Preview: Mercedes-AMG S63e plug-in hybride (2020)Krijgen we een 800pk+ sterke Mercedes S63e AMG met plug-in hybride techniek?

Terwijl de (volledige) onthulling van de nieuwe Mercedes S-Klasse (W223) pas voorzien is voor begin september kijken we al even vooruit naar de toekomst. De kans dat er zowel een nieuwe S-Klasse Coupé en S-Klasse Cabrio zal komen is zééér klein, wel mag je na naast een verlengde versie, een plug-in hybride versie en luxueuze Maybach versie ook een sportieve AMG (top)versie verwachten.

Momenteel is er een S63 AMG (V8) en S65 AMG (V12). Een twaalfcilinder (inclusief verbruik/uitstoot) is niet meer van deze tijd al zijn er (vage) geruchten over een S600 mét V12 en hybride techniek. De S63 AMG blijft – in tegenstelling tot de toekomstige C63 AMG – gelukkig wél trouw aan zijn V8 (612 pk) maar in combinatie met een plug-in hybride aandrijflijn (204 pk) en (22 kWh?) batterijpack.

Tezamen dus goed voor méér dan 800 pk in de Mercedes-AMG S63e waarmee je in minder dan 3 seconden aan 100 km/u zit, gelukkig voorziet de 4MATIC+ vierwielaandrijving voor de nodige stabiliteit/veiligheid. Of er in andere landen (waar emissienormen minder van belang spelen) ook een reguliere S63 AMG zonder PHEV systeem komt is niet direct duidelijk.

Andere bronnen spreken eerder van een S63e AMG (650 pk) en S73e AMG (800+ pk), beiden voorzien van plug-on hybride techniek op basis van de bestaande 4.0-liter V8. Dat zou iets logischer zijn met de Mercedes-AMG GT73e 4-Door Coupé in het achterhoofd.

Time will tell wat de S63 AMG toekomst zal brengen, maar dat zelfs Mercedes voor haar meest sportieve modellen de PHEV techniek moet omarmen is nu wel (over)duidelijk.