De nieuwe Audi A3 Sportback is er nu ook als fiscaal interessante 40 TFSI e plug-in hybride.

Na een riant plug-in hybride offensief voor de grotere/luxueuze modellen (A6 Berline, A6 Avant, A7 Sportback, A8 limousine, Q5 SUV en Q7 SUV) voorziet Audi de gloednieuwe A3 Sportback nu ook van een zuinige en vooral fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride aandrijflijn. Voordien ging die als A3 e-tron door het leven, nu prijkt er een 40 TFSI e badge achterop.

De Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride rekent op een 1.4-liter TFSI viercilinder benzinemotor (150 pk / 250 Nm), krachtige elektromotor (109 pk / 330 Nm) en zestraps S Tronic automaat om een zo laag mogelijk verbruik op te tekenen. Anderzijds heb je met 204 pk / 350 Nm ook voldoende vermogen ter beschikking, zo lukt een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden en kan je 227 km/u aantikken!

Volgens de NEDC testcycles zou 1,4 liter brandstof voldoende moeten zijn om 100 km af te leggen, dit met een CO2 uitstoot van 30 g/km. Reken daar voor de strengere WLTP regels best nog een liter bij, in de praktijk zal het allemaal afhangen van je rijstijl en hoe frequent dat je de stekker inplugt. De lithium-ionbatterij is nu 13 kWh sterk (bijna 50% hogere energiedichtheid dan voordien!) waarmee je 78 km (NEDC) zuiver elektrisch kan afleggen (max 140 km/u). De Hybrid rijmodi is aangewezen (net zoals het gebruik van de ingebouwde navigatie) maar je kan ook opteren voor EV (zuiver elektrisch), Battery Hold (batterijcapaciteit sparen) en Battery Charge (batterij opladen via extra kracht van de benzinemotor). Dat laatste lukt ook met de doorgedreven remenergierecuperatie.

Aan een klassiek 230V stopcontact (2,9 kW) moet je iets meer dan vier uur incalculeren om de Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybride volledig op te laden, het proces is mooi te volgen vanop afstand via de MyAudi app. Een pak sneller gaat het aan een Wallbox of publieke laadpaal.

Op de extra laadklep linksvoor (en de badge) na zijn er geen noemenswaardige visuele verschillen met de reguliere Audi A3 Sportback, binnenin krijg je in het digitale instrumentenbord/infotainmentsysteem uiteraard extra informatie/weergavemogelijkheden. In de koffer van de 40 TFSI e past er maar 280 liter, met de achterbank plat kan dat oplopen tot 1.100 liter.

Vanaf de herfst kan je bij de Belgische Audi verder een A3 Sportback 40 TFSI e bestelbon tekenen, breng daarvoor minstens 37.980 euro mee. In ruil krijg je wel standaard al LED koplampen, lederen multifunctioneel stuurwiel, dual zone airco en “speciaal ontworpen” 16” velgen.

Eind 2020 volgen er nog TFSI e plug-in hybride versies van de technisch gerelateerde Q3 en Q3 Sportback. Het is niet duidelijk of ook de A3 Berline nog een PHEV make-over krijgt.

Lees hier onze rijtest met de nieuwe Audi A3 Sportback 35 TFSI!