Officieel: Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid SUV Coupe PHEV GT-Package V8 739 pk (2023)De nieuwe generatie Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid plug-in hybride is met 739 pk – alvast op papier – een waardig topmodel!

Eerder dit jaar werd de populaire Porsche Cayenne (E3) grondig opgefrist met een frisse neus en extra rijhulp, veiligheid en gadgets. Nog steeds met keuze tussen de klassieke SUV koetswerkvorm of de lifestyle Cayenne Coupé en de bijhorende aflopende daklijn. Op motorisch vlak werd het gamma sterk vereenvoudigd, zo bleef enkel keuze de Cayenne (V6, 353 pk), Cayenne S (V8, 474 pk) en Cayenne E-Hybrid (V6 PHEV, 470 pk) over.

We wisten dat de Cayenne Coupé Turbo GT (wegens te strenge emissienormen?) niet meer zou terugkomen. Op een reguliere Cayenne Turbo of Cayenne GTS is het nog even wachten, wel tovert Porsche de nieuwe Turbo E-Hybrid uit haar Duitse hoed. Let vooral op de afwezigheid van de S (zoals voordien), of ze in Zuffenhausen nog krachtiger willen gaan is niet direct duidelijk…

De nieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid PHEV is 739 pk sterk en kan 82 km zuiver elektrisch rijden

De vernieuwde Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid PHEV rekent op het intelligente samenspel tussen een 4.0-liter V8 benzinemotor (599 pk) en elektromotor (176 pk). Uiteindelijk goed voor een indrukwekkend systeemvermogen van 739 pk en 950 Nm. Hiermee knalt de Duitser PHEV SUV in 3,7 seconden naar 100 km/u. En net onder de 300 km/u is de topsnelheid bereikt.

Dankzij de grotere accupack (25,6 kWh) zou je in theorie 82 km (EAER City) zuiver elektrisch kunnen afleggen. Dankzij de 11 kW boordlader volstaat het om nadien 2u30 aan de laadpaal te hangen.

Als waardig topmodel krijgt de Cayenne Turbo E-Hybrid specifieke designkenmerken en bijhorende uitrusting mee. Denk aan de vierdelige uitlaatmonden, rode remklauwen, HD Matrix LED koplampen, alcantara hemelbekleding, verwarmd GT stuur en lederen sportzetels met 18-voudige verstelmogelijkheden.

De nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pack is zowaar nog sportiever. Dit dankzij onder meer het verlaagd sportonderstel (-10 mm), krachtige PCCB remschijven, 22” lichtmetalen velgen, achterwielsturing en actieve rolstabilisatie. Uiteindelijk goed voor een scherpere 0-100 chrono (3,6 seconden) en hogere topsnelheid (305 km/u). Zoals de naam doet vermoeden oogt deze topversie-van-de-topversie zoals de eerdergenoemde Turbo GT. Kijk maar naar de centraal gepositioneerde dubbele uitlaat, koolstofvezel achterdiffusor en verdonkerde grille/accenten.

De Belgische prijs van de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid ligt op 187.878 euro, als Coupé wordt dat 191.722 euro. Of 221.955 euro als je voor de GT Pack gaat! Nog voor einde 2023 moeten de eerste exemplaren geleverd worden. Bestellen maar!