Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)In afwachting van de functionele M3 Touring mochten we nog even lol trappen met de speelse (en handgeschakelde!) BMW M4 Coupé.

Een icoon als de BMW M3 / M4 behoeft geen introductie. Als het van ons afhangt, is het dé standaard die er sinds 1986 perfect in slaagt om zonder compromis het circuit af te wisselen met de openbare weg. Als Berline, Coupé, Cabrio en binnenkort ook voor het eerst als langverwachte Touring.


Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Over de snoet zijn al genoeg (harde) woorden gevallen, met de befaamde zes-in-lijn valt niet te onderhandelen. Wij gingen op stap met dit knalgroene exemplaar. Met handbak zowaar! Make Green Great Again!

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Isle of Man Green is wat ons betreft het ideale koetswerkkleur voor de nieuwe M4 Coupé (codenaam G82). Opvallend, dat wel, maar de verhoudingen komen er uitstekend mee voor de dag. Brede heupen, een imposante neus met heuse luchthappers, een prachtige langgerekte lijn met wielkasten opgevuld door vooraan 19” en achteraan magnifiek 20″ lichtmetaal. Achteraan afgewerkt met vier prominente uitlaatmonden.

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Binnenin ziet alles er een pak serener uit. Op rondgestrooide M-badges na is dit een doodgewone, maar comfortabele 4 Reeks. Geen verrassingen, alles zit waar het moet zitten. Ook inzake connectiviteit, rijhulp en veiligheid.

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Enkel vind je een pookje dat er anno 2022 in dit type wagen vrij bijzonder uitziet. Geen automaat, maar een goede ouderwetse manuele zesbak! Het linkerbeen mocht dan ook duchtig werken om de 3.0-liter Reihensechser van verzet naar verzet te brengen. Desalniettemin is alles zo smooth afgesteld dat zijn daily driver gehalte overeind blijft.

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Met een totaalvermogen van 480 pk en 550 Nm koppel is de keuze net op het randje, maar de extra betrokkenheid creëerde wat ons betreft toch een extra dimensie Freude am Fahren. Plezier boven de chrono, al geeft die voor de geïnteresseerden 4,2 seconden aan voor het sprintje 0-100 km/u. En een topsnelheid van maximaal 290 km/u.

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Naast de bergen vermogen en zeeën van koppel valt vooral op hoeveel scherper deze “standaard” M4 staat afgesteld dan de M4 Coupé Competition waar ik in 2017 nog mocht van proeven. Niet enkel de kont, maar ook de neus voelt een pak gezwinder en lichter aan. Een graad stijver, waardoor de reactie op stuurinput nóg directer is. De elektronica is continu op de hoede, maar het chassis en het brede rubber waren op droog wegdek absoluut niet van de wijs te brengen. Je hoeft geen gekke stuurmanskunsten te bezitten om deze krachtpatser te bedwingen, de M4 Coupé is zo gebalanceerd dat iedereen er immens veel plezier mee kan beleven zonder risico’s te nemen.

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Nuja, iedereen. De tijd dat een BMW M3 écht bereikbaar leek voor het gros der mensen is ook al even gepasseerd. Zonder enige optie moet je 87.150 euro neertellen voor de M4 Coupé. En dat is alreeds 1.550 euro méér dan een handgeschakelde vierdeurs M3 die een pak functioneler is.

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

De optielijst mag in dit geval dan niet eindeloos zijn, je botst zonder al te grote problemen tegen de 100k aan. Maar niet dat een Audi RS5, Mercedes C63 AMG of zelfs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio democratischer voor de dag komen…

Conclusie

De BMW M4 Coupé blinkt uit in betrokkenheid. Topprestaties zonder comfort in te boeten. Een weggedrag dat vertrouwen inboezemt en continu met plezier beloont. Scherper dan zijn voorganger en toch nog meer gebalanceerd. Geen nood aan de Competition-variant. Dé standaard, zoals we al zeiden!

Overzicht:
+ Uitgesproken vormgeving
+ Gebalanceerd weggedrag
+ Betrokken stuurgevoel
+ Prestatiepotentieel

? Te snel te snel

– Prijs/optiebeleid

Rijtest: BMW M4 Coupe G82 480 pk manual (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!