Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)De fel gehypte Yaris GR is dé Toyota (van de eeuw) waar zowel je kleinkinderen als je grootouders jaloers op zullen zijn…

Neen, veel belang hadden we niet gehecht aan de befaamde “no more boring cars” uitspraak van Akio Toyoda (CEO Toyota) in 2017. Intussen is het tegendeel 200% bewezen met enerzijds een gamma aan scherpgelijnde en vooral zelfverzekerde (gezins)wagens en anderzijds een sportief GR gamma. Zo kwam er – dankzij de innige BMW samenwerking – een nieuwe Supra en gaan de Japanners opnieuw racen in Le Mans. De gelimiteerde Yaris GRMN was een mooi zoethoudertje, maar met de gloednieuwe Yaris GR (marketingtechnisch gezien GR Yaris genoemd) pakken ze de hoofdprijs. Toch voor diegenen die rijplezier hoog in het vaandel dragen.


Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

De naamgeving creëert een logische verwarring met de Yaris stadswagen maar daar heeft deze GR eigenlijk niets meer mee te maken. De badge verwijst naar Gazoo Racing waar de sportieve(re) Toyota modellen worden ontwikkeld. En niet zomaar een krachtigere variant met een grote spoiler. Neen, eentje waarvoor alles uit de kast werd gehaald. Zoals de afstelling/ontwikkeling toevertrouwen aan rallylegende Tommi Mäkinen! Ongezien anno 2021 gezien de immense investeringen die autoconstructeurs moeten doen voor de ontwikkeling van zuiver elektrische modellen, rijhulpsystemen, geconnecteerde diensten en dergelijke.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Technisch gezien functioneert deze Yaris GR als homologatiemodel voor de volgende generatie Yaris WRC racebolide. Daardoor moest Toyota maar liefst 25.000 exemplaren bouwen (nota bene in het eerste productiejaar) om te voldoen aan de strenge eisen. Maar voor zo’n volumemerk is dat geen enkel probleem en werd de Motomachi fabriek omgebouwd, niet toevallig de plek waar ook de Lexus LFA het levenslicht zag. Het vermaledijde coronavirus kwam intussen (serieus) roet in het eten gooien en daardoor zal de toekomstige Yaris WRC bolide misschien zelfs nooit het daglicht zien (in deze vorm). Maar laat dat vooral miserie zijn voor de Toyota boekhouders, de liefhebber krijgt hier een godsgeschenk in de schoot geworpen.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Daar waar de klassieke Yaris een functionele (en bij voorkeur hybride) stadswagen is met vijf deuren komt de Yaris GR enkel als driedeurs. Nog meer geknutsel onderaan want enkel vooraan blijft het GA-B platform behouden, achteraan prijkt de onafhankelijke wielophanging van de Corolla (GA-C platform). Inclusief heerlijk brede heupen die zijn sportieve karakter perfect benadrukken.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

De daklijn ligt ook 91 mm lager en rondom prijkt er 18” lichtmetaal met rode remklauwen. De mogelijkheden inzake koetswerkkleur zijn beperkt tot Precious Black (zwart), Karmina Red (rood), Platinum White (wit) en Snow White (wit) met steeds contrasterende zwarte elementen en een hoop GR badges. Het lichtgewicht dak bestaat uit koolstofvezel … met daarover een sticker, kwestie van niet zoals Pagani minutieus te werk te moeten gaan om de koolstofvezelstructuur mooi (zichtbaar) uit te lijnen. Verder zijn de motorkap en portieren vervaardigd uit aluminum, uiteindelijk goed voor een leeggewicht van slechts 1.280 kg!

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Op het eerste zicht oogt het binnenin niet zo sportief als aan de buitenzijde, dit afgezien van de contrasterende rode stiknaad en chroom/alcantara accenten. Tussen de twee analoge meters prijkt een 4,2” TFT display dat rechtstreeks uit het jaar 1994 lijkt te komen, hetzelfde kunnen we zeggen over het veelvoudig gebruik van harde/glimmende kunststof. Het 8,8” Touch & Go infotainmentsysteem is gelukkig moderner dan het visueel laat uitschijnen met onder meer de (allesomvattende) Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

De hoop hedendaagse gadgets (keyless entry, cruise control, verwarmd stuurwiel, slimme LED koplampen, head-up display, verwarmbare zijspiegels, parkeersensoren, JBL audiosysteem…) insinueren ook niet direct enige sportiviteit of betrokken rijgedrag. In de koffer past er 174 à 207 liter bagage wat meer is dan de hoeveelheid beenruimte achterin.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Een gloednieuwe 1.6-liter driecilinder turbobenzinemotor zorgt voor 261 pk / 360 Nm (186 g/km CO2 WLTP). Schakelen gaat via een strakke manuele versnellingsbak met zes verzetten en desgewenst met automatisch tussengas. Zo sprint je in 5,5 seconden naar 100 km/u en bereik je bij 230 km/u de gelimiteerde topsnelheid. We twijfelen of iemand het opgegeven normverbruik van 8,2 liter zal halen in een Yaris GR, reken er voor de zekerheid maar enkele liters bij. Met een volle benzinetank (50 liter) haal je zo een autonomie van 500 km.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Dankzij het onderstel-geknutsel is de Toyota Yaris GR gezegend met een op maat gemaakte vierwielaandrijving, GR FOUR gedoopt. Standaard is er een 40:60 krachtverdeling maar wanneer je kiest voor Sport of Track wordt dat respectievelijk 30:70 of 50:50. Met een (optioneel) sperdifferentieel op zowel de voor- als achteras breng je de compacte Japanner eenvoudigweg in (zijwaartse) beweging, op een natte ondergrond resulteert dat in het nodige glij/schuif/rijplezier! Zeker wanneer je beroep doet op de klassieke handrem die de achteras volledig uitschakelt. Maar rustig cruisen lukt ook prima, het relatief stijve onderstel weet het nodige comfort te bieden.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Maar het échte talent van de Yaris GR komt pas naar boven wanneer de snelheid en bochtenfrequentie de hoogte ingaan. De zowaar perfecte combinatie van het compacte formaat, messcherp stuurgevoel, heerlijk potente krachtbron, grijpgrage remmen (groter als die op de Supra bovendien!), ideale gewichtsverdeling en een gebalanceerd chassis zorgen voor véél plezier. Maar écht plezant. Toch in de juiste omstandigheden zoals het type ondergrond en het aanwezige talent van de bestuurder.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Al is deze GR zeker niet foutloos. Zo is de zitpositie misschien iets te hoog en is het zicht rondom vrij beperkt, wegens de hedendaagse regelgeving omtrent uitstoot/filters is de soundtrack misschien ook wel te gedempt. Zeker omdat het binnenin kunstmatig nog eens versterkt wordt. Al zijn er intussen diverse aftermarket upgrades voorhanden voor deze “minpunten”.

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Zeker als je de basisprijs van slechts 36.940 euro in achting neemt. Voor 2.000 euro extra krijg je het “High Performance Pack” met alle obligatoire goodies die het afmaken. Desondanks de riante productiecijfers zouden er maar 8.000 exemplaren richting Europa komen … met daarvan slechts 130 stuks voor de BeLux markt. Gezien het ongelooflijk betaalbare totaalpakket zijn die uiteraard al lang weg, met een beetje gelukig komen er nog wat Yaris GR’s onze richting uit… Of je kan wachten op de nakende Corolla GR. Hopelijk biedt die dezelfde pretfactor?!

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

De MINI Cooper S, Ford Fiesta ST, Suzuki Swift Sport en Hyundai i20 N komen eveneens met het nodige betrokkenheid/rijplezier maar de Toyota Yaris GR speelt toch wel enkele niveau’s hoger. Theoretisch gezien zou je de Nissan GT-R als gelijkwaardig concept kunnen omschrijven maar daar gaan we ons niet aan wagen. De voormalige Audi S1 komt met zijn sportieve inborst, compact formaat, handbak en vierwielaandrijving dichter in de buurt. Hogerop komen de Volkswagen Golf GTI / Golf R en Honda Civic Type-R in beeld. Maar eigenlijk ook helemaal niet.

Conclusie

Staande ovatie! Applaus! Diepe buiging! Feest! Hulde!

Terwijl de meeste autobouwers volop aan het elektrificeren zijn (dit voornamelijk in de hogere crossover vorm) komt Toyota gewoon met een Yaris GR homologatiespecial naar buiten. Die heeft niets te maken met de gelijknamige stadswagen en weet op alle vlakken een zéér aantrekkelijk/smakelijk totaalpakket te serveren. Niets is perfect en dus kunnen we bij de Yaris GR hier en daar enkele kanttekeningen maken. De beperkte beschikbaarheid als #1. Maar we onthouden vooral dat je hier – als dynamische meerwaardezoeker – aan het juiste adres bent voor rijplezier pur sang, toch met enig talent/toewijding. En dit voor relatief weinig geld als je het technische vernuft bekijkt. Hadden we al benadrukt dat de Yaris GR een bijzonder plezant pretraket is? Applaus!

Overzicht:
+ Rijplezier pur sang
+ Prestaties
+ Stuurgevoel
+ Héérlijk efficiënte (of desgewenst speelse) wegligging
+ Comfort
+ Hedendaagse uitrusting
+ Aantrekkelijk geprijsd

? Schittert pas écht in de juiste handen en omstandigheden

– Beperkte beschikbaarheid
– Stevig verbruik
– Hoge(re) zitpositie
– Beperkte ruimte achterin

Rijtest: Toyota Yaris GR 261 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie toyota.be!