Rijtest: MG EHS plug-in hybride 258 pk (2021)Na de zuiver elektrische ZS crossover komt MG nu met een praktische(re) EHS plug-in hybride.

Wanneer de naam MG valt, denkt je vermoedelijk nog aan de compacte roadsters/sportwagens van weleer. Maar die periode is voorgoed afgesloten, de Britse autoconstructeur kwam begin 2000 in moeilijkheden en moest de boeken neerleggen. Het Chinese autoconstructeur SIAC kocht de merknaam over en gebruikt die nu om in Europa voet aan wal te krijgen. Zo stond er plotsklaps een zuiver elektrische MG ZS crossover op het Autosalon van Brussel 2020 die een deftig rijbereik, ruim interieur en scherpe prijs combineerde.

Al het goede komt in tweevoud?

De EHS is intussen het tweede Europese wapenfeit van het nieuwe MG. Ditmaal een iets grotere SUV met een plug-in hybride aandrijflijn. Visueel oogt de MG EHS zeker geslaagd dankzij de prominente grille, LED dagrijverlichting, chroom accenten en geaccentueerde heupen.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Dat deze EHS zonder veel problemen kan plaatsnemen naast zijn Europese concullega’s kan je positief of negatief vinden, het benadrukt alvast de designprogressie die China laat optekenen. Het geheel personaliseren kan door te kiezen voor de Dover White, Phantom Red, Metal Silver of Pebble Black koetswerkkleur. Afhankelijk van het uitrustingsniveau krijg je 17” of 18” velgen.

Fris en degelijk interieur

Naast de herkenbare vormgeving aan de buitenkant maakt de MG EHS vooral indruk met het moderne interieur. De materiaalkeuze is marktconform (met slechts hier en daar wat harde plastics) terwijl de afwerking dan weer bovengemiddeld is. De zetels zitten aangenaam en bieden de nodige steun, alle bedieningselementen zitten binnen handbereik en de instelbare LED sfeerverlichting zorgt voor een aangename … sfeer! Als je het nadrukkelijk vraagt kan je de MG EHS met een roodlederen interieur krijgen!

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Praktische ingesteldheid

De hogere (SUV) koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom, zowel voor- als achteraan is er voldoende ruimte voorhanden. Dankzij het panoramische, glazen dak voelt het zelfs een pak ruimer aan. De koffer slikt 448 liter bagage, met de achterbank plat loopt het laadvolume op tot 1.375 liter. Aan de trekhaak mag je nog eens tot 1.500 kg slepen.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Qua technologie is de MG EHS gezegend met een 12,3” digitaal instrumentenpaneel met talrijke (en behoorlijk kleurrijke) weergavemogelijkheden. Centraal op het dashboard prijkt er een 10,1” infotainmentsysteem … dat wel wat sneller mag/kan functioneren. Hiermee doe je beroep op (draadloze!) Apple CarPlay / Android Auto, DAB radio, achteruitrijcamera en TomTom navigatie met real-time verkeersinformatie.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Hete prestaties?

De MG EHS rekent op het doordachte samenspel tussen een 1.5-liter viercilinder turbobenzine (162 pk), elektromotor (122 pk) en 10-traps automaat. Tezamen goed voor een systeemvermogen van 258 pk / 370 Nm (43 g/km CO2 WLTP). In 6,9 seconden accelereer je naar 100 km/u en bij 190 km/u bereik je de topsnelheid.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Dankzij de 16,6 kWh lithium-ion batterij heb je in de EHS een zuiver elektrisch rijbereik van 52 km (WLTP) ter beschikking. Dat getal stond effectief geafficheerd bij aanvang van onze test, iets dat niet altijd het geval is. Volgens MG zal het normverbruik nabij 1,9 liter per 100 km uitkomen (mits voldoende laden), tijdens onze testperiode verbruikten we ongeveer 3,5 liter. Met een benzinetank van 37 liter ligt de autonomie rond 500 km.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Opladen kan via de interne 3,7 kW boordlader, daardoor is de batterij in minder dan 5 uur volledig vol met een Wallbox of publieke laadpaal. Aan een klassiek 230V stopcontact moet je minstens 8 uur incalculeren. De Belgische laadinfrastructuur begint steeds beter en beter te worden, toch ben je hierbij (sterk) afhankelijk van een hoop externe factoren. De (bijkomende) investering in een eigen laadpaal – op het werk of thuis – lijkt geen overbodige luxe.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Comfortabel rijgedrag

In tegenstelling tot andere plug-in hybrides maakt de EHS geen gebruik van de navigatiegegevens om zo de optimale energiestroom te bepalen. Wel kan je de hoeveelheid remenergierecuperatie instellen (standaard, matig of veel). Via de EV knop kan je – indien de batterijcapaciteit het toelaat – zuiver elektrisch rijden, een Battery Hold functie (om batterijcapaciteit te sparen) is niet aanwezig.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Onderweg is de MG EHS gebaat met een rustige rijstijl, zo getuige de soepele ophanging en het hoogstaande comfortgehalte. Bij (te) sportieve aspiraties merk je snel dat de automaat (zes versnellingen voor benzinemotor, vier voor elektromotor) iets te veel moet nadenken/schakelen. De benzinemotor zal zich op die manier ook snel (goed) laten horen.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Maximale NCAP crashtest score

De MG EHS haalde zowaar de maximum NCAP crashtest score en mag zich daardoor officieel (super)veilig noemen. Deels te danken aan de MG Pilot rijassistentie dat Adaptieve Cruise Control, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning, Blind Spot Information System en een 360° camera omvat.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Messcherp geprijsd

Net geen 35.000 euro. Zoveel kost de MG EHS slechts in het Comfort uitrustingsniveau. De rijkelijk uitgeruste Luxury versie is de jouwe voor 37.485 euro. Bijzonder scherpe/aantrekkelijke prijzen gezien het value for money gehalte. Toch moet je momenteel wel wat moeite doen om een MG verdeler te vinden. Voor zakelijke gebruikers lijkt het toch de overweging waard gezien de lage CO2 uitstoot en bijhorende fiscale voordelen. MG biedt sinds kort 7 jaar garantie.

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Alternatieven voor de MG EHS zijn de Ford Kuga Plug-in Hybrid (225 pk, vanaf 40.950 euro), Opel Grandland X Hybrid (225 pk, vanaf 43.450 euro), Peugeot 3008 Hybrid (225 pk, vanaf 46.230 euro), Citroen C5 Aircross Hybrid (225 pk, vanaf 36.179 euro), Jeep Compass 4xe (190 pk, vanaf 43.300 euro) en Volkswagen Tiguan eHybrid (245 pk, vanaf 41.070 euro). En dan verzwijgen we nog de (peper)dure premiumtelgen zoals de Volvo XC60 T8, BMW X3 xDrive30e, Mercedes GLC300(d)e en Audi Q5 TFSI e.

Conclusie

Vergeet wat je wist over MG en Chinese auto’s. De gloednieuwe MG EHS plug-in hybride toont aan dat de Chinezen (in tegenstelling tot de Japanners en Koreanen) geen tientallen jaren nodig hebben om een Europese wagen te bouwen. Zowel op vlak van design, interieurafwerking, rijgedrag, aandrijflijn en veiligheid (!) scoort de EHS goede tot zeer goede punten. Enkel wat meer RAM geheugen (= snellere werking) voor het infotainment zou een directe verbetering zijn. Het toegankelijke prijskaartje is de onvolprezen troefkaart net zoals de uitmuntende garantievoorwaarden en fiscale aantrekkelijkheid.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (50 km)
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Doordachte (rustgevende) plug-in hybride aandrijflijn
+ Comfortabel rijgedrag
+ Ruim interieur / koffer
+ Degelijke afwerking
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Fiscaal zeer aantrekkelijk
+ Aantrekkelijke prijs/uitrusting (value for money)
+ Garantie (7 jaar)

– Beperkt (onbekend?) dealernetwerk
– Infotainmentsysteem kan wel nog wat sneller
– Geen ”Battery Hold” modus
– Kleinere benzinetank (= slechts 500 km rijbereik)
– Beperkte EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: MG EHS plug-in hybride SUV 258 pk (2021)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem