Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)Een ware Deus Ex Machina, die Jaguar XF Sportbrake. Want wie had gedacht dat Jaguar, met de F-Pace SUV in het gamma, nog een break zou lanceren?

Een goede vijf jaar geleden voelde ondergetekende de eerste generatie XF Sportbrake aan de tand. Long story short: de XF Sportbrake is een comfortabele cruiser met een aangenaam interieur, maar mist wat pit in zijn aandrijflijn. Of de nieuwste generatie ook die laatste checkbox kan aanvinken? Als we op de looks van ons testmodel mogen afgaan wel. De felrode R-Sport versie met sportief bumperwerk en een subtiele achterspoiler staan de meest utilitaire XF best goed. Zeker in combinatie met de J-Blade koplampen.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

Maar… looks can be deceiving. Met 240 pk / 500 Nm (153 g/km CO2) in de 25d AWD motor heeft de XF Sportbrake misschien wel een nul-naar-honderd tijd onder 7 seconden en voldoende cachet om stoplichtsprints te winnen, maar bij hernemingen komt de Jag nog steeds traag op gang. Een kleine misser op een voor het overige aangename aandrijflijn.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

Wie rustig rijdt, vindt in de XF Sportbrake eigenschappen van een Britse diplomaat terug, terwijl bij sportiever rijgedrag wat meer Chris Froome naar boven komt. In dat laatste geval zet je de XF best in Dynamic mode voor een iets scherper stuur en een alerter gaspedaal. Vanaf dan is het genieten van de dynamische kwaliteiten van de XF Sportbrake. Dankzij vierwielaandrijving en luchtvering achteraan voelt deze Jag altijd baanvast, terwijl het speelse karakter voortkomt uit de lichtgewicht aluminium structuur, de strakke ophanging en het verfijnde stuurgevoel.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

Het interieur van deze XF is een pak cleaner dan zijn voorganger, die vooral klassieke Britse charme in een modern jasje goot. Terwijl we nu een strakke boordplank voorgeschoteld krijgen, waar het even zoeken is naar een fysieke knop. En da’s een goede evolutie, want de bediening van de XF via het centrale touchscreen verloopt vlekkeloos. Qua infotainment komt Jaguar van zeer ver, maar ondanks de mooie inhaalbeweging moet het toch gezegd dat de Duitse Drievuldigheid mijlen verder staat dan de Britten. Gelukkig heeft Jaguar de basics van een break volledig onder de knie, met een genereuze kofferruimte (565 liter tot 1.700 liter) die zeer moduleerbaar is en eenvoudig neergelegd kan worden. Op de achterbank is er voldoende knie- en hoofdruimte voor passagiers.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

Verder biedt Jaguar nog enkele gadgets aan waarmee je bij je vrienden kan uitpakken, zoals de Activity Key (volledig waterdichte polsband, waarmee u kunt genieten van allerlei activiteiten, van skydiven tot zwemmen, en waarmee u toch altijd direct toegang hebt tot uw auto, nvd marketing afdeling van Jaguar), een heads-up display, handsfree openen van de kofferklep en een panoramisch dak. Voor ventilatiemonden die bij het opstarten uit het dashboard draaien, hoef je gelukkig niet bij te betalen.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

Wie een XF Sportbrake overweegt, vergelijkt ongetwijfeld met Mercedes, Audi, BMW en Volvo. Het klassieke comfort is terug te vinden bij Das Haus, waar de E-Klasse Break, ondanks zijn moderne technologieën, toch vooral huiselijk en comfortabel aanvoelt. Audi moet het vooral hebben van zijn prachtige interieurs en Vorsprung Durch Technik, leasing-taal die in het Nederlands wil zeggen dat de voorwielaandrijving goedkoper is dan de concurrenten en je daardoor nog wat budget over hebt voor extra opties. BMW staat dan weer sinds jaar en dag gekend voor sportiviteit, al zien we dat generatie na generatie teruglopen bij de Fünfer. De Volvo V90 combineert dan weer comfort met een verfijnd interieur en wat Scandinavische feelgood. Nomen est omen – de XF Sportbrake nijgt vooral naar de sportieve kant van het spectrum en brengt wat charme in een relatief steriel segment. Hij is misschien iets minder geraffineerd dan de concurrentie, but hey, it’s a Jag!

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

De XF Sportbrake is er vanaf €43.290. Dan moet je het met een 163 pk sterke diesel stellen – even verder sparen zouden we zeggen, want de ervaring leert ons dat 163 paarden onvoldoende zijn om de XF Sportbrake vooruit te doen gaan. De topdiesel is 3.0 liter groot en doet het met 100 paarden per liter. Wie liever benzine stookt, heeft weinig keuze, maar dat hoeft geen ramp te zijn, want 250 pk op de achterwielen klinkt niet bepaald slecht. Ons testmodel (25d AWD 240 pk) maakt je minstens 58.700 lichter, al is het niet moeilijk om die prijs de hoogte in te drijven naargelang je door de opties grasduint. In zijn basislivrei is de XF Sportbrake best goed uitgerust, enkele opties die te overwegen zijn, zijn het premium navigatiesysteem (€2.750), lederen sportstoelen (€2.100) en de Adaptive Dynamics variabele ophanging (€1.150).

Conclusie
Met de nieuwe XF Sportbrake zet Jaguar een strakke wagen in de markt, zowel qua looks als qua rijgedrag. Want de praktische XF uitvoering is best een aangenaam plaatje om naar te kijken – mits je toch voldoende diep in je buidel tast. En ook om mee te rijden is deze XF Sportbrake een zegen. Rustig als het kan, sportief als het moet. Behalve bij hernemingen, hier is de steek die Jaguar 5 jaar geleden liet vallen nog steeds niet weggewerkt.

Overzicht:
+ Looks
+ Comfort
+ Praktische ingestelheid
+ Rijdynamiek
+ Zuinig

+/- Lichte besturing

– Prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack / reactiesnelheid onder belasting

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2018)

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes