Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)De hippe Audi A1 citycarver is overduidelijk klaar voor het stedelijk avontuur, maar is hij ook zijn meerprijs (2.000 euro) waard?

Met de nieuwe A1 Sportback ging Audi op designvlak al een pak verder dan we normaal van Ingolstadt gewoon zijn met een “eerder evolutionair” design. De tweede A1 telg, de A1 citycarver (geschreven zonder hoofdletter, marketing…), gaat de lifestyle kant op met zijn stoere/robuuste looks die overduidelijk geïnspireerd zijn door de Audi SUV modellen. Waarom ze hem dan niet direct tot A1 Allroad of Q1 promoveerden is niet direct duidelijk, wie weet zitten die nog in de pijplijn?!


Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

De eerste generatie Audi A1 citycarver heeft ongeveer vier centimeter extra bodemspeling die het in/uitstappen vergemakkelijkt en voor een betere zichtbaarheid rondom zorgt. Het aangepaste onderstel neemt daarvan 35 mm voor zijn rekening, de rest mogen we toeschrijven aan de standaard 16” lichtmetalen velgen. De achthoekige grille (met prominent matzwarte honingraatpatroon) is bijna rechtstreeks overgenomen van de andere avonturiers uit de Audi stal.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

Het dak en aangedikte bumpers zijn uitgevoerd in een contrasterende (grijs/zwart) tint … behalve het geval van de donkerblauwe Firmament testwagen waarbij het kleurverschil zéér klein is en daardoor de expressieve/funky uitstraling van de A1 citycarver ietwat verloren gaat. Direct voor het knaloranje van de “edition one” lanceringsversie gaan is teveel van het goede maar een knappe configuratie draagt heel wat bij het (onderscheidende) citycarver totaalpakket. Desgewenst met 17” of 18” velgen maar die laatste zijn te vermijden als je comfort hoog in het vaandel draagt.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

Interieurverschillen tussen een A1 Sportback en A1 citycarver konden we niet terugvinden op enkele uitrustingsdetails na, de afwerking/materiaalkeuze staat daardoor wel op punt (instapper of niet, het is en blijft een Audi!). Een eervolle vermelding voor het Derby ruitjespatroon van de zetelbekleding!

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

In de Audi A1 citycarver heb je een marktcomforme hoeveelheid been/hoofdruimte voor een B-segmenter waarbij grotere personen (lees: volwassenen) het liefst vooraan zullen plaatsnemen. Het koffervolume van 335 liter mag gerust als royaal aanzien worden, maximaal loopt dat op tot 1.090 liter bagage met de achterbank plat.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

Een volledig digitale 10,25” tellerpartij is standaard, voor de Audi Virtual Cockpit (met allerhande handige weergavemogelijkheden) moet je opleggen. Idem wanneer je van het 10” MMI Navigatie Plus infotainmentysysteem wil genieten. De A1 Citycarver komt steevast met DAB radio, via de optionele Audi Smartphone Interface tover je (draadloos!) Apple CarPlay of Android Auto tevoorschijn.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

Ook de Audi A1 citycarver doet het zonder dieselmotoren, je zal dus moeten kiezen tussen de 25 TFSI (1.0-liter driecilinder met 95 pk), 30 TFSI (1.0-liter driecilinder met 116 pk) of 35 TFSI (1.5-liter viercilinder met 150 pk). Naast de manuele versnellingsbak met vijf- of zes-verzetten is de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling beschikbaar op de topversies. Op een A1 eTFSI citycarver plug-in hybride of S1 citycarver moet je niet wachten.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

De geteste A1 citycarver 30 TFSI S Tronic heeft de gekende éénliter driecilinder turbobenzinemotor in het vooronder liggen met 116 pk / 200 Nm (137 g/km CO2 WLTP). Daarmee blijf je nipt onder de 10 seconden voor de 0-100 sprint en net voor de magische 200 km/u bereik je diens topsnelheid. Bij dergelijke B-segmenters speelt het verbruik een belangrijkere rol, wij haalden – met de nodige (drukke) stadskilometers – ongeveer 7 liter per 100, het rijbereik ligt op 500+ km.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

Voor een compacte stadswagen als de A1 citycarver is dat praktijkverbruik relatief hoog maar ook gemakkelijk te verklaren gezien de hogere koetswerkbouw (en dus een minder aerodynamisch geheel dan de A1 Sportback), in ruil is de demping wel een pak aangenamer. Met de Audi Drive Select (optioneel) heb je keuze tussen de Auto, Dynamic, Efficiency en Individual rijmodi, voor de dynamische meerwaardezoekers is er een sportiever afgestelde ophanging voorhanden via het Pack Dynamic (inclusief verstelbare dempers, fake soundtrack en rode remklauwen). De combinatie 30 TFSI + S Tronic is aangenaam, meer dan vlot genoeg en opmerkelijk stil binnen de stad terwijl hij op de snelweg ook helemaal geen moeite heeft om mee te kunnen met het verkeer. Onder stevige belasting hoor je daar duidelijk de karakteristieke driecilinder motorklank weerklinken.

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

De Audi A1 citycarver heb je vanaf 23.250 euro wat een meerprijs is van 2.000 euro voor een soortgelijke A1 Sportback uitvoering. Voorzie daarbovenop wel nog best wat budget voor gadgets, personalisatie en uitrusting, zo was de geteste 30 TFSI S Tronic (vanaf 26.070 euro) uiteindelijk 35.790 euro (!) waard. Dit zonder keyless entry/go, parkeersensoren vooraan, achteruitrijcamera, dynamische grootlichten en elektrisch verschuifbare zetels… Wie premium wil rijden moet genoegen nemen met de Duitse (torenhoge) premium (optie)prijzen!

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

In het verleden hadden we reeds een avontuurlijke Volkswagen CrossPolo en Opel Adam Rocks, vandaag de dag is er enkel nog een Ford Fiesta Active (vanaf 21.850 euro) en Hyundai i20 Active (vanaf 19.999 euro) terug te vinden. Anderzijds bieden een Seat Arona, Volkswagen T-Cross en Skoda Kamiq een soortgelijke formule. Of je zoekt een (jonge tweedehands) Skoda Octavia Scout natuurijk die véél meer binnenruimte én vierwielaandrijving heeft! Binnen het premium segment moet de A1 citycarver enkel rekening houden met interne concurrentie in de vorm van Q2 crossover en de klassieke A1 Sportback … die je beiden met de uitgebreide personalisatiegids behoorlijk funky kan aankleden!

Conclusie
De Audi A1 citycarver is hét marketingtechnisch antwoord voor diegene die zich de vraag zouden stellen: “had ik maar een meer avontuurlijke/onderscheidende A1 Sportback!”. De designmosterd werd gehaald bij de andere (stoere) SUV + Allroad modellen en schenkt de A1 citycarver een karaktervol(ler) voorkomen, de hogere koetswerkbouw biedt op zijn beurt extra gebruiksgemak en rijcomfort. Binnenin bespeuren we geen échte verschillen op ondermeer het hippe ruitjespatroon na. De 30 TFSI (1.0-liter driecilinder met 115 pk) + automaat is een goede combinatie (vlot+stil!) voor wie voornamelijk binnen een stedelijke omgeving vertoeft, het verbruik valt met ongeveer 7 liter relatief hoog uit. Desondanks de hippe uitstraling een beperkte meerprijs van 2.000 euro (tov reguliere A1) zal deze A1 citycarver geen immens succes worden, daarvoor valt de totaalprijs van een leuke configuratie té hoog (zacht uitgedrukt) uit.

Overzicht:
+ Hippe (verhoogde) vormgeving
+ Kleurrijke personalisatiemogelijkheden
+ Ruim interieur / koffer
+ Aangename 30 TFSI benzinemotor (stil!)
+ Vlotte automaat
+ Comfortabel
+ Afwerkingsgraad/materiaalkeuze
+ Gadgets, veiligheid, connectiviteit, rijhulpmiddelen

? Té marketingtechnische oriëntatie

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Interne concurrentie

Rijtest: Audi A1 citycarver 35 TFSI 116 pk (2020)

Tekst & foto’s: Benjamin Van Maldergem