Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Al het goede komt in drievoud, zo ook het SUV gamma van Volvo. Maar doet de nieuwe XC40 ’t even goed als de XC90 en XC60?

Na het jarenlange (immense!) succes met de XC90 en XC60 duurde het toch relatief lang alvorens Volvo brood zag in een compacte(re) uitvoering, vandaag staat er gelukkig een blitse XC40 te blinken in de lokale showroom! Eentje die in de voorbije maanden reeds de nodige nationale én internationale prijzen wist te verzilveren, net zoals een stevige interesse (en dito levertermijn) bij Jan Modaal! Allemaal uitstekend nieuws voor de vele Belgische werknemers van Volvo Car Gent waar de XC40 van de band rolt, ook de toekomstige compacte Volvo’s zullen hier geproduceerd worden. Dit hebben we te danken aan het doordacht gebruik van het Compact Modular Architecture (CMA) platform (lees: bouwstenen) dat reeds volledig klaar is voor een elektrische (plug-in) aandrijflijn.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

De eerste generatie XC40 is overduidelijk geïnspireerd op de XC90 / S90 / V90 en XC60 / S60 / V60 familiegenoten maar krijgt gelukkig evenzeer een eigen karakter mee. Iets dat je extra in de verf kan zetten met een uitgebreide personalisatiecatalogus die diverse uitvoeringen (Momentum, Inscription, R-Design), velgen (17” tot 20”), accenten en lakkleuren telt. Om wat schwung te brengen in straatbeeld raden we een fraaie kleur met contrasterend (zwart/wit) dak aan, net zoals de gekende T(hor)-vormige LED-dagrijverlichting.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)
Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

De compacte buitenafmetingen van de XC40 zijn een zegen op de drukke wegen/parkings, binnenin oogt het geheel ruimer dan je initieel zou denken. Dit hebben de Zweden te danken aan het eerdergenoemde CMA platform, het optionele panoramisch zonnescherm en héél veel opbergvakken/praktische gadgets. Zo past er een zowaar een laptop of grote fles water in de portier, zit er uitklapbaar (handtas/boodschappen) haakje aan het handschoenkastje, is er ruimte voor extra rommel in een lade onder de passagiersstoel en kan je de kofferruimte eenvoudigweg opdelen om wat structuur in je bagage te brengen. Simply Clever op z’n Zweeds!

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Indien je de achterbank opoffert – waar volwassenen zonder problemen kunnen plaatsnemen – dan stijgt het laadvolume van 460 liter tot 1.330 liter. Naast het praktische vernuft van de XC40 geniet je naar goede SUV gewoonte van een hoge zitpositie wat niet enkel een gemakkelijke instap geeft, je krijgt ook een goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

De XC40 is de eerste Volvo die standaard wordt geleverd met digitale dashboard – inclusief de nodige sfeerthema’s – in de plaats van een analoge snelheidsmeter/toerenteller. Ook het verticaal gepositioneerde infotainmentsysteem komt over van de grotere Volvo’s, inclusief swipen/pinchen … en vele submenu’s. Al zal dat geen probleem zijn voor het jeugdige doelpubliek dat eveneens beroep kan doen op Apple CarPlay of Android Auto. Het aantal fysieke knoppen blijft hier tot een minimum beperkt wat het Scandinavisch sfeertje goed doet. Hetzelfde kunnen we zeggen van de hoogstaande afwerking/materiaalkeuze.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

De Volvo XC40 zag het levenslicht als Launch Edition met de krachtige T5 AWD (247 pk) en D4 AWD (190 pk) topmotoren, intussen kan je kiezen uit meer toegankelijke T3 (163 pk, driecilinder) en T4 (210 pk) benzinemotoren en de D3 (150 pk) diesel. De basisversies doen het met een manuele zesbak, voor de anderen is een achttraps Geartronic automaat standaard. De XC40 Twin Engine plug-in hybride zal binnenkort zijn opwachting maken terwijl we tegen afzienbare tijd ook een zuiver elektrische uitvoering mogen verwachten.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Na de eerste kennismaking met de eerder zakelijke XC40 D4 AWD gingen we nu op pad met de krachtigste benzineversie, de T5 AWD. De 2.0-liter viercilinder staat hier garant voor 247 pk / 350 (166 g/km CO2) die tezamen met vierwielaandrijving en de automaat zorgen voor een 0-100 km/u sprint in 6,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Mooie prestatiecijfers op papier – én in de realiteit – maar hier moet je niet rekenen op de nodige sensaties, zelfs in de Dynamic rijmodus blijft de XC40 eerder een vlotte en comfortabele cruiser dan een scheurijzer. Te verklaren gezien het lichte stuurgevoel en stevige motorronk/reactiesnelheid van de automaat onder belasting. Toekomstige T5 AWD klanten voorzien best het nodige tankbudget, zo verbruikten we met een gevarieerde rijstijl/testtraject iets meer dan 10 liter per 100 km. En de brandstoftank is maar 54 liter groot.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

De laatste jaren trekt Volvo overduidelijk de premiumkaart al zullen we de Zweden voor eeuwig en altijd associëren met veiligheid. Zo kan de XC40 beroep doen op een resem gadgets, rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen van de grotere/duurdere modellen. Denk aan verkeersbordenherkenning, 360° camera, Park Assist Pilot, automatische noodremhulp voor fietsers/voetgangers/grote dieren (!), Lane Run-off road Mitigation (rijbaanassistentie), slimme verlichting, … Ook het innovatieve Pilot Assist is hier leverbaar en geeft je op de snelweg de mogelijkheid om semi-autonoom te rijden, bijzonder handig in de file. Muziekliefhebbers zullen dan weer enthousiast worden van het Harman Kardon Premium Sound audiosysteem met 13 luidsprekers.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Met een extra off road rijmodus voor de AWD versies kan de XC40 rekenen op nog meer grip/stabiliteit dankzij de permanente vierwielaandrijving, in normale omstandigheden/rijmodi genieten de voorwielen de voorkeur. En dankzij Hill Descent Control overwin je volautomatisch die steile afdaling maar in het stedelijke Vlaanderen volstaat voorwielaandrijving ongetwijfeld.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Volvo hanteert voor de XC40 een vanafprijs van 31.200 euro maar gezien de aantrekkelijke optielijst raden we je toch aan om het nodige budget te voorzien. Zo is de automaat is een must net zoals de nodige personalisatie wat het prijskaartje uiteindelijk (stevig) de hoogte injaagt. Deze royaal uitgeruste T5 AWD R-Design uitvoering kost op die manier ongeveer 60.000 euro want enorm veel geld is gezien de compacte afmetingen, het optiebeleid is anderzijds wel aantrekkelijker dan bij de concurrentie.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)
Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Die concurrentie vinden we specifiek in de segment van de funky/hippe/compacte SUV’s met premium inborst, denk maar aan de Jaguar E-Pace (vanaf 36.750 euro), Range Rover Evoque (vanaf 38.600 euro) en BMW X2 (vanaf 32.100 euro)! Als we iets rationeler kijken komen ook de Audi Q3 / Q5, Mercedes GLA / GLC, BMW X1 / X3 hier meespelen gezien het formaat van de XC40. Daarnaast zijn er nog een resem SUV’s voorhanden die minder met hun badge (en bijhorend stevig prijskaartje) uitpakken à la Tucson, Qashqai, Karoq, CX-5, Kadjar, …

Conclusie
Gezien het succes dat Volvo de voorbije jaren kon oogsten met het grondig vernieuwde/gemoderniseerde gamma lijkt een soortgelijk verhaal van de XC40 in de sterren geschreven. En dan moeten de milieuvriendelijke plug-in/elektrische uitvoeringen hun opwachting nog maken! Dit tot groot jolijt van de vele Gentse werknemers die deze funky SUV met veel liefde en enthousiasme in elkaar schroeven.

De Volvo XC40 is voorzien van frisse looks, ruim/praktisch interieur, premium gadgets/rijhulpmiddelen en een comfortabel rijgedrag, op vlak van motorisaties verwachten we veel van de T3 benzinemotor (mét automaat) en D4 diesel. De performante T5 AWD is misschien wel teveel van het goede teveel, iets dat je ook ziet aan de prijs en het verbruik.

Overzicht:
+ Made in Belgium! #vreewijs
+ Funky vormgeving
+ Comfortabel weggedrag met sportieve touch
+ Praktisch / ruim
+ Veiligheid
+ Hoge zitpositie / goede zichtbaarheid rondom
+ Interieurafwerking
+ Gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Complexiteit infotainmentsysteem
– Licht stuurgevoel
– Stevig verbruik (> 10 liter)

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...