Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)Zelfs met méér dan tien jaar op de teller blijft de Nissan GT-R een bijzonder blitse, toegankelijke, functionele en vooral waanzinnig snelle sportwagen!

Doorheen het laatste decennium werd Nissan regelmatig geprezen voor de funky Juke crossover, populaire Qashqai SUV en zuiver elektrische Leaf. Dat de Japanse autoconstructeur daarnaast ook een sportief gamma heeft met de 370Z Coupé en GT-R is dan ook relatief verwonderlijk.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Omtrent een nieuwe 370Z (of nieuw Z model tout-court) is het al een tijdje verdacht stil in het Nissan kamp, ook een nieuwe generatie GT-R (codenaam R36) laat al enkele jaren op zich wachten. De ontwikkeling zou daarvan lopen maar zowel bij de ingenieurs als het management zitten ze met enkele prangende vragen (lees: zuiver elektrisch of met doorgedreven hybridehulp?).

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Gelukkig houden ze de huidige GT-R (R35) uit 2007 (!) in leven door Godzilla op tijd en stond te trakteren op enkele nieuwigheden in de vorm van modeljaar verbeteringen (MY). Net zoals de MY11 (uit 2011) kan de MY17 (uit 2017) aanzien worden als een echt grondige opfrisbeurt met de nieuwe grille, extra vermogen en een moderner interieur. De MY18 update bracht de handige Apple CarPlay / Android Auto integratie terwijl de MY19 uitvoering esthetische wijzigingen, een nieuwe interieurbekleding en enkele technische wijzingen inzake emissienormen (WLTP!) verwelkomde.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

De reeds aangekondigde GT-R MY20 doet het met nieuwe turbo’s (= betere gasrespons en minder verbruik), nieuwe kalibratie van de automaat (= sneller/beter/logischere schakeltijden, zowel op het circuit als de openbare weg) en betere remschijven. De knotsgekke GT-R NISMO haalt als MY20 nog duidelijker zijn banden met de GT3 uitvoering aan. Als we de geruchtenmolen mogen geloven is dit de laatste modeljaarupdate voor de Nissan GT-R en een nieuwe generatie dus nakende. Al spreken anderen dan weer over “ten vroegste 2025” voor de R36, de Skyline GT-R (R34) voorganger bleef 14 jaar in dienst.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

De hier geteste Nissan GT-R (MY19) is uitgevoerd in de knappe Pearl Blue koetswerkkleur (niet te verwarren met de lichtere Wangan Blue tint van de GT-R 50th Anniversary Edition en MY20!), 20” multispaak velgen en een hoogwaardigere Nappa zetelbekleding. Al zullen de agressieve voorzijde, spoiler en vierdelige uitlaatmonden de aandacht naar zich toe trekken. Ergens anoniem toekomen zal er vermoedelijk niet inzitten met de Nissan GT-R en zijn Fast And The Furious looks, anderzijds is en blijft de Japanner veel exclusiever dan bij de (Duitse) concurrenten.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

De interieurlayout en materiaalkeuze geven de bijna puberale leeftijd van de GT-R gemakkelijk weg, de afwerkingskwaliteit staat wel op punt. Voor kinderen is de achterbank misschien nog net bruikbaar … als ze er kunnen geraken! De koffer van 315 liter zorgt dan weer wel enig gebruiksgemak wat de dagdagelijkse bruikbaarheid doet toenemen.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Net zoals bij AMG motorblokken werken alleen de allerbeste Nissan vaklui (vijfdelig team aldus de legende) aan de 3.8-liter V6 in de GT-R, als eerbetoon mogen de Takumi hun handtekening plaatsen op het – met de hand en veel passie/precisie gebouwd – meesterwerk.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Nissan is gestopt met het communiceren van de 0-100 km/u sprinttijd maar dankzij 570 pk / 637 Nm, een zestraps automaat, slimme vierwielaandrijving én launch control kan je dat kunstje doen in minder dan 3 seconden! De topsnelheid ligt op 315 km/u terwijl de benzine ongeveer aan hetzelfde tempo erdoor gaat. Afhankelijk hoe enthousiast je aan de slag gaat kan het normverbruik van 14 liter dus nog gemakkelijk enkele liters oplopen. Al creëert de brandstoftank van 74 liter toch een werkbaar rijbereik van ongeveer 500 km.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

De GT-R MY19 omvat geen ingrijpende wijzigingen dus blijft het rijgedrag ook zoals het was. Met de drie schakelaars (transmissie, schokdempers en stabiliteitsregeling) in hun meest normale stand krijg je een relatief comfortabel geheel waarmee je groot/schoonmoeder een rit zonder kleerscheuren/klachten zal overleven, wanneer je ze allemaal in de R modus zet en de nodige ruimte ter beschikking hebt kan je grensverleggend te werk gaan met het waanzinnige prestatiepotentieel.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Of je stuurmanskunsten daar ook op voorzien zijn is dé hamvraag bij de Nissan GT-R, gelukkig staan er een resem rijhulpmiddelen, zes airbags en grijpgrage remschrijven paraat. Zo emotievol/vocaal als een achtcilinder wordt de twinturbo V6 jammer genoeg niet, wel levert het titanium uitlaatsysteem een karaktervolle klank … die binnenin nog eens softwarematig versterkt wordt.

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

In ruil voor 100.000 euro kan je een GT-R bestelbon tekenen en zal de Nissan verkoper je beste vriend worden. Naast een Pure “instapversie” is er ook een Black Edition (die je desondanks ook in andere kleuren kan krijgen), Prestige en Track Edition uitvoering met daarboven de NISMO topversie (vanaf 185.000 euro). Nog extremer/exclusiever is de gelimiteerde GT-R50 by Italdesign die je ongeveer 850.000 euro lichter maakt…

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Honderdduizend euro is niet niets (net zoals 107.500 euro voor de testwagen) al is de GT-R relatief een koopje als je verder gaat zoeken naar een 570 pk sterke sportwagen en zo uitkomt bij de Audi R8 V10 (570 pk, vanaf 172.740 euro), Mercedes-AMG GT C (557 pk, vanaf 162.866 euro), Aston Martin Vantage (510 pk, vanaf 152.000 euro), McLaren 570S (570 pk, vanaf 192.000 euro) en Porsche 911 Turbo (600 pk, vanaf 200.000 euro). Iets volledig anders maar wel aantrekkelijk, exclusief en veel goedkoper zijn de Ford Mustang GT (440 pk, vanaf 47.650 euro), Toyota Supra GR (340 pk, vanaf 65.500 euro) en Kia Stinger 3.3T V6 (365 pk, vanaf 54.600 euro).

Conclusie
Zoals eerder aangehaald, de Nissan GT-R blijft een bijzonder blitse, toegankelijke, functionele en waanzinnig snelle sportwagen! Het interieur mag dan stilaan gedateerd zijn, dankzij moderne smartphone connectiviteit (lees: Apple CarPlay!) kan je genieten van moderne features. Naast de stevige vanafprijs reserveer je best ook het nodige budget voor taksen, verzekering, banden én benzine. De concurrentie mag dan wel een veel moderner geheel / afwerking bieden maar kunnen moeilijk tippen aan het karakter (inclusief bruikbaarheid) van deze Godzilla, aan het stoplicht zullen ze bovendien sowieso het onderspit delven…

Overzicht:
+ Godzilla imago
+ Looks
+ Exclusiviteit
+ Prestaties
+ Efficiëntie
+ Dagdagelijks bruikbaar
+ Zeer aantrekkelijke prestaties/prijs/uitrusting verhouding
+ Dankzij Apple CarPlay toch moderne vorm van infotainment

? Fast And The Furious uitstraling

– Prijs
– Verbruik
– Ouderdomsdeken
– Bruikbaarheid achterbank

Rijtest: Nissan GT-R 3.8 V6 AWD Prestige 570 pk (MY19)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens