Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)We hebben er lang op moeten wachten maar de gloednieuwe Alfa Romeo Tonale crossover maakt indruk met zijn looks, interieur, technologie en comfortabel rijgedrag!

Reeds op het Autosalon van Genève 2019 staat de Tonale (in conceptvorm) te blinken, voorzien van een zuinige plug-in hybride aandrijflijn en knappe looks. Gezien de sterke interesse voor dergelijke crossovers is de Tonale een interessante toevoeging voor het Alfa Romeo gamma dat toen nog de MiTo, Giulietta, Giulia, Stelvio én 4C sportwagen omvatte. Vervolgens duurde het maar liefst drie jaar (!) om met een productiemodel te komen wegens allerhande factoren zoals de Stellantis fusie, corona, chiptekort… Maar nu staat de Alfa Romeo Tonale eindelijk in de lokale showrooms waar hij hoogstpersoonlijk moet zorgen voor (véél) betere verkoopcijfers.


Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Bella macchina!

Een compacte SUV met een prachtig lijnenspel, befaamd merklogo en de nodige personalisatiemogelijkheden. De Alfa Romeo Tonale is zowat alles waar de Europese consument momenteel verlekkerd op is. Mooi in lijn met de vormgeving van de grotere Stelvio SUV maar tegelijk ook bijzonder karaktervol en onderscheidend. Kijk maar naar die prachtige drieledige Full LED lichtblokken en blitse 20” velgen. Hier zien we een Rosso Alfa (rood) exemplaar blinken maar ook de Verde Montreal (groen), Blu Misano (blauw) en Grigio Vesuvio (grijs) tinten zien er prachtig uit.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Dankzij de verhoogde koetswerkvorm verloopt de instap relatief gemakkelijk en krijg je een goede zichtbaarheid rondom. Ondanks de aanwezigheid van een licht aflopende daklijn is er achterin voldoende hoofdruimte beschikbaar, ook alle andere ledematen passen hier prima. Dit dankzij de riante wielbasis (2,64 meter). Met een lengte van 4,53 meter gaat parkeren/manoeuvreren ook nog steeds vlot met deze Tonale. Een troef die de langere (+16 cm) en bredere (+6 cm) Stelvio minder gemakkelijk kan uitspelen!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Onder de elektrische kofferklep is er ruimte voor 500 liter bagage. Met een neergeklapte achterbank (60:40) loopt het laadvolume op tot 1.550 liter. Desgewenst kan je aan de trekhaak nogmaals 1.500 kg kwijt.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

De Alfa Romeo Tonale is gezellig, modern en comfortabel

Inzake afwerking, materiaalgebruik en bouwkwaliteit kan de Tonale zowaar mee met de grote (“premium”) jongens binnen het segment. Met dank aan de extra inspanningen die Alfa Romeo hieromtrent duidelijk leverde. De (eveneens knappe) zetels zijn meervoudig instelbaar en bieden de nodige steun.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Naast de aanwezigheid van diverse fysieke bedieningselementen (hoera!) scoort de Tonale ook op technologisch vlak. Achter het multifunctionele stuurwiel zit een digitaal instrumentarium (12,3”) met diverse (haarscherpe) weergavemogelijkheden. Centraal prijkt een handig infotainmentsysteem (10,25”) dat op Android Automotive draait. Naast snel, doordacht en logisch is het ook voorzien van moderne functionaliteit zoals realtime navigatie, DAB, draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning en geconnecteerde diensten.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Motorengamma

Wie erop hoopte dat Alfa Romeo de vele vertragingen zou gebruiken om direct een Tonale Electric te ontwikkelen … is eraan voor de moeite. Wel zouden ze daar in Milaan “sterk over nadenken”. Dat is misschien niet zo’n slecht idee gezien de nakende (lees: gedwongen) EV switch in Europa. Als alles goed loopt krijgen we binnenkort een compactere Brennero SUV van Alfa Romeo, per direct (ook) in zuiver elektrische vorm!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Maar tot dan moeten we het doen met de nieuwe 1.5-liter viercilinder benzine met mild hybride ondersteuning (48V). Die 1.5 Hybrid is er in een 130 pk en 160 pk variant, beiden met voorwielaandrijving en een 7-traps TCT automaat. Behalve een 1.5-liter turbodiesel (130 pk) voor de veelrijders wordt het motorengamma tegen het einde van 2022 ook aangevuld met de Tonale Plug-in Hybrid. Behalve krachtiger (275 pk) en veiliger/stabieler (vierwielaandrijving) wil deze toch voornamelijk zuiniger/milieuvriendelijk zijn. Dé stijlvolle fleet/leaselieveling?!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid TCT 130 pk

Onze eerste Tonale rij-ervaring was achter het stuur van de instapversie met 130 pk / 240 Nm (134 g/km CO2). Die heeft 9,9 seconden nodig om 100 km/u te bereiken, de topsnelheid ligt op 195 km/u. Theoretisch zou 5,9 liter benzine volstaan om 100 km te overbruggen, een volle brandstoftank (55 liter) biedt zo een rijbereik van 800+ km.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Het werkelijke verbruik hangt sterk af van de gehanteerde rijstijl. In rustige (stedelijke) omstandigheden speelt de elektromotor (20 pk / 135 Nm) en minuscule batterijpack (0,77 kWh) een veel belangrijkere rol om het verbruik te (helpen) drukken. Dit door zoveel mogelijk zuiver elektrisch te rijden (max 15 km/u).

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Wéét het rijgedrag ook te overtuigen?

De riante aluminium schakelflippers, startknop op ’t stuurwiel en een (zeer) precies remgevoel zijn een mooi eerbetoon aan de rijke en vooral sportieve geschiedenis van Alfa Romeo. In de Tonale is die scherpte minder sterk aanwezig, zo is het stuurgevoel zelfs behoorlijk licht, durft te automaat onder belasting wat te twijfelen en mist de 130 pk variant schwung om écht te overtuigen. Toch is de Italiaan zeker niet traag of sloom.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Met de DNA schakelaar in Dynamic wordt het merkbaar beter. Maar het is duidelijk dat de Tonale met zijn klassieke dempers en uitmuntende isolatie op een ander (lees: groter) doelpubliek mikt. Eentje die meer belang hecht aan comfort dan aan rijdynamiek. Of laten ze zo ruimte voor de sportiever afgestelde Tonale Veloce, ondermeer met adaptieve dempers? En eventueel een begeesterende Tonale Quadrifoglio topversie?!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Moderne rijhulp en veiligheid

De Alfa Romeo Tonale crossover komt met talrijke rijhulp- en veiligheidssystemen. Zo herkent de adaptieve cruise control zowel verkeersborden als rijstrookmarkeringen waardoor semi-autonoom rijden mogelijk – en zelfs prettig – wordt. Nog meer ondersteuning is er dankzij de dodehoekdetectie, Rear Seat Reminder Alert, noodremhulp, vermoeidheidsdetectie, 360° camera, parkeerhulp en een hoop airbags.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Prijzen en concurrentie Alfa Romeo Tonale Hybrid

Minimaal 33.500 euro wil de lokale Alfa Romeo verdeler voor de Tonale. Dergelijke prijzen zijn niet mals maar wel marktconform. Zeker wanneer je de uitgebreide basisuitrusting (18” lichtmetalen velgen, LED verlichting, infotainment, keyless entry/go …) bekijkt! Naast de Super instapversie en de Edizione Speciale launch edition zijn er ook nog de Sprint, Ti en Veloce uitrustingsniveau’s. Opmerkelijk is daarbij dat het prijskaartje slechts minimaal toeneemt. Zo krijg je de actuele topversie (Tonale 1.5 Hybrid 160 pk Veloce) maar met moeite boven de 50.000 euro!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Voor het eerst ligt de fabrieksgarantie ook op 5 jaar … en kan je alles inzake onderhoud duidelijk mee volgen via een NFT (blockchain). Of de gemiddelde consument daar op zit te wachten is niet 100% duidelijk, wel kan je ermee uitpakken aan de toog!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Alfa Romeo komt met de Tonale meespelen in het populaire SUV C segment. Daar vinden we zowel de Hyundai Tucson (vanaf 30.699 euro), Nissan Qashqai (vanaf 31.190 euro), Peugeot 3008 (vanaf 34.913 euro) en Volkswagen Tiguan (vanaf 36.750 euro) terug met al hun concullega’s. Daarboven zitten de premiumtelgen zoals de Volvo XC40 (vanaf 37.050 euro), BMW X1 (vanaf 39.750 euro), Mercedes GLA (vanaf 38.357 euro) en Audi Q3 (vanaf 36.200 euro). Ter vergelijking, voor een Stelvio moet je doorsparen tot minimaal 49.250 euro (2.0 Super 200 pk).

Conclusie

Eindelijk! Na héél (te?) lang wachten heeft de Tonale crossover eindelijk het Alfa Romeo gamma vervoegd. Dat deze Italiaan met een knap lijnenspel zou komen is geen verrassing, wél dat de afwerking binnenin bijzonder geslaagd is en dat het geheel op technologisch vlak zowaar uitblinkt. Het rijgedrag is wel minder sportief/dynamisch dan de looks doen uitschijnen. Maar Alfa mikt met de meer toegankelijke/comfortabele setup nu duidelijk een breder doelpubliek. Het speerpunt van het motorengamma zal vermoedelijk de 1.5 Hybrid worden, bij voorkeur de krachtigere 160 pk variant. Of de fiscaal aantrekkelijke(re) Tonale Plug-in Hybrid die spoedig volgt. Of gaat Alfa Romeo ons binnenkort verrassen met een zuiver elektrische Tonale?!

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Populaire koetswerkvorm (hogere zitpositie + goede zichtbaarheid)
+ Ruim én praktisch ingesteld
+ Gezonde prestaties
+ Afwerking
+ Comfortabel
+ Betrokken rijgedrag
+ Moderne uitrusting inzake rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ Value for money

? 130 pk versie mist wat punch (of ligt het aan de automaat)

– Stevige (ijzersterke) concurrentie
– Licht stuurgevoel

Rijtest: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 pk TCT MHEV crossover (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie alfaromeo.be! Met dank aan Gent Motors.