Officieel: Toyota Corolla GR (2022)Na de blitse Supra en héérlijke Yaris GR volgt nu de Toyota Corolla GR hot hatch met 304 pk, handbak en zowaar drie uitlaten! Al is er ook een “maar”…

Het riante hybride gamma van Toyota is inderdaad niet het meest spannende of aantrekkelijke. Toch vergeet de Japanse autobouwer de dynamische meerwaardezoeker (m/v/x) zéér zeker niet. Dit in de vorm van de sportieve Supra GR coupé en waanzinnige Yaris GR. Die laatste krijgt van Toyota nu een grote broer in de vorm van de Corolla GR!

Die krijgt de klassieke “sport” make-over. Denk aan een agressieve grille, imposante wielkastverbreders, extra verluchting en een opzichtige spoiler. Achteraan prijken er zowaar drie (!) uitlaatmonden: twee smalle exemplaren met tussenin een dikke knalpot. Tuning is not a crime?

In vergelijking met een “gewone” Corolla nam de spoorbreedte vooraan 6 cm toe, achteraan zelfs 8,5 cm! Dit voor een betere stabiliteit. Eveneens verschillend is de digitale tellerpartij met specifieke en vooral sportieve informatie.

Toyota Corolla GR biedt een aantrekkelijke feestcocktail

De 1.6-liter driecilinder (!) benzinemotor uit de Yaris GR is hier ook van de (feest)partij. Hetzij met 304 pk / 370 Nm in de plaats van 261 pk / 260 Nm. Prestatiecijfers van deze 1.474 kg zware Japanner werden (nog) niet vrijgegeven maar daar moet je niet voor vrezen… Manueel schakelen met de strakke 6-bak is nog steeds de enige optie.

De intelligente GR-Four (of GR-4) vierwielaandrijving is nog steeds instelbaar inzake krachtverdeling (40:60, 50:50 of 30:70). Nieuw is wel dat je het stuurgevoel en gasrespons afzonderlijk kan wijzigen (Normal, Sport of Track). Met een klassieke handrem (ipv elektronisch knopje in de reguliere Corolla) leent de Toyota Corolla GR zich perfect voor het betere bochtenweg en diagonale spielerei

En dan nu de keerzijde. Midden 2022 is eerst de Japanse (thuis)markt aan de beurt, nadien mogen onze USA vrienden plezier maken. De kans is zeer klein (onbestaande?) dat de Toyota Corolla GR in Europa gecommercialiseerd zal worden. Iets dat de Volkswagen Golf R graag zal horen!