Officieel: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro plug-in hybride (2020)

Officieel: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro plug-in hybride PHEV (2020)Uiteraard is er ook een praktische en milieuvriendelijke Audi A6 Avant plug-in hybride!

Na de eerste voorzichtige stekker-stapjes met een A3 e-tron en Q7 e-tron plug-in hybride ging Audi all the way inzake elektrificatie. Niet enkel werd de e-tron benaming gepromoveerd tot de zuiver elektrische – en in Brussel gebouwde! – bolides, tevens kreeg de A8 limousine, A7 Sportback, A6 Berline en Q5 SUV een plug-in motorisatie (PHEV). De Duitse premiumconstructeur voegt nu de A6 Avant toe aan dat lijstje.

De Audi A6 Avant 55 TFSI e deelt zijn plug-in hybride aandrijflijn met de A6 Berline, zijnde een 2.0-liter TFSI viercilinder (252 pk / 370 Nm), krachtige elektromotor (143 pk / 350 Nm), zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling, quattro vierwielaandrijving en 14,1 kWh batterij. Goed voor een systeemvermogen van 367 pk / 500 Nm, 0-100 chrono van 5,7 seconden en topsnelheid van 250 km/u!

Interessanter bij dergelijke PHEV’s is natuurlijk de CO2 uitstoot, zuiver elektrisch rijbereik of laadtijden. Met minimaal 44 g/km CO2 scoort de A6 Avant 55 TFSI e alvast de nodige fiscale stimulans, aldus Audi geraakt hij 51 km ver (lees: in de praktijk zal dat 40 à 45 km zijn) en met een Wallbox / laadpaal duurt het dankzij de interne 7,4 kW lader ongeveer 2u30 om de lithium-ion batterij volledig op te laden. De extra laadklep zit achteraan en via de handige myAudi app kan je het laden vanop afstand mee volgen.

Om die energie vervolgens zo efficiënt mogelijk te gebruiken zijn er aangepaste rijmodi voorhanden, zijnde EV (zuiver elektrisch), Hold (zuiver op benzinemotor om batterij te sparen) en Hybrid (zo efficiënt mogelijk samenwerken). Die laatste kan zijn talent pas écht tonen als je steevast gebruik maakt van de ingebouwde navigatie die eveneens menig laadpaal in Europa weet zijn.

Een reguliere A6 Avant biedt 565 liter tot maximaal 1.680 liter bagageruimte, de 55 TFSI e plug-in hybride moet het doen met 405 liter tot maximaal 1.535 liter met een vlakke laadvloer.

Exacte Belgische prijzen of een lanceringsdatum zijn nog niet vrijgegeven, wel benadrukt Audi nu reeds de uitgebreide standaarduitrusting met ondermeer S Line exterieurpakket, Audi virtual cockpit, Matrix LED koplampen, sportophanging en sportzetels. Voorzie voor de 55 TFSI e ongeveer 64.000 euro (lease)budget, ook hier zal Audi ongetwijfeld een toegankelijkere 50 TFSI e (met 299 pk) aanbieden.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...