Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)De Alfa Romeo Giulia Veloce Ti positioneert zich met een extra rijkelijke/sportieve uitrusting tussen de reguliere Veloce en Quadrifoglio topversie.

In afwachting van échte nieuwigheden (lees: Tonale crossover) houdt Alfa Romeo zich voornamelijk bezig met het updaten van bestaande producten. Na een deugddoende update van de Giulia en Stelvio (inclusief hun begeerlijke Quadrifoglio topversies) komen ze nu met een royaal uitgeruste Veloce Ti uitrustingsniveau.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Turismo Internazionale

Met de Ti type-aanduiding verwijst Alfa Romeo naar de befaamde Turismo Internazionale benaming die in het verleden onder meer op 159 plakte. Anno 2021 wil die de “doorgedreven Italiaanse elegantie en exclusiviteit” benadrukken, iets dat ze doen met diverse sportieve details. Denk aan blitse 19” lichtmetalen velgen en een hoop koolstofvezel accenten (o.a. spoilerlip, zijspiegelkappen, zijschorten en de omlijsting van de grille). Een donkere Ti badge kon uiteraard niet ontbreken.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Mits het nodige budget maak je gemakkelijk een knappe configuratie. Het tijdloze lijnenspel van de knappe Giulia vierdeurs berline speelt daar natuurlijk ook een grote rol in. Hier zien we de Bianco Trofeo parelmoertint, zwarte remklauwen, zwarte raamomlijsting en getinte ramen schitteren.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Ook binnenin de Giulia Veloce Ti blijft zwart het overheersend thema. Enerzijds met de sterk omarmende sportzetels en zwarte bekleding (alcantara en leder), anderzijds door de vele koolstofvezel accenten. Ook hier zorgt de Italiaanse tricolore en stuurwiel-met-startknop voor de spreekwoordelijke finishing touch. Dankzij de recente facelift/update biedt de Alfa Romeo Giulia (eindelijk) de hoogwaardige afwerking en dito materiaalkeuze die essentieel zijn in dit felbevochten segment.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Gezien er nog steeds geen sprake is van een praktische Giulia stationwagon moet je genoegen nemen met 480 liter bagage. Met de achterbank plat (60:40) wordt het laadvolume wel groter, toch wanneer het door de smalle kofferopening past!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Giulia Veloce Ti motorengamma

De Alfa Romeo Giulia Veloce Ti is enkel beschikbaar met de krachtigste viercilinders van de Veloce, zijnde een 2.0-liter benzine (280 pk) of 2.2-liter turbodiesel (210 pk). Beiden steeds in combinatie met de 8-traps ZF automaat en Q4 vierwielaandrijving. Om de Ti variant écht speciaal te maken hadden ze toch een krachtigere variant mogen voorzien, zeker omdat het gat naar de Giulia Quadrifoglio (510 pk) zich daartoe leent.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Onder de gespierde motorkap van de Italiaanse testwagen lag de tweeliter benzine met 280 pk / 400 Nm (182 g/km CO2 WLTP). Een sprintje naar 100 km/u trekken lukt hiermee in 5,2 seconden, op 240 km/u ligt de topsnelheid. Met enige passione zal het verbruik rond de 10 liter uitvallen. Reken dus op een autonomie van 580 km gezien de brandstoftank van 58 liter.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Betrokken rijgedrag

Het Veloce Ti uitrustingsniveau focust zich voornamelijk op het esthetische, ingrijpende mechanische aanpassingen blijven achterwege. Toch heeft de dynamische meerwaardezoeker hier zeker niets te klagen dankzij het betrokken rijgedrag, perfecte gewichtsverdeling, performante remmen, alerte automaat (inclusief reusachtige schakellepels), messcherp stuurgevoel en sperdifferentieel (optioneel). In Dynamic geniet je van een aangename doch subtiele soundtrack. Al wordt het nooit zo brutaal als bij de Quadrifoglio!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Met de DNA rijbelevenisschakelaar in Allweather of Normal verschuift de focus duidelijk richting comfort. Wie daaraan belang hecht zal zeker de degelijke geluidsdemping (dankzij het gelamineerde glas) appreciëren…

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Naast kwalitatieve(re) materialen kreeg de Alfa Romeo Giulia ook moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets mee. Denk aan noodremhulp, parkeersensoren/achteruitrijcamera, draadloze telefoonlader, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control mét filemodus/rijstrookassistentie en een hoogwaardig Harman Kardon audiosysteem met 14 luidsprekers! Het 8,8” Alfa Connect infotainmentsysteem heeft een touchscreen en ondersteunt Apple CarPlay / Android Auto.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

Alfa Romeo Belgio commercialiseert de Giulia in de Giulia, Super, Sprint, Ti, Veloce en Veloce Ti uitrustingsniveau’s. Daarbij loopt de vanafprijs van 36.300 euro tot 57.950 euro met daarnaast nog de nodige (leuke) te betalen extra’s. Zo was de testwagen uiteindelijk 70.000 euro waard. Misschien dan toch direct doorsparen voor de Quadrifoglio (vanaf 86.300 euro)? Ook van de Stelvio SUV is er soortgelijke Veloce Ti uitvoering beschikbaar.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

De grootste concurrentie voor deze blitse Giulia Veloce vinden we in Duitsland met de Mercedes C-Klasse Berline (AMG Line), Audi A4 Berline (S Line) en BMW 3 Reeks Berline (M Sport). Al bieden ook de Volvo S60 Berline (R-Design), Jaguar XE (R-Dynamic), Peugeot 508 (GT) en Volkswagen Arteon (R-Line) een soortgelijke geheel.

Conclusie

Terwijl andere autoconstructeurs (zeer) druk in de weer zijn met zuiver elektrische modellen of fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride komt Alfa Romeo … met (nog) een sportief uitrustingsniveau! Enkel Italianen geraken daarmee weg natuurlijk… Al versterkt de nieuwe Veloce Ti uitvoering natuurlijk het prachtige lijnenspel van de Giulia berline (of desgewenst de Stelvio SUV) die in afwachting van beterschap de gammafolder moeten vullen. Met zijn betrokken rijgedrag (stuurgevoel, dynamiek, soundtrack), opgewaardeerd interieur (bouwkwaliteit, infotainment, rijhulp) en potente krachtbronnen blijft de Giulia Veloce Ti een interessante keuze in dit bikkelharde premium segment. Toch zal hij het voornamelijk van de liefhebbers moeten hebben.

Overzicht:
+ Prachtige looks met sportieve accenten
+ Sterk verbeterde rijhulp, veiligheid, connectiviteit, infotainment
+ Kwaliteitsprogressie interieur
+ Vlotte prestaties
+ Betrokken stuurgevoel / rijdynamiek
+ Wegligging
+ Soundtrack

– IJzersterke concurrent(ie)
– Mist een krachtigere “Veloce Ti” motorisatie
– Stevig verbruik bij sportief rijgedrag

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0i 280 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie alfaromeo.be!