Officieel: BMW XM Label Red SUV 748 pk V8 PHEV (2023)De behoorlijk flamboyante BMW XM Label Red SUV topversie kroont zich met zijn 748 pk sterke plug-in hybride V8 aandrijflijn tot krachtigste BMW ooit!

Met de reguliere XM maakt BMW alreeds een behoorlijk “uitgesproken” statement. Dit zowel op vlak van prestatiepotentieel, functionaliteit en vooral zijn (gecontesteerde?) looks. Al kan niemand ontkennen dat de XM SUV een grijze mus is. En de potente V8 plug-in hybride aandrijflijn levert met 653 pk ook meer dan genoeg vermogen…

Toch moet het blijkbaar nog straffer en vooral krachtiger. Daarvoor introduceert BMW het Label Red topmodel. Zoals de naamgeving doet vermoeden prijken er vanbinnen en vanbuiten de nodige rode accenten. Toch draait het voornamelijk om de extra pk’s die ze uit de bestaande 4.4-liter V8 plug-in hybride aandrijflijn sleuren. Met 70 pk / 200 Nm extra tikt de BMW XM Label Red af op maar liefst 748 pk en 1.000 Nm! Een recordwaarde voor een BMW.

Afgezien van het stevige leeggewicht (2.700 kg) doe je de 0-100 km/u sprint in slechts 3,8 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u … tenzij je écht graag 290 km/u wil rijden. Dat kan dan geregeld worden met het M Drivers Pack. Naar goede gewoonte haalt BMW de loftrompet boven omtrent het betrokken rijgedrag dankzij specifieke hardware en een sportievere afstelling.

Uiteraard kan je met deze PHEV ook fluisterstil en emissievrij rijden. Een 25,7 kWh (netto) accupack zorgt ook hier voor een zuiver elektrische actieradius van ongeveer 80 km. Hou in dat geval wel rekening dat je slechts 140 km/u kan rijden. De batterij opladen kan enkel op wisselstroom aan 11 kW (AC) en dit in een dikke 4 uur.

Naast uitgesproken en performant is de BMW XM Label Red ook exclusief (lees: duur)

BMW zal slechts 500 exemplaren van de XM Label Red bouwen, een Belgische prijs werd momenteel nog niet vrijgegeven. Eind april gaan de bestellijnen open! Voorzie toch gemakkelijk 240.000 euro aangezien de reguliere XM (653 pk) aan minimaal 177.450 euro geafficheerd staat.

Tussen de soep en de patatten werd intussen ook duidelijk dat er later nog een BMW XM 50e instapversie volgt. Nog steeds een PHEV maar deze zou op een zes-in-lijn benzinemotor (ipv V8) rekenen. Pakweg 560 pk sterk?