Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016Anno 2017 moeten CEO’s zelfs hun mobiel kantoor slash bedrijfswagens kunnen verantwoorden, gelukkig zijn er prestigieuze én tegelijk groene alternatieven zoals de Mercedes S500e Plug-in Hybrid voorhanden!

Met een gigantisch gamma kan iedereen (met een gepast budget) bij Mercedes wel een leuke SUV, praktische break, zonnige roadsterstrakke berline of iets daartussen vinden. Wie het écht gemaakt heeft in het leven en een middelgrote onderneming en/of regering mag leiden is de Mercedes S-Klasse altijd al een logische keuze geweest. De viercilinder van de vorige generatie is nergens meer terug te vinden maar naast zuinige diesels, efficiënte benzine’s, luxueuze Maybach’s en gepantserde Guard’s is er nu een Plug-in Hybrid voorhanden naast twee hybride’s. Op die manier kan je genieten van alle pracht en praal die Das Haus weet te brengen terwijl je jouw ecologisch voetafdruk tot een minimum beperkt blijft. Of je toch een verdienstelijke poging waagt.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Visuele verschillen tussen een S-Klasse met een conventionele brandstof en de S500e Plug-in Hybrid blijven tot een minimum beperkt, allen pakken ze maar al te graag uit met hun gracieuze karakterlijnen en imposante vormgeving. Achteraan prijkt er uiteraard S500e Plug-in Hybrid maar dat kan je gratis laten debadgen, indien je geen fan bent van de fluoblauwe (het accentkleur van Mercedes-Benz EQ) remschijven kunnen ze daar gelukkig ook wel nog een mouw aanpassen. Het grootste verschil zit hem achteraan rechts in de elektrische laadklep, daardoor moet je in de parkeergarages wel wat manoeuvreren om de 5,25 meter lange limousine op de juiste plaats te krijgen. De Mercedes S500e Plug-in Hybrid is overigens gebaseerd op de verlengde uitvoering van de S-Klasse, daarmee geniet je voornamelijk op de achterbank van die 13 cm extra.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

De S500e biedt een royale hoeveelheid plaats aan vier hoogwaardigheidsbekleders en 395 liter bagage. Wegens de plaatsing van de batterijen verlies je daar heel wat ruimte net zoals alle moduleerbaarheid, het milieu redden vraagt natuurlijk offers. De voorste inzittenden krijgen de meeste gadgets binnen handbereik met als eyecatcher de twee grote – en haarscherpe – beeldschermen. De ene doet op interactieve wijze dienst als telemetrie terwijl de andere op reusachtige manier de navigatie, multimedia en connectiviteit voor zijn rekening neemt. Achteraan heerst er een ruim gevoel van royale luxe en comfort in de overtreffende trap, elke passagier uitte overigens zijn bewondering voor de zijdezachte hoofdsteunen. Eveneens een eervolle vermelding voor het premium Burmester audiosysteem met 19 luidsprekers, Klara klonk – via VAB – nog nooit zo helder en krachtig tegelijk. Belangrijke kanttekening, de massagestoelen zijn enkel vooraan (optioneel) te verkrijgen. Wie achteraan gemasseerd wil worden moet zich wenden tot de Mercedes-Maybach S-Klasse of een masseuse meenemen..

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

De achterwielaangedreven Mercedes S-Klasse Plug-in Hybrid rekent op een 3.0-liter V6 met 333 pk en 480 Nm die de hulp krijgt van een 85 kW sterke elektromotor (115 pk / 340 Nm), 8.7 kWh lithium-ionbatterij en een zeventraps automaat. Deze ingenieuze setup zorgt voor een gecombineerd vermogen van 420 pk en 650 Nm. Hiermee haal in 5,2 seconden de 100 km/u mijlpaal, de topsnelheid ligt op 250 km/u. Zuiver elektrisch kan je met de S500e in theorie 33 km ver geraken, tijdens onze praktijktest haalden we slechts 28 km al krijg je dankzij de benzinetank van 70 liter wel een rijbereik van meer dan 800 km.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Om dat rijbereik zo hoog mogelijk te houden voorziet Mercedes voor deze luxueuze stekkerhybride vier speciale rijmodi, namelijk Hybrid, E-Mode, E-Save en Charge. Die laatste probeert de batterij onder zoveel mogelijk bij te laden terwijl je met E-Save de batterijcapaciteit spaart voor later, bijvoorbeeld voor in de stad. De zuiver elektrische E-Mode stand is de meest indrukwekkende want dan rij je zuiver elektrisch met deze prestigieuze Duitser van meer dan 2.000 kg tot wanneer de batterij de geest geeft. Met Hybrid vertrouw je op de fenomenale rekenkracht van de S-Klasse. Het gewiekste energiebeheer rekent op de vele sensoren en rijparameters, zo weet de Mercedes’ ondermeer dankzij de adaptieve cruise control direct wanneer er energie kan opgespaard worden en maakt hij gebruik van de navigatiegegevens om te analyseren waar hij best een tandje bijsteekt of de batterij zoveel mogelijk kan opladen. Zelfs voor kleine ritten loont het dus om de navigatie te gebruiken in de Mercedes S500e! De benzinemotor en de elektrische hulpmidden werken elke stand steeds subliem samen, je moet het al gaan verifiëren in het extra keuzemenu om te zien hoe de energiestroom loopt.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Aan een regulier stopcontact heeft de S500e ongeveer drie uur nodig om zich volledig op te laden met de standaard meegeleverde laadkabel van 4 meter, optioneel kan je ook een exemplaar verkrijgen van 8 meter. De laadprocedure kan je mooi meevolgen via je smartphone, indien je dat wenst kan je intussen heel traag (= efficiënt) het interieur laten voorverwarmen. Laden is sowieso iets dat je veel gaat moeten doen om de échte zuinigheid van de S500e Plug-in Hybrid naar boven te laten komen. In optimale omstandigheden (met volle batterij) konden we een verbruik opteken van minder dan 4 liter tussen Brussel en Gent, wanneer je veel rijdt met een lege batterij kom je snel uit op het dubbele. Dan doet de S400 ongetwijfeld beter die overigens dezelfde V6 benzinemotor gebruikt. Al kan die niet uitpakken met een CO2 uitstoot van slechts 65 g/km, een fiscaal godsgeschenk voor de Mercedes S500e Plug-in Hybrid!

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Al vraagt dat geschenk nog steeds een stevige financiële inspanning. Minstens €118.943 zal moeten investeren in de S500e en dan moet je ook nog steeds door die dure-maar-oh-zo-leuke optielijst. Onze testwagen was op die manier goed voor 143.009 euro terwijl je dat nog gerust wat steviger kan laten uitvallen. Qua prijssetting doet Mercedes wel een mooie geste om deze uitvoering voldoende kansen te bieden, zo betaal je evenveel voor een reguliere S500L met zijn 455 pk en 192 g/km CO2.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Wie de S-Klasse overweegt gaat daarnaast normaliter eens kijken bij een Audi A8, Maserati Quattroporte, Lexus LS, Jaguar XJ, Porsche Panamera of BMW 7-Reeks maar enkel die twee laatste zijn momenteel te verkrijgen met een soortgelijke plug-in hybride uitvoering als de S500e. De BMW 740e (vanaf €98.200 – 41 g/km CO2) heeft de beste troefkaarten in handen dankzij de beperkte taksen die de viercilinder vraagt terwijl de nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid (vanaf €112.747 – 56 g/km CO2) eerder de kaart trekt van sportiviteit.

Conclusie
Concluderend hebben we we enkel en alleen maar kunnen vaststellen dat Mercedes op overtuigende wijze hun vlaggenschip voorzag van een efficiënte plug-in hybride aandrijflijn naast alreeds twee reguliere hybrides. Wanneer je de S500e frequent aan de stekker hangt kan je surreële verbruikscijfers tevoorschijn toveren op de hightech boordcomputer, dit zonder ook maar eens het befaamde S-Klasse comfort in gedrang te brengen. In tegendeel zelfs, geruisloos – én emissieloos – cruisen door de stad met de S500e is zelfs voor de meest succesvolle CEO een verrijkende ervaring. Al zijn dergelijke gastronomische bedragen – en een peperdure optielijst – niet voor Jan Modaal weggelegd, gelukkig is de opgedane kennis en plug-in hybride technologie intussen eveneens beschikbaar in de meer toegankelijke C350e, GLC350e en E350e!

Overzicht:
+ Imposant uiterlijk
+ Feilloze samenwerking benzine/elektromotor
+ Onberispelijke interieurafwerking
+ Lage CO2 uitstoot (65 g/km)
+ Interessante prijssetting (identiek aan S500 L)

+/- Zuinig, toch met frequent opladen

– Kolossale afmetingen, gewicht .. en prijskaartje
– Beperkte kofferruimte

Rijtest: Mercedes S-Klasse S500e Plug-in Hybrid 2016

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens