Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)Mag het wat stijlvoller/strakker dan een reguliere A3 Sportback? Dan heeft Audi de knappe A3 Berline in de aanbieding!

De nieuwe A3 Sportback is nog steeds Audi’s speerpunt in het segment van de klassieke hatchbacks. Dankzij het ijzersterke merkimago, traditioneel lijnenspel, hoogwaardige bouwkwaliteit, moderner interieur en hightech gadgets is de A3 een graag geziene gast – zeker bij jonge consultants – in het compact premium fleetsegment.


Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

De A3 Sportback is verkrijgbaar met diverse TFSI/TDI motoren, wie op zoek is naar straffere prestaties kan terecht bij de TFSI 40 e-tron plug-in hybride of S3 Sportback. En de veelbelovende RS3 Sportback krachtpatser! Op een nieuwe lifestyle A3 Cabrio moet je niet wachten, wel kan je bij Audi reeds terecht voor een knappe vierdeurs A3 Berline.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Die nieuwe A3 Berline vormt met 15 centimeter extra in de lengte duidelijk de brug tussen de A3 hatchback en grotere/duurdere A4. In Europa is de vraag naar compacte vierdeurs berlines behoorlijk klein in vergelijking met andere regio’s, een premium logo voorop doet anderzijds wonderen. En zo hebben ze in Ingolstadt ook een gepast antwoord klaar ten opzichte van Stuttgart en München.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Net zoals de A3 Sportback komt de nieuwe A3 Berline met een zeer herkenbare vormgeving, hetzij in een frisse (en vooral strakkere) vorm die hem het nodige karakter geeft. De personalisatiegids is eindeloos – mits enig budget – waardoor je met een goede configuratie snel kan meespelen met de grotere jongens. De geteste Tango Red testwagen is daarvan een mooi voorbeeld met de uitgesproken S-Line bumpers, Matrix LED koplampen, zwarte zijspiegels en sinistere Shadow Line / verduisterende ramen, inzake velgen zijn er nog wel blitsere alternatieven voorhanden (tot max 20”) dan deze 17” lichtmetalen exemplaren.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

De toegenomen lengte zorgt niet enkel voor een sexy geheel overtuigende uitstraling, achterin de A3 Berline profiteren ze ook van extra been/hoofdruimte. De koffer is met 425 liter relatief royaal bemeten, wel moet je alles door de smalle opening krijgen.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Wie al eens in aanraking kwam met een recente Audi zal niet schrikken van de doordachte/strakke interieurlayout in de nieuwe A3 Berline. Naar goede (Duitse) gewoonte staat de materiaalkeuze/afwerkingskwaliteit op punt en zijn er ook talrijke uitvoeringen beschikbaar. Hier zien we een hoop alcantara, (kunst)leder, aluminium accenten én knappe contrasterende Audi Sport stiknaden.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Achter het fijne stuurwiel (uiteraard met een hoop handige functietoetsen) prijkt een digitale tellerpartij met diverse weergavemogelijkheden (standaard 10,25”, optioneel 12,3”), centraal huist het MMI infotainment (10,1” ). Beide systemen zijn een schoolvoorbeeld inzake doordachte (menu)structuur, werkingssnelheid en ergonomie. De haptische feedback is de finishing touch maar voorzie best een goede stofvod om vingerafdrukken te verwijderen.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

In autoland predikt men vaak bigger is better maar de nieuwe generatie A3 doet het (net zoals de nieuwe Porsche 911) met een minuscule S Tronic keuzehendel. De bediening hiervan neemt maar twee vingers in beslag en de vrijgekomen ruimte werd gebruikt om meer opbergruimte (inclusief draadloze telefoonlader) te voorzien. Audi blijft gelukkig trouw aan klassieke bedieningselementen (airco, volume, rijmodi, …) en hun toegankelijke bediening.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Voor het eerst is er hier (optioneel) een head-up display voorhanden, deze projecteert allerhande belangrijke (rij)informatie op de voorruit wat een zegen is voor de focus van de bestuurder. De goede zetels en degelijke isolatie dragen eveneens bij tot het comfortgehalte in de A3 Berline, wie in optimale kwaliteit van Radio 1 wil genieten kan kiezen voor een kraakhelder Bang & Olufsen Premium 3D Sound System. Audi biedt zowaar gratis digitale radio (DAB+) aan, wel heb je de Audi Smartphone interface nodig om gebruik te kunnen maken van de handige Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit. Een optie die je dankzij Functions on Demand gerust later kan activeren/aankopen.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Het motorengamma van de A3 Berline is sterk gelijklopend aan dat van de A3 Sportback, jammer genoeg is hier (momenteel) wel geen geen fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride of CNG uitvoering voorhanden. Met een benzinemotor is er keuze tussen 30 TFSI (110 pk) of 35 TFSI (150 pk), dieselen kan met 30 TDI (116 pk) of 35 TDI (150 pk). Voorwielaandrijving is standaard net zoals een handgeschakelde zesbak, desgewenst kan dat ook een zeventraps S-Tronic automaat worden. De S3 Berline rekent op een 310 pk sterke tweeliter TFSI viercilinder die 4,8 seconden doet over de 0-100 sprint.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Achterop de AUD103 stond er 35 TFSI wat in Audi-lingo wil zeggen dat er een 1.5-liter TFSI viercilinder aanwezig is met 150 pk / 250 Nm (129 g/km CO2 WLTP). Daarmee moet de nul-naar-honderd sprint lukken in 8,4 seconden en bereik je bij 224 km/u de topsnelheid. Gezonde en vooral soepele prestaties waarmee je zonder problemen op de E40, E17 en Brusselse Ring het tempo kan volgen. Wij haalden een praktijkverbruik van 6,4 liter, dankzij de 50 liter brandstoftank ligt het rijbereik op een royale 750+ km!

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

De 35 TFSI S-Tronic combinatie is voorzien van mild hybrid techniek in de vorm van een 48V boordnet + starter/generator die volgens Audi voor een besparing van 0,4 liter benzine per 100 km zorgt. Dit dankzij de doorgedreven (rem)energierecuperatie en het – onmerkbaar – uitschakelen van de verbrandingsmotor (“zeilen”). Bij het starten of stevig accelereren zorgt het systeem voor een klein duwtje (15 pk / 50 Nm) in de rug.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Onderweg merk je relatief weinig van de mild hybrid hocus pokus, wel verliest de S-Tronic automaat soms het noorden bij stevige belasting (vb inhaalacties op de snelweg). Wat ontegensprekelijk goed is bij de A3 Berline is de degelijke geluidsdemping, comfortabele zetels en het volwassen rijgedrag. Het communicatieve stuurwiel, lage zitpositie en sportonderstel (20 mm lager) doen je initieel misschien dromen van het nodige rijplezier maar daarvoor moet je toch richting de krachtigere topmotorisaties. Deze 35 TFSI uitvoering (met de adaptieve dempers) was mooi gebalanceerd qua comfort en betrokkenheid, wat de Audi Drive Select rijmodi je ook mogen wijsmaken.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Naast de eerdergenoemde DAB en Digital Cockpit levert Audi elke A3 Berline ook sowieso af met Pre Sense Front (noodremhulp), Lane Depature Warning (rijbaanassistentie), LED koplampen en een regen/lichtsensor. Via de lange/aantrekkelijke optielijst (inclusief Duitse premiumprijzen) kunnen daar dus nog een hoop leuke gadgets bijkomen zoals adaptieve cruise control (inclusief achterhaalde/minuscule bediening), parkeerassistentie, achteruitrijcamera, Lane Keep Assist en keyless entry/go.

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

De nieuwe Audi A3 Berline kost je minstens 27.220 euro (30 TFSI) waarmee hij zich tussen de A3 Sportback (vanaf 26.120 euro) en A4 Berline (vanaf 34.060 euro) nestelt. De geteste 35 TFSI S-Tronic S Line is er vanaf 33.900 euro … die in deze configuratie uiteindelijk aftikte op 54.330 euro! Dat is méér dan ze voor de S3 Berline (vanaf 48.620 euro) vragen…

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Met de nieuwe A3 Berline richt Audi wederom haar pijlen op de Mercedes A-Klasse Berline (vanaf 28.919 euro), CLA Coupé (vanaf 31.460 euro) en CLA Shooting Brake (vanaf 32.670 euro). Pas recentelijk droeg BMW de 2 Reeks Gran Coupé (vanaf 30.250 euro) voor in dit lifestyle premium segment. Daarbuiten zijn er enkel de Toyota Corolla Berline en Mazda3 Sedan.

Conclusie
In navolging van de vierde generatie A3 Sportback is ook de nieuwe Audi A3 Berline een pak strakker, ruimer, moderner … én duurder als je jezelf laat gaat tijdens het configuratieproces. Met zijn toegenomen buitenafmetingen, hoogwaardige afwerking en moderne technologie kan deze A3 Berline gemakkelijk meespelen met de grote(re) jongens terwijl hij een degelijk, volwassen en vooral comfortabel rijgedrag kan beiden. Een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride zou het zakelijke (lease)potentieel nog versterken, zeker gezien het uitblijven van een A4-met-stekker. Toch moet de A3 Berline het vooral van zijn knappe (sexy?) lijnenspel hebben!

Overzicht:
+ Knappe verschijning
+ Riante binnenruimte
+ Aangename 35 TFSI benzinemotor (vlot, stil, soepel, …)
+ Modern interieur
+ Comfortabel weggedrag
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze

– Prijs/optiebeleid
– Niet als e-tron / g-tron te verkrijgen
– Twijfelende automaat onder belasting
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Audi A3 Berline 35 TFSI 150 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem