Officieel: Volvo XC40 crossover (2017)Na het succes van de nieuwe XC90 en XC60 SUV’s lanceert Volvo nu de compacte XC40!

Het vernieuwde SUV gamma van Volvo doet het al enkele jaren goed terwijl de Europese interesse voor een stoere, verhoogde en praktische koetswerkbouw maar niet lijkt stil te vallen. Niet geheel onlogisch dat Volvo in 2017 daarom werk wou maken van een hoger gepositioneerde XC60 en een gloednieuwe XC40 wou introduceren, qua formaat en prijs zou deze de vorige XC60 meer moeten benaderen. De productie van de XC40 werd overigens toegewezen aan Volvo Car Gent waardoor de Belgische vestiging de komende jaren geniet van heel wat levensvatbaarheid.

Designmatig neemt de Zweedse autoconstructeur geen broodnodige risico’s en schenkt de XC40 een soortgelijke vormgeving als de XC60 en XC90, gezien hun succes lijkt dat een goede zet. Op het eerste (gelikte) beeldmateriaal mag de Volvo XC40 er behoorlijk compact uitzien, met 4,43 m x 1,86 m x 1,66 m zal hij sowieso bij de groteren in het crossover segment horen. Knappe elementen zoals de geaccentueerde grille, blitse 17″ tot 21″ velgen, T-vormige LED dagrijlichten, elektrisch openende kofferklep, contrasterend zwart dak en sfeervolle accenten behoren ongetwijfeld tot de optielijst, Volvo deed overigens extra z’n best om de XC40 zo kleurrijk mogelijk te maken.

Binnenin oogt alles nog steeds herkenbaar voor wie in contact kwam met een recent product (XC90, S90, V90, V90 CC of XC60) uit de Volvo fabriek van Torslanda. De tellerpartij is dus digitaal uitgevoerd, centraal prijkt er een verticaal 8″ infotainmentsysteem met hippe swipebewegingen à la iPad en wie opteert voor het panoramisch zonnedak genereert een gezellig interieur dankzij de natuurlijke lichtinval. De mooie details en zorgvuldig gekozen materialen zijn het bewijs van écht Zweeds vakmanschap aldus Volvo. De XC40 wil graag ook uitpakken op praktisch vlak, naast een riante kofferruimte (minimaal 479 liter bagage) zijn er specifieke opbergvakken voorzien voor diverse dagdagelijkse items zoals je gsm (inclusief draadloze oplader), laptop, handtas, waterfles, papieren zakdoekjes, ..

Bij de lancering tegen het einde van dit jaar zal de Volvo XC40 beschikbaar zijn met twee gekende motorisaties, zijnde de T5 AWD benzine (247 pk / 350 Nm / 166 g/km CO2) en de D4 AWD (190 pk / 400 Nm / 133 g/km CO2). Beiden voorzien van de 8-traps automaat en intelligente vierwielaandrijving. Vanaf volgend jaar wordt het gamma gevoelig uitgebreid met (meerdere) meer toegankelijkere varianten en de langverwachte 1.5-liter benzinemotor. Ook een efficiënte Plug-In uitvoering maakt ongetwijfeld op een dag z’n opwachting.

Qua gadgets mag de XC40 heel wat leuke items lenen van zijn SUV’s broers zoals de heerlijke Harman Kardon audiosysteem met 13 luidsprekers, 360° camera, CleanZone luchtfilter, WiFi hotspot, Apple CarPlay / Android Auto integratie en nog veel meer. Interessante nieuwigheid is een update van de Volvo On Call app waarmee je vrienden, familie en collega’s eenvoudigweg de toegang kan geven tot je auto via je smartphone, dit opent heel wat mogelijkheden voor autodelen en “in car” delivery.

Wie Volvo zegt, zegt veiligheid en dat zal ook van toepassing zijn voor de nieuwe XC40. Behalve de hoge zitpositie en bijhorende zichtbaarheid omvat deze urban explorer standaard het IntelliSafe veiligheidsysteem met ondermeer City Safety, Adaptive Cruise Control, verkeersbordenherkenning, Lane Keeping Aid, Hill Start Assist, Dodehoeksensor (BLIS) en een automatische remfunctie. Ook de Pilot Assist krijg je steevast waarmee je Volvo (semi) autonoom kan rijden in bepaalde omstandigheden.

De Volvo XC40 neemt het in het small premium SUV segment op tegen de Mercedes GLA, BMW X1, Audi Q3, Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace nieuwkomer. Tegen 2019 zou er zelfs een zuiver elektrische XC40 moeten zijn! De XC40 staat op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA) platform dat ook gebruikt zal worden door het Chinese Geely voor hun lokale Lynk & Co. 01 variant.

Later dit jaar gaan de orderboeken open voor de eerste XC40’s, allemaal royaal uitgeruste Launch Edition’s of sportief ogende R-Design Launch Edition’s met een stevige vanafprijs van respectievelijk €48.700 of €50.600. De instapper zou wel een pak dichter bij 30.000 euro moeten uitkomen. Al moeten we daar dus nog even geduld voor hebben.