Officieel: Alfa Romeo Stelvio + Giulia update (2020)Op een échte facelift is het nog even wachten, wel krijgen de Alfa Romeo Stelvio en Giulia nieuwe technologie, gadgets en personalisatiemogelijkheden.

In afwachting van de langverwachte (en veelbelovende) Tonale crossover fris Alfa Romeo haar huidige sterkhouders, de Giulia berline en Stelvio SUV, even op. Geen ingrijpende (facelift) maar een “modeljaar update” (MY2020 in het vakjargon) waardoor de Italianen interessant blijven in het uitdagende segment.

Aan de buitenzijde blijven de verschillen beperkt tot een nieuwe gammastructuur met een Super, Business (focus op de fleetmarkt), Sprint, Veloce (voor de Giulia) en Veloce Ti (Turismo Internazionale) waarvan de laatste drie zich sportiever kleden. Daarboven situeren de Quadrifoglio uitvoeringen die volgend jaar een soortgelijke update krijgen, de (luidkeelse!) 2.9-liter V6 met meer dan 500 pk blijft hier vermoedelijk trouw op post!

In de kleurboek verwelkomen we klinkende tinten zoals Trofeo White, Competizione Red, Visconti Groen, Anodizzato Blauw en Lunare Wit, qua velgen zijn er diverse 17”, 18” en 19” lichtmetalen keuzemogelijkheden.

Alfa Romeo spreekt binnen van een “duidelijke verfijnde progressie” inzake materiaalkeuze en afwerking, het stuurwiel, versnellingspook en dashboard ondergaan een lichte metamorfose mét een Italiaanse vlag op de middenconsole als prominente blikvanger. Dé nieuwigheid van de MY2020 is anderzijds het grotere (8,8” ipv 6,5”) infotainmentsysteem mét touchscreenfunctionaliteit, tegellayout en moderne toepassingen. Ook het digitale 7” scherm tussen de tellers is vernieuwd!

Motorisch noteren we geen wijzigingen met een 2.0-liter benzinemotor (200 pk of 280 pk) of 2.2-liter JTDm dieselmotor (136 pk, 163 pk, 190 pk of 210 pk). Een 8-traps automaat is standaard, wie geen genoegen neemt met achterwielaandrijving kan in bepaalde configuraties ook AWD vierwielaandrijving krijgen.

De nieuwe Giulia MY2020 en Stelvio MY2020 introduceren een hele reeks van geavanceerde rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) met een focus op (semi)autonoom rijden. Denk aan Lane Keeping Assist, Active Blind Spot, Active Cruise Control, file/snelwegassistent en vermoeidheidsdetectie. De befaamde rijdynamiek van de Giulia en Stelvio blijven hopelijk op post!

De vernieuwde Stelvio en Giulia staat begin 2020 in de dichtstbijzijnde Alfa Romeo showroom, vermoedelijk aan een soortgelijke vanafprijs als nu (vanaf 35.000 euro).

Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Giulia 136 pk!
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Giulia 180 pk!
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio!
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Stelvio 210 pk!
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio!