Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)Hoe burgerlijk (lees: saai) hij ook mag klinken, de vierde generatie Toyota Yaris is helemaal anders. Voornamelijk comfortabel, veilig, zuinig en zeer aangenaam!

Vier miljoen verkochte exemplaren over een periode van twintig jaar en vier generaties. De compacte Yaris behoort tot dé Europese bestsellers van Toyota. Te danken aan zijn degelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid en betaalbaar karakter. Maar tegelijk ook niet de meest sensuele, spraakmakende of begeerlijke stadswagen. Daardoor slechts zéér sporadisch in posterformaat terug te vinden op menig tienerkamer…


Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Maar in 2017 sprak Akio Toyoda (CEO Toyota) de gevleugelde “no more boring cars” woorden en konden de designers/ingenieurs zich volledig laten gaan. Vervolgens kregen we niet enkel de begeerlijke Yaris GRMN en knotsgekke/héérlijke Yaris GR hot hatches, de vierde generatie Yaris ziet er ook in basisvorm écht goed uit. Misschien zelfs zodanig goed/uitgesproken/karaktervol dat hij de oorspronkelijke doelgroep (lees: ons bomma) overstijgt! Al hoef je gelukkig niet zo extreem te gaan als de kleurrijke Tokyo Fusion + Night Sky Black lanceringsversie waarbij knaloranje, zwarte accenten en 17” lichtmetalen velgen elkaar vinden. Standaard krijg je 15” stalen velgen en een spierwitte (Pure White) lakkleur.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

De nieuwe Yaris staat – samen met de avontuurlijke Yaris Cross afgeleide – als eerste op het GA-B TNGA platform, de Corolla en C-HR gebruiken een grotere (GA-C) variant. In vergelijking met zijn voorganger is de vierde Yaris zowel stijver (+37%) als lichter en ligt het zwaartepunt aanzienlijk lager, dat heeft een positieve invloed op het rijgedrag. Iets interessanter voor de gemiddelde consument zijn de gewijzigde buitenafmetingen (+5 cm breder, +5 cm wielbasis) wat zorgt voor méér binnenruimte.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Al temper je best wel je enthousiasme. Met het vrij smalle dashboard, ver uit elkaar geplaatste zetels en de lage zitpositie, oogt/voelt het ruimer dan het in werkelijkheid is. Qua been/hoofdruimte achterin moet de Yaris niet onderdoen voor zijn collega’s in het B-segment. Dat doet hij wel met slechts 286 liter koffervolume. De laaddrempel is bovendien vrij hoog, wel krijg je een volledige vlakke laadvloer – voor 947 liter bagage – met de achterbank plat.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Zo frivool als de buitenkant oogt het binnenin (gelukkig) niet maar een beetje meer sfeer en gezelligheid had wel gemogen. Over de bouwkwaliteit (en gekende degelijkheid) niets dan lof, qua materiaalgebruik is er nog steeds een merkbaar verschil met de Europese automerken. Aan (riante) opbergruimtes geen gebrek.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Inzake infotainment rekent de nieuwe Yaris op het Toyota Touch 2 systeem met een 7” of 8” touchscreen. Met een vlotte werking, moderne features (DAB, Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie …) en handige (fysieke!) bedieningselementen ben je er snel mee weg. Op visueel vlak oogt het wel zéér 1998. Behalve het digitale dashboard (bestaande uit drie delen) kan de nieuwe Yaris ook pronken met een 10” head-up display (!). Nog meer blingbling (voor de topversie) is er in de vorm van een draadloze telefoonlader, verwarmbaar stuurwiel, automatische LED grootlichten, keyless entry/go en een JBL Premium Sound System.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Qua motoren is er keuze tussen de 1.0i VVT-i (72 pk, handbak) en 1.5i VVT-i (125 pk, handbak of CVT) driecilinders. Uiteraard is de nieuwe Yaris ook als Hybrid (116 pk, CVT) te verkrijgen. De hete Yaris GR heeft behalve de naam niet zoveel met de “reguliere” uitvoering gemeen en rekent op een 1.6-liter driecilinder met 264 pk én instelbare vierwielaandrijving.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Voor de befaamde nul-naar-honderd sprint heeft de nieuwe Yaris 1.5i Hybrid (116 pk / 145 Nm) ongeveer 10 seconden nodig, bij 175 km/u wordt de topsnelheid bereikt. Onder belasting laat de luidkeelse CVT zich – traditiegetrouw – goed horen, zelfs met een Sport rijmodus ben je voor dynamische escapades hier niet aan het juiste adres. Wel als je graag zuinig door het leven gaat, zo getuige de beperkte verbruikscijfers van 87 g/km CO2 en 3,8 liter benzine per 100 km (WLTP). Met een hoop snelle testkilometers kwamen wij uit op 5,1 liter maar met enige inzet/toewijding moet dat zeker te verbeteren zijn. Reken op een rijbereik van 600 km met een volle benzinetank (36 liter).

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

De zuinige inborst heeft Toyota volledig aan zichzelf te danken, zelfs na 20 jaar blijven ze hun hybride aandrijflijn steevast verbeteren (lees: perfectioneren). In deze Yaris werd de lithium-ion accu zowel kleiner als lichter, tegelijk is hij in staat om sneller/beter energie op te slaan/te leveren. Zo krijg je een zéér aangenaam rijgedrag met vlotte tussenacceleraties, dit zonder écht uitgesproken sportief te willen zijn. Dit desondanks het lichte/directe stuurgevoel en de lage zitpositie. Via de EV Mode kan je desgewenst (kortstondig) zuiver elektrisch rijden, volgens Toyota zelfs tot 130 km/u! Beter focus je op lagere snelheden binnen de stadsmuren, daar schittert de Yaris Hybrid volmondig. En een draaicirkel van 9,6 meter maakt de Yaris hier heerlijk wendbaar.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Ook de Toyota Yaris komt standaard met een resem handige hulpmiddelen, een maximale NCAP crashtest score is daarvan een logisch gevolg. Een primeur is de (centrale) airbag die tussen de voorste inzittenden uitkapt! Onder de Toyota Safety Sense noemer is de Yaris gezegend met noodremhulp (met voetgangers/fietsers herkenning), adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, Lane Trace Assist, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitor, achteruitrijcamera…

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

De vierde generatie Toyota Yaris werd speciaal voor Europa ontwikkeld en wordt in Valenciennes (Frankrijk) geproduceerd. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Yaris, Dynamic, Iconic, Style en Elegant) schommelt de vanafprijs tussen 17.760 euro en 25.370 euro, de Yaris Hybride kost minmaal 21.300 euro. Echt flexibel kunnen we het optiebeleid wel niet noemen. De full option Yaris Hybrid Première testwagen was 29.330 euro waard.

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Vandaag de dag moeten dergelijke compacte vijfdeurs stadswagens de stoere/avontuurlijke crossovers laten voorgaan in de verkoopcijfers. Niet onlogisch dus dat er ook een Yaris Cross komt. Toch mogen we de Ford Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa, Kia Rio, Nissan Micra, Suzuki Swift en Volkswagen Polo (nog) niet afschrijven. In het geval van de Yaris Hybrid situeert de concurrentie zich voornamelijk in de Renault Clio E-TECH Hybrid en Honda Jazz Hybrid. Met een dergelijk budget komt een zuiver elektrische stadswagen ook wel (bijna) in de buurt…

Conclusie

Car of the Year 2021, die prestigieuze titel kreeg de nieuwe Toyota Yaris intussen toebedeeld. De eerste generatie Yaris deed hetzelfde bij zijn lancering in 2000! De (visuele) progressie tussen beiden kon niet groter zijn met een uitgesproken (blitse!) vormgeving, toegenomen binnenruimte en moderne gadgets. Dit terwijl diens ijzersterke kwaliteiten (degelijkheid/kwaliteit, comfort en veiligheid) ook nog steeds aanwezig zijn. De hybridetechniek werd geoptimaliseerd en zorgt voor nog zuinigere cijfers. Wie een beetje overweg kan met de temperamentvolle CVT automaat (lees: niet uitwringen/forceren) wordt getrakteerd op een aangenaam rijgedrag. En dan is er nog die ongelooflijke/hete Yaris GR!

Overzicht:
+ Karaktervolle vormgeving
+ Vlotte prestaties
+ Feilloze werking hybride-aandrijflijn (stil!)
+ Comfortabel
+ Volwassen rijgedrag/stuurgevoel
+ Zuinig (< 5 liter)
+ Royale veiligheidsuitrusting

– Luidruchtigheid CVT onder belasting
– Sober interieur
– Gedateerde vormgeving/layout infotainmentsysteem
– Stevige (crossover) concurrentie

Rijtest: Toyota Yaris 1.5i Hybrid 116 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie toyota.be!