden. De buitenafmetingen komen zo goed als overeen met de uitgaande GT86.

Binnenin de GR86 moet er meer comfort en technologie terug te vinden zijn in de vorm van aangepaste (sport)zetels, moderner infotainment (8” ipv 7”) en hedendaagse connectiviteitstoepassingen (lees: Apple CarPlay / Android Auto).

Onderhuids rekent Toyota opnieuw op een atmosferische viercilinder boxer benzinemotor, nu 2.4-liter (ipv 2.0) groot. Het vermogen stijgt van 200 pk / 235 Nm naar 231 pk / 250 Nm, nog steeds in combinatie met een handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving en 18” lichtmetalen velgen. Een sprintje naar het eerste honderdtal zou in 6,3 seconden moeten lukken.

De nieuwe Subaru BRZ zou geen Europese plannen hebben, de Toyota GR86 komt op – hopelijk afzienbare – termijn wél naar onze regio. Prijzen zijn er op dit moment nog niet, hopelijk liggen die nog steeds in de lijn met voordien (ongeveer 35.000 euro).

Lees hier onze rijtest met de Toyota GT86!