Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)Zelfs de Renault Captur gaat aan de stekker, een primeur in het populaire crossoversegment!

Met de hippe Zoe speelt Renault al enkele jaren een prominente rol binnen het (betaalbare) elektrische segment, daarnaast hebben ze ook elektrische Kangoo + Master versies. Met een veelbelovend E-TECH gamma zet de Franse autobouwer haar doorgedreven elektrificatie nu kracht bij, zo krijgt de nieuwe Clio een klassieke hybride motorisatie mee en gaan de Mégane en Captur zowaar aan de stekker!


Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

Voor de E-TECH modellen doet Renault volledig zijn eigen ding (binnen de Alliantie) en spaarde kosten noch moeite, zelfs de Renault Sport F1 afdeling mocht zijn kennis/ervaring delen. Iets dat de marketingdienst maar al te graag benadrukt.

Terwijl Mercedes voor haar compacte plug-in hybride’s verder gaat op de gezamenlijk ontwikkelde 1.3-liter benzinemotor koos Renault voor een 1.6-liter groot exemplaar (91 pk) die de hulp krijgt van een supercompacte transmissie, twee (!) elektromotoren (67 pk) en hightech batterijpack van 9,8 kWh groot. Tezamen goed voor 160 pk in de Captur E-TECH Plug-in Hybrid en Mégane E-TECH Plug-in Hybrid, de Clio E-TECH Hybrid krijgt dezelfde basis mee maar moet het doen met slechts 130 pk en 1,2 kWh batterijcapaciteit.

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

Veel hangt – zoals altijd – van de rijstijl af maar Renault spreekt over een zuiver elektrische autonomie van 50 km voor de Captur E-TECH Plug-in Hybrid. Wanneer je steevast gebruik maakt van de ingebouwde navigatie – die actief meehelpt om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan – moet dat ook haalbaar zijn in de praktijk.

De MULTI-SENSE rijmodi analyseert zelf welke energiebron aangewezen is, in Sport combineer je beiden voor de meest krachtige prestaties en in de Pure rij je (logischerwijs) volledig elektrisch … toch tot wanneer de batterij leeg is. Met de E-SAVE modus spreek je voornamelijk de benzinemotor aan om op die manier de batterij te sparen voor later. Dankzij remenergierecuperatie (die desgewenst versterkt kan worden in de B stand) wordt overtollige energie mooi terug opgeslagen, iets dat je mooi kan mee volgen in de boordcomputer. Starten doe je overigens altijd in Pure!

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

De Captur E-TECH Plug-in Hybrid kan je aan een klassiek 230V stopcontact volledig opladen in ongeveer 5 uur, een krachtigere laadpaal of Wallbox wordt dat laadprocédé ingekort tot 3 uur. Renault België biedt via enkele strategische partners hiervoor de nodige ondersteuning terwijl je het laden zelf mooi kan mee volgen via de MyRenault applicatie. De geëlektrificeerde Captur weet ook de nodige laadpalen staan. Frequent laden kan helpen om het normverbruik van 1,2 liter per 100 km te behalen, dankzij een CO2 uitstoot van 34 g/km (WLPT) oogt de Captur PHEV direct zeer fiscaal aantrekkelijk voor de zakelijke markt.

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

Op theoretisch vlak kan de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid dus alvast de juiste adelbrieven voorleggen, in de praktijk weet de gloednieuwe aandrijflijn gelukkig ook te overtuigen. Zuiver elektrisch rijden doet de Captur PHEV overduidelijk het liefst (tot maximaal 135 km/u) met directe vermogensopbouw, communicatief stuurgevoel en een rustgevende stilte (en gebruikservaring) tot gevolg, onder belasting sprint de benzinemotor duidelijk bij. De hoeveelheid energie die actief wordt gerecupereerd is anderzijds best indrukwekkend te noemen, op een traject met de nodige hoogtekilometers zal je gemakkelijk meer dan 50 km elektrisch kunnen rijden!

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

De batterijpack werd mooi (en vooral laag) ingewerkt gunstig is voor de stabiliteit en het rijgedrag, het extra gewicht is wel duidelijk merkbaar bij stevige remmanoeuvres/verkeersdrempels. Wie maar 50 km per dag moet doen kan een extreem laag verbruik bekomen, weigeren te laden zal het gemiddelde verbruik onnodig te hoogte injagen. Idem dito als je dagdagelijks traject voornamelijk snelle snelwegkilometers omvat. Dan kies je best voor een klassieke Captur met benzine- of dieselmotor.

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

Behalve de obligatoire Plug-in Hybrid badges, blauwe accenten rondom en extra laadpunt achteraan zijn er geen noemenswaardige visuele verschillen voor de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid. Binnenin krijgt het 10,2″ digitale dashboard en verticaal gepositioneerd 9,3″ infotainmentsysteem ook enkele logische toevoegingen/aanpassingen mee. Het nieuwe platform is vanaf de start ontwikkeld met de elektrificeerde andrijflijen in het achterhoofd (lees: ruimte voor de batterijen), de hoge(re) zitpositie (goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap) en praktische inborst van deze Franse crossover dus onaangeroerd. Zo is er er een ruimte koffer (309 tot 1.259 liter bagage), voldoende binnenruimte en een verschuifbare achterbank over 16 cm voorhanden.

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

De tweede generatie Renault Captur kan de jouwe zijn vanaf 18.325 euro (TCe 100 Life), de Captur E-TECH Plug-in Hybrid is er pas vanaf 32.575 euro met het Intens uitrustingsniveau. Voor wie meer luxe en comfort wenst is de Captur PHEV er ook als luxueuze Initiale Paris topversie met ondermeer 18” alu velgen, chroom accenten en een lederen zetel/stuurbekleding. Voor de zakelijke markt voorziet Renault interessante Business uitvoeringen die met een rijkelijke basisuitrusting komen naast een zeer aantrekkelijke TCO.

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

Als we de iets grotere Jeep Renegade 4xe Plug-in Hybrid even buiten beschouwing laten heeft de Captur E-TECH Plug-in Hybrid het rijk voor zich alleen als enige compacte plug-in hybride crossover. De technisch gerelateerde Mégane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid is er vanaf 34.275 euro (Zen), voor de Clio E-TECH Hybrid betaal je minstens 22.100 euro (Zen). Maar met de Peugeot e-2008, Opel Mokka-e en DS3 Crossback E-Tense zijn er intussen wel al zuiver elektrische crossover alternatieven voorhanden.

Conclusie
Diverse concurrenten hebben reeds een zuiver elektrische crossover in de aanbieding, Renault ziet op haar beurt meer heil in een doordachte plug-in hybride (PHEV) toepassing op basis van de nieuwe (en populaire) Captur. Die gaat volmondig als Captur E-TECH Plug-in Hybrid door het leven en vraagt geen compromissen op vlak van personalisatiemogelijkheden, stadsvriendelijk vernuft of praktisch gebruiksgemak. De gloednieuwe E-TECH technologie focust zoveel mogelijk op de elektromotor en doet dat (net zoals energie recupereren) voortreffelijk, op korte trajecten en met een rustige rijstijl profiteer je hier van een zéér beperkt verbruik, vlotte prestaties, comfortabel weggedrag en heerlijk rustgevende rij-ervaring. Afgezien van de degelijke demping kan de Captur E-TECH Plug-in Hybrid het extra batterijgewicht wel niet volledig maskeren. Wegens het ontbreken van enige concurrentie oogt de vanafprijs behoorlijk stevig … al zal de zakelijke rijder voornamelijk naar de beperkte CO2 uitstoot (en bijhorende fiscale voordelen) kijken!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Trendsetter (?) in zijn segment
+ Doordachte, rustgevende en stille (!) plug-in hybride aandrijflijn
+ Intense energierecuperatie
+ Zéér zuinig (met voldoende laden)
+ Comfortabel
+ Praktisch / ruim interieur
+ Fiscaal aantrekkelijk

– Stevige basisprijs
– Extra gewicht duidelijk merkbaar bij remmen en/of verkeersdrempels
– Luidruchtig onder belasting

Kort Getest: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 pk crossover PHEV (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem