Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)De BMW 8 Reeks Gran Coupé biedt een royale portie luxe, comfort, gebruiksgemak én premium uitstraling, de potente M850i benzinemotor doet de rest!

Om écht te kunnen meespelen in het hoogste (luxe)segment lanceerde BMW midden 2018 – samen met een kolossale X7 SUV – de blitse 8 Reeks Coupé (codenaam: G14), erna volgde eveneens een 8 Reeks Cabrio (G15), 8 Reeks Gran Coupé (G16) en pijlsnelle M8 versies. De blauw/witte premiumautoconstructeur uit München had voordien al een soortgelijk aanbod onder de 6 Reeks noemer, de hogere numerieke waarde (en innige band met de 7 Reeks) maakt alvast de hogere positionering duidelijk.


Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Daar waar de directe concurrenten (waarover later meer) direct zijn afgeleid van meer klassieke modellen gaat de BMW 8 Reeks Gran Coupé logischerwijs verder op de 8 Reeks Coupé en 8 Reeks Cabrio. Hier noteren we wél een setje (achter)deuren meer in combinatie met 23 centimeter extra in de lengte (wielbasis: +20 cm), 6 cm hogere daklijn en 3 cm breder geheel wat tezamen voor de nodige binnenruimte en praktisch gebruiksgemak zorgt. Maar dergelijke (riante) buitenafmetingen vragen toch altijd de nodige aandacht bij parkeermanoeuvres.

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Net zoals zijn naamgenoten (2 Reeks Gran Coupé en 4 Reeks Gran Coupé) is de 8 Reeks Gran Coupé eveneens voorzien van een aflopende daklijn die mooi overloopt in de krachtigere schouderlijn en prominent aanwezige ducktail (achterspoiler). De wijd openende achterdeuren zorgen voor een vlotte instap.

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

De riante personalisatiegids zorgen voor een resem configuratiemogelijkheden (mits het budget), daarbij vertrek je van een basisversie, M Sport of BMW Individual uitvoering met elk hun typerende accenten. Hier zien we de sportief ogende M Sport uitvoering met de exclusieve (en unaniem prachtig bevonden) Verde Ermes lakkleur, 20” velgen, Shadow Line omlijstingen, Merino lederen bekleding, kristallen Crafted Clarity versnellingspook, getinte ramen achteraan en het M Carbon dak. Dat laatste is vooral leuk om mee uit te pakken aan de toog maar héél veel (gewichts)voordeel zal je daar niet uit halen. Leeg zet zo’n M850i Gran Coupé namelijk al 1.995 kg op de weegschaal!

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Binnenin zijn er vooraan geen noemenswaardige verschillen tussen de 8 Reeks (Gran) Coupé’s wat resulteert een hoogwaardige afwerking, materiaalkeuze, royaal zitcomfort en allerhande hightech gadgets. Denk aan een haarscherp digitaal dashboard (met jammer genoeg beperkte weergavemogelijkheden), kleurrijk head-up display, degelijk Harman/Kardon audiosysteem en een riant infotainmentsysteem (met draadloze Apple CarPlay / Android Auto, DAB, slimme navigatie, …). Dat laatste bedienen kan via het touchscreen (opgepast voor vette vingerafdrukken), gesture control (handbewegingen), de iDrive controller of de Hey BMW spraakassistentie.

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Achterin de 8 Reeks Gran Coupé is er volmondig plaats voor twee volwassenen die voldoende been/hoofdruimte hebben (een enorm verschil met de andere 8 Reeks’en!). Al zijn er wel drie gordels aanwezig dus in noodgevallen kan je desgewenst een extra passagier meenemen. De smalle kofferopening slikt 440 liter bagage terwijl je de achterbank (40:20:40 neerklapbaar) kan opofferen om zo meer laadvolume te creëren.

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Enkel maar krachtige motorblokken voor de 8 Reeks Gran Coupé in de vorm van de 840i Gran Coupé (benzine, 340 pk), M850i Gran Coupé (benzine, 530 pk) en 840d Gran Coupé (diesel, 320 pk). Allemaal voorzien van de 8-traps Steptronic automaat en xDrive vierwielaandrijving al kan je de 840i ook met louter achterwielaandrijving krijgen! Daarboven prijken de M8 Gran Coupé (600 pk) en M8 Gran Coupé Competition (625 pk) topmodellen, van een fiscaal interessante 845e Plug-in Hybrid is er (momenteel) geen spoor.

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Zo’n BMW M850i xDrive Gran Coupé heeft de gekende 4.4-liter V8 in het vooronder liggen met 530 pk / 730 Nm (258 g/km CO2 WLTP). Met behulp van launch control zit je 3,9 seconden op 100 km/u (dat is sneller dan een X6 M Competition) en met het grootste gemak blijf je vervolgens dooraccelereren tot de gelimiteerde 250 km/u topsnelheid. Aan een recht evenredig tempo gaat de benzine erdoor, reken dus maar enkele liters bovenop het opgegeven verbruik van 11,4 liter per 100 km! De brandstoftank van 68 liter zorgt op zijn beurt voor 400 à 500 km rijbereik.

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Qua rijgedrag/dynamiek moet de vierdeurs Gran Coupé niet onderdoen voor de reguliere Coupé. De automaat zorgt voor vliegensvlugge schakelwissels, de xDrive vierwielaandrijving voor een uitmuntende stabiliteit, de instelbare dempers voor een comfortabel rijgedrag en het directe stuurgevoel voor een goede communicatie met de vooras. De Integral Active Steering (achterwielsturing) zorgt zowel voor extra wendbaarheid (kleinere draaicirkel, lage snelheden) als voor meer stabiliteit (hogere snelheden). Via de optielijst profiteer je daarboven ook nog eens van alle moderne rijhulp/veiligheidssystemen, denk aan laserlichten, adaptieve cruise control, rijbaanassistentie, volautomatische parkeerhulp, …

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

De M850i topmotorisatie is levendig genoeg om het 8 Reeks Gran Coupé meergewicht van 105 kg perfect te maskeren. Zelfs zodanig levendig, onvermoeibaar, soepel en vocaal aanwezig dat je jezelf wel eens afvraagt waarom je nog (véél) meer geld zou willen uitgeven aan de nog snellere/krachtige/luidere M8 Gran Coupé… Jezelf bedwingen om de maximum toegelaten snelheid te respecteren zal al moeilijk genoeg zijn!

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Met een vanafprijs van 94.200 euro is de BMW 8 Reeks Gran Coupé zowaar de goedkoopste (naast de meest bruikbare) van het trio, voor de 8 Reeks Coupé en 8 Reeks Cabrio moet je respectievelijk 97.000 euro of 105.150 euro investeren. De M850i Gran Coupé xDrive begint bij 127.600 euro en in het geval van onze testwagen was hij uiteindelijk meer dan 150.000 euro waard. Een stevige investering al neemt BMW je daarna wel op in het exclusieve Pure Emotions loyaltyprogramma (met voordeling inzake Sport, Comfort, Lifestyle, Driving, Culture, Music, Travel en Gastronomy evenementen).

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Afgezien van de interne concurrentie die de 5 Reeks, 6 Reeks Gran Turismo en 7 Reeks creëren (allemaal premium vierdeurs BMW’s) mikt de 8 Reeks Gran Coupé toch vooral op de Audi A7 Sportback en Mercedes CLS. Met de M850i topmotorisatie komen de Porsche Panamera en Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé ook wel nadrukkelijk in de kijker.

Conclusie
Alle het goede komt in drievoud, zo bewijst BMW met de gloednieuwe 8 Reeks die het 6 Reeks gamma van weleer overneemt. Na de Coupé, Cabrio is dit de 8 Reeks Gran Coupé die niet enkel groter en comfortabel is maar eveneens functioneler, ruimer én goedkoper is. Aan gadgets, rijhulp, connectiviteit en veiligheid geen gebrek terwijl de waanzinnig prachtige Verde Ermes koetswerkkleur (die nog knapper is dan op foto), 20” bicolor Jetblack lichtmetalen velgen en cognac-lederen interieur (mét sportzetels achterin!) op een perfecte manier de verregaande personalisatiemogelijkheden weergeven. Steeds in combinatie met een hoogwaardige afwerkingsgraad en premium materialen. De M850i xDrive blaakt van gezondheid en levert waanzinnige prestaties en de nodige beleving … al lijkt zo’n 840i of 840d Gran Coupé toch dé rationele keuze. Jammer wel dat BMW de commerciële kansen van de 8 Reeks Gran Coupé op voorhand al wat fnuikt wegens het niet aanbieden van een plug-in hybride variant.

Overzicht:
+ Knappe verschijning (zeker in de Verde Ermes tint!)
+ Prestatiepotentieel (motor, automaat, xDrive, remkracht, …)
+ Functioneel / bruikbaar
+ Comfortabel maar ook sportief
+ Soundtrack
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze
+ Rijhulp, connectiviteit, veiligheid, gadgets, …
+ Feilloze wegligging / remkracht

– Prijs/optiebeleid
– Niet beschikbaar als plug-in hybride
– Riant formaat / gewicht
– Verbruik bij sportieve rijstijl

Rijtest: BMW 8 Reeks M850i Gran Coupe G16 4.4 V8 530 pk Verde Ermes (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem