Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)Met de nieuwe 2 Reeks Gran Coupé heeft BMW nu ook zo’n hippe compacte vierdeurs coupé in de aanbieding. We doen de test met de 220d Gran Coupé!

Als alternatief voor de 1 Reeks heeft BMW nu de gloednieuwe 2 Reeks Gran Coupé (codenaam: F44) gelanceerd, een lifestyle georiënteerde compact premium vierdeurs coupé. Deze volgt de 4 Reeks Gran Coupé en 8 Reeks Gran Coupé en is vooral het antwoord op het soortgelijke – succesvolle! – model uit Stuttgart. Dat ze in de rest van de wereld (lees: Amerika en China) ook meer interesse tonen in een dergelijke koetswerkvorm is uiteraard ook mooi meegenomen, in Europa draait het voornamelijk om de klassieke vijfdeurs hatchback.


Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Met zijn veelbelovende benaming sluit de BMW 2 Reeks Gran Coupé gemakkelijk aan bij de 2 Reeks Coupé en hoger gepositioneerde modellen terwijl het technische verwantschap eerder (lees: voorwielaandrijving en motor in de breedte) bij de nieuwe 1 Reeks en 2 Reeks Active Tourer ligt. Iets dat je niet snel ziet aan het knappe lijnenspel met een normale grille, standaard 16” velgen / LED koplampen, licht aflopende daklijn, frameloze ramen, doorlopende achterlichten en de behoorlijk uitsproken achterzijde. Met een lengte van 4,53 meter is hij ook maar iets (10 cm) kleiner dan de 3 Reeks Berline!

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Hoe onderscheidend de 2 Reeks Gran Coupé aan de buitenzijde ook mag zijn, binnenin zien we hetzelfde als we bij de eerder geteste 1 Reeks zagen. Met een doordachte “op de bestuurder gerichte” indeling en hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze is dat zeker geen schande. De karaktervolle vormgeving doet de 2 Reeks Gran Coupé wat groter lijken dan hij werkelijk is, achterin offer je logischerwijs wat (hoofd)ruimte op met de aflopende daklijn. Met drie plaatsnemen op de achterbank zal ook een uitdaging zijn!

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Met een laadvolume van 430 liter is de koffer vrij groot/functioneel, wel moet je alle bagage door een smalle (maar wel brede) opening zien te krijgen. Extra laadvolume creëer je in de 2 Reeks Gran Coupé door de achterbank plat te leggen.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Ook hier prijkt er desgewenst een haarscherp 10,25” digitaal dashboard waarvan de weergavemogelijkheden eigenlijk te beperkt/klein zijn. Centraal zit er een 10,25” BMW Live Cockpit Professionel infotainmentsysteem met eveneen perfecte beeldkwaliteit en een resem handige features (slimme navigatie, DAB radio, Apple CarPlay (draadloos!) / Android Auto, …), wie het knappe touchscreen liever niet met (vuile) vingerafdrukken bezaait kan beroep doen op de befaamde gesture controls (magische handbewegingen), iDrive controller of stemcommando’s. Met het Hey BMW start je de behoorlijk bereidwillige spraakassistent die na verloop van tijd je steeds beter en beter zal begrijpen.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Met de riante personalisatiegids kan je gemakkelijk een aantrekkelijke 2 Reeks Gran Coupé configureren, BMW België koos hier voor een eerder sobere/donkere uitvoering met de Miniralgrau grijstint, het sportief ogende M Sport uitrustingsniveau, adaptieve LED koplampen, 18” alu velgen, hoogglanzende zwarte Shadow Line accenten en een subtiele BMW M spoilerlip. Binnenin zien we stof/alcantara bekleding met sportstuur en (prima zittende) sportzetels.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

BMW commercialiseert de 2 Reeks Gran Coupé met een klassiek aanbod motoren, omtrent een 230e Gran Coupé plug-in hybride of M2 Gran Coupé topversie is momenteel weinig (tot niets) geweten. Aan benzinezijde is er enkel een 218i (140 pk) of M235i xDrive (306 pk), dieselrijders hebben iets meer keuze met een 216d (116 pk), 218d (150 pk) of 220d (190 pk). Op de 218i en 218d basisversies na komen alle 2 Gran Coupé’s met de achttraps Steptronic automaat (Aisin) met dubbele koppeling, daarnaast zijn er enkele xDrive versies met vierwielaandrijving voorhanden.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Gezien het potentieel voor de hippe leaserijder kozen we voor de 220d Gran Coupé waarbij een 2.0-liter viercilinder TwinTurbo Power dieselmotor voor 190 pk / 400 Nm (128 g/km CO2) zorgt. De klassieke stoplichtsprint naar 100 km/u moet lukken in 7,5 seconden, de topsnelheid ligt op 235 km/u. BMW spreekt zelf van een normverbruik van 4,9 liter, iets dat we na 850 testkilometers effectief konden benaderen (5,2 liter)! Dankzij de grotere brandstoftank (60 liter ipv 50 liter) moet het magische rijbereik van 1.000 km haalbaar zijn.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Zo gezwind als die speelde 220d Coupé gaat de gelijknamige 220d Gran Coupé jammer genoeg de bocht niet om, wel bemerk je duidelijk de dynamische(re) afstelling van de besturing en het (adaptieve) onderstel. Wie zich écht wil profileren als bochtenridder kan het geheel nog verder aanscherpen met de M Sportophanging die 10 mm dichter bij het asfalt ligt.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Dankzij het hoogstaande comfortgehalte en stille loopcurve van de 220d Gran Coupé turbodiesel verteer je snelwegkilometers zonder enig probleem, zeker met een arsenaal aan actieve/passieve veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen. Denk aan adaptieve cruise control, rijbaanassistentie, noodremhulp, parkeerhulp, verkeersbordenherkenning en de super handig head-up display, …

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Met een geafficheerde vanafprijs van 30.150 euro is de BMW 2 Reeks Gran Coupé (218i) ongeveer 2.500 euro duurder dan de 1 Reeks, de M235i xDrive topversie is pas de jouwe voor 53.700 euro. De geteste 220d Gran Coupé begon aan 38.850 euro en was uiteindelijk 54.000 euro waard (aldus de Duitse premiumconstructeur uit München).

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Aangezien BMW met 2 Reeks Gran Coupé rechtstreeks op de Mercedes CLA Coupé (vanaf 31.460 euro) mikt is die logischerwijs de uitgelezen concurrent. Het Audi kamp hoopt met de (klassieker vormgegeven) A3 Berline (vanaf 27.200 euro) toch een deel van dit (lease)segment voor zijn rekening te nemen.

Conclusie
De gloednieuwe BMW 2 Gran Coupé hoopt met zijn hoogwaardige interieurafwerking, hightech gadgets, zuinige 220d motorisatie en een begeerlijke portie rijdynamiek consumenten te overtuigen naast de uitgesproken/lifestyle vormgeving. Voor wie dat niet persé hoeft is er nog altijd de technisch gerelateerde 1 Reeks die bovendien 2.500 euro goedkoper is! Dat maakt dat de BMW 2 Reeks Gran Coupé voornamelijk een marketingtechnische bestaansreden kent al weerhield dat die andere “compact premium vierdeurs coupé” niet van het nodige succes. Zonder noemenswaardige tegenslag zal deze 2 Reeks Gran Coupé ongetwijfeld hetzelfde bereiken met dank aan de zakelijke rijders waarbij het torenhoge prijskaartje minder opweegt tegen het premium (merk)imago.

Overzicht:
+ Karaktervolle looks
+ Modern interieur
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Aangename 220d motorisatie (vlot, soepel, stil, alert, …)
+ Zuinig (+- 5 liter!)
+ Rijdynamiek
+ Comfortabel
+ Gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit, multimedia, …

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte hoofdruimte achterin
– Interne concurrentie

Rijtest: BMW 2 Reeks 220d Gran Coupe F44 190 pk M Sport (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem