Officieel: Porsche 718 Cayman [300 pk of 350 pk]

Officieel: Porsche 718 Cayman [300 pk of 350 pk]In het kielzog van de nieuwe 718 Boxster komt Porsche nu logischerwijs met de coupé-variant, de 718 Cayman en 718 Cayman S!

De Boxster en Cayman familie zijn beiden een logische startkeuze voor wie zich aan het sportieve aanbod van Porsche wil bezondigen, vroeger kregen ze vaak nog een stiefmoederlijke behandeling maar de laatste jaren zijn ze beiden uitgegroeid tot volwaardige sportwagens. Lees er onze rijtest met de Boxster GTS maar eens op na én ga voor die testrit!

Intussen kregen we op het Autosalon van Genève in maart reeds de nieuwe generatie 718 Boxster (en ook de 718 Boxster S uitvoering) die mag uitpakken met een strakgetrokken styling, nieuwe bumpers rondom (in navolging van de 991 facelift) en een technologie-injectie voor het interieur. Nog een feature van deze generatie Boxster is de naamgeving die nu 718 voorafgaat, een verwijzing naar het succesvolle verleden van Porsche. De nieuwe 718 Cayman’s volgen tot hier het exacte 718 Boxster traject met uitzondering van een reguliere koetswerkbouw natuurlijk!

Dé nieuwigheid van de 718’s zit onder de motorkap, figuurlijk gesproken natuurlijk want de boxermotor ligt nog steeds achterin. Waar er vroeger een zescilinder gebruikt werkt koos Porsche nu voor een 2.0-liter viercilinder-boxer mét turbo, voor een 300 pk / 380 Nm voor de 718 Cayman en 350 pk / 420 Nm voor de 718 Cayman S. Dat is een vermogenstoename van 25 pk voor beide varianten, dankzij de turbo’s verkrijgen we ook 90 Nm en 50 Nm! Dit zou er moeten voor zorgen dat de Porsche 718 Cayman aangenamer rijdt, in 4,7 seconden zit je met 718 Cayman (met de beste configuratie) aan 100 km/u, de snelste Cayman S doet dat kunstje in 4,2 seconden! Wanneer er respectievelijk 265 km/u of 275 km/u op het digitale dashboard verschijnt zit je aan de topsnelheid!

Met een nieuwe afstelling voor het onderstel, vering, stabilisatoren en schokdempers moet het rijgedrag van deze Cayman nog beter/scherper op punt staan, op het stuurwiel vinden we ook hier een rijmodi schakelaar terug (Normal, Sport, Sport+ en Individual) voor de gepaste setup. In combinatie met de adaptieve ophanging kan je de Duitser nog eens 10 tot 20 mm dichter bij het asfalt brengen.

De orderlijnen voor de Porsche 718 Cayman’s gingen deze ochtend reeds open, gelijktijdig met de onthulling op het Autosalon van Peking. De exacte Belgische prijzen hebben we op dit moment nog niet maar we gaan er vanuit dat een reguliere 718 Cayman vanaf €60.000 de showroom zal verlaten, voor de 718 Cayman S zal dat eerder richting de €70.000 (in basisvorm) zijn. Begin september worden de eerste exemplaren verwacht!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...