Officieel: Audi RS6 Avant (2019)

Officieel: Audi RS6 Avant (2019)Audi lanceert een nieuwe generatie RS6 Avant, ditmaal goed voor 600 pk en een laadvermogen van maximaal 1.680 liter!

Na de nieuwe A6 Berline en A6 Avant en bijhorende S6 uitvoeringen (mét 3.0 TDI motor in het vooronder) haalt Audi – en meer specifiek de Audi Sport afdeling – het doek van de langverwachte RS6 Avant. Nog steeds de overtreffende trap van wie vermogen met praktisch gebruiksgemak wil combineren en zo’n RS4 Avant net wat te compact uitvalt. De vierde generatie RS6 Avant (codenaam: C8) maakt bovendien voor het eerst zijn opwachting in de Verenigde Staten, een nieuwe RS6 Berline moeten we niet snel verwachten. Daarvoor komt er zeer binnenkort een RS7 Sportback.

Op visueel vlak moet het bij deze krachtpatser direct duidelijk zijn dat je met het topmodel te maken hebt. Daarvoor rekent de nieuwe RS6 Avant op ondermeer uitgeklopte wielkasten met standaard 21” velgen (optioneel 22”), een powerdome op de motorkap, twee ovalen (en vuistdikke) uitlaatmonden, agressievere bumpers, (optionele) keramische remschijven, aangepaste LED koplampen, …

Binnenin is het voornamelijk de praktische inborst die indruk maakt met 585 liter bagage in de koffer, met de achterbank plat (40:20:40) loopt dat op tot 1.680 liter. De afwerking staat uiteraard op punt net zoals de materiaalkeuze, Audi voorziet een sportief sfeertje met veel koolstofvezel, chroom, alcantara en contrasterende stiksels.

Onder de motorkap ligt een doorontwikkelde versie van de gekende 4.0-liter TFSI twinturbo V8 benzinemotor, goed voor 600 pk en 800 Nm. Daarmee doet hij onder voor de uitgaande RS6 Performance met 605 pk maar we hebben een lichtblauw vermoeden dat Audi op termijn opnieuw krachtigere uitvoeringen zal lanceren, tevens zijn er geruchten omtrent een 700 pk (en meer) hybride versie.

De quattro vierwielaandrijving zorgt voor een optimale vermogensverdeling, standaard 40:60 maar in extreme gevallen kan dat oplopen van 70:30 tot 15:85. Vierwielsturing zorgt op zijn beurt voor extra stabiliteit en wendbaarheid. De sportieve 8-traps Tiptronic automaat zorgt in combinatie met de Lauch Control voor een 0-100 sprint in 3,6 seconden, bij 250 km/u bereik je de elektronisch begrensde topsnelheid. Kies (lees: betaal) je het Dynamic Pack of Dynamic Plus Pack, dan haalt deze Audi een snelheid van respectievelijk 280 km/u of 305 km/u.

De vierliter V8 is voorzien van cilinderuitschakeling waarbij je in bepaalde gevallen als een viercilinder door het leven gaat. Het 48V mild hybrid boordnet zorgt op zijn beurt eveneens voor een zuiniger/milieuvriendelijker geheel. De comfort, auto, dynamic en efficiency rijmodi herkennen we vanuit menig Ingolstadt product, de personaliseerbare RS1 en RS2 rijmodi zijn nieuw.

Begin 2020 worden de eerste RS6 Avant’s aflevert, een Belgische prijs is momenteel niet beschikbaar. Reken op minimaal 120.000 euro (vanafprijs) wat – niet toevallig – ongeveer evenveel is als de directe concurrentie.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...