Audi S1 Rijtest - Header
Audi’s kleinste voorzien van quattro en 231 pk? Das ist Wahnsinn!

Lang duurde het niet tot elk van de uiterst exclusieve 333 stuks van de Audi A1 Quattro aan de man werden gebracht, het vergulde prijskaartje van 50.800 euro was voor echte Audi-fanataci nauwelijks een obstakel te noemen. Maar om het rauwe verlangen van de achterblijvers met lege handen te stillen, komt Audi nu ook met de S1 op de proppen. Afgezien van het prijskaartje – zo’n 20.000 euro goedkoper – is deze echter allesbehalve een light-versie te noemen: Quattro en 231 pk in Audi’s kleinste vierwieler leveren samen een spetterend vuurwerk. En hoe vaak kan je zeggen dat je in een compacte sportwagen rijdt Made in Belgium? Inderdaad, zelfs voor autojournalisten is dat een zeldzaamheid van de uiterste soort.

Rijtest - Audi S1 - Review 01

Rijtest - Audi S1 - Review 02Rijtest - Audi S1 - Review 04

Hij mag dan wel minder exclusief en democratischer geprijsd zijn, Audi leverde allesbehalve half werk met deze S1. De zilveren spiegelkapjes zijn legio, maar ook vier uitlaatpijpen vonden de Duitsers geen overkill. Verder krijg je een S1-badge op de Singleframe grille, standaard xenon plus koplampen, asfaltknuffelende bumpers, zijschorten en 17-inch lichtmetalen velgen. Toch iets te braaf? Het Quattro exterieurpakket zorgt voor een minder subtiele kofferspoiler en grotere sloefjes met rode remklauwen. En als opvallen echt je ding is: Vegas Yellow, Sepang Blue of gewoon een groen tintje, met Audi Exclusive is alles mogelijk.

Rijtest - Audi S1 - Review 05

Rijtest - Audi S1 - Review 06Rijtest - Audi S1 - Review 10

Zonder het prijzige Quattro-pakketje is de Audi S1 binnenin nauwelijks verschillend van zijn brave TDI-boertjes. Hier en daar zien we wat S1-logo’s, het stuurwiel werd afgeplat en op het dashboard pronkt een quattro-badge, maar verder ziet alles er zeer gewoontjes uit. Niets om over te klagen echter, want ook deze kleine Audi zit naadloos in elkaar en alle materialen zijn top-notch. We mogen beslist fier zijn op onze Belgische fabriek in Vorst! Enkel de (omhoog te klappen) armsteun zit soms wat in de weg voor het betere roerwerk met de manuele zesbak. S-Tronic aanvinken dan maar? Toch niet, Audi biedt de S1 uitsluitend aan met handbak!

Rijtest - Audi S1 - Review 16Rijtest - Audi S1 - Review 18

Rijtest - Audi S1 - Review 17

Rijtest - Audi S1 - Review 15Rijtest - Audi S1 - Review 19

Ons hoor je niet klagen, want Audi slaagde er met glans in de verhoudingen op maat van de krachtbron af te stellen. Niet té kort, maar zeker ook niet te lang. Ook de zesde is geen overdrive, want aan 120 km/u doe je makkelijk al 3.000 toeren. Hoe dan ook reageert de 2.0-liter TFSI opvallend blits over een grote toerenband en zelfs ver onder de 2.000 toeren is het blok bij de pinken. De turbo is dan ook iets kleiner dan bij de tweeliter uit de Golf R, want anders kwamen de ingenieurs 12 mm tekort om het blok in de A1 te plaatsen. De S1 (Sportback) weet ook wel speelse cijfertjes neer te zetten: 370 Nm koppel, 231 pk en een sprint van 0-100 km/u in 5,8 (5,9) seconden! Het verbruik is navenant, maar achter het stuur van de S1 neemt niets je permanente glimlach weg.

Rijtest - Audi S1 - Review 21

Rijtest - Audi S1 - Review 23Rijtest - Audi S1 - Review 25

Niet alleen de stoplichtsprintjes en de bliksemsnelle hernemingen zorgen daarvoor, ook het weggedrag van deze S1 brengt zijn legendarische rally-voorouder allesbehalve in schaamte. De standaard A1 mag dan nog wel op de basis van de Volkswagen Polo staan, hier worden alle familiebanden geknipt. De vaste torsie-as achteraan maakte plaats voor een multilink, de standaard stuurbekrachtiging werd overboord gegooid voor een sportiever exemplaar, er is een elektronisch differentieel en natuurlijk maakt ook de Quattro vierwielaandrijving een wereld van verschil. Of het asfalt nu droog ligt, nat of besneeuwd ligt, de S1 bijt zich vast in elke ondergrond. De korte wielbasis zorgt voor een speels weggedrag en op de limieten krijg je net geen overstuur. Onderstuur is evenmin afwezig, de balans ligt echt perfect! Tot slot hoef je je ook geen zorgen te maken over een lange remweg of een pijnlijke rug bij het uitstappen: grotere remschijven gecombineerd met het leeggewicht van net geen 1.350 kilogram brengen de S1 meteen tot stilstand en de adaptieve dempers zijn via Audi Drive Select in Comfort of Sport te schakelen. Het was echt lang geleden dat we nog zo speels, zo comfortabel en tegelijk vol vertrouwen elke bocht konden induiken.

Rijtest - Audi S1 - Review 28

Rijtest - Audi S1 - Review 23Rijtest - Audi S1 - Review 27

Conclusie

De Audi S1 ziet er –op de vier uitlaten na- wat braafjes uit vergeleken met de A1 Quattro en hij kreeg misschien 25 pk minder toebedeeld, maar hij komt geen enkele pk tekort en gezien de prijs een dikke 20.000 euro lager ligt, lijkt het wel een echt koopje. Audi ging heel Duits te werk en liet geen enkele topic onaangeroerd: motor, transmissie, aandrijving en sturing bereiken een perfecte harmonie. Je kan veel andere hot-hatch fun vinden voor minder dan 30.700 euro (Sportback), maar het verschil is dat je met deze S1 werkelijk het hele jaar kan genieten en nooit last hebt van vervelende doorslippende voorbanden of koppelstuur. Hij zal geen legende worden als de S1-voorvader, maar wij hebben werkelijk elke seconde genoten van de 14 uur 51 minuten en 32 seconden die we effectief achter het stuur doorbrachten!

Rijtest - Audi S1 - Review 13

Overzicht

+ Prestaties
+ Quattro-grip
+ Made in Belgium!
– Oogt wat braafjes en bijbetalen voor Quattro-pakket

Rijtest - Audi S1 - Review 14

Tekst & Foto’s: Tim De Baets