Rijtest: Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo Veloce (2016)

Rijtest: Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo Veloce (2016)De ietwat opgefriste Alfa Romeo MiTo is nog steeds op zijn best – en mooist – als Quadrifoglio Verde. Die topversie gaat vanaf nu door het leven als MiTo Veloce!

Over de moeilijke periode bij Alfa Romeo hebben we het de voorbije jaren al meermaals gehad, met vooral de grote hoop dat de MiTo en Giulietta de befaamde La Meccanica Delle Emozioni passie wakker konden houden bij het grote publiek. Intussen liggen de kaarten anders met de begeerlijke Giulia berline en binnenkort de Stelvio SUV, tijd dat we vooruit kijken dus. Of dat voor de MiTo nog lang zal kunnen is momenteel een groot vraagteken, want het lijkt erop dat er geen opvolger in de stijgers staat.

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

De Alfa Romeo MiTo, een leuke samenvoeging van Milaan en Turijn (Torino) waar de compacte stadswagen respectievelijk getekend en gebouwd wordt, heeft er al een gezegend carrièrepad opzitten. De MiTo kwam in 2008 op de markt in navolging van de beeldschone 8C, je hoeft dan ook niet lang te kijken naar overeenkomstige designelementen. Zelden zagen we een ontwerp dat zelfs na 8 jaar nog steeds fris en frivool voor de dag komt, zelfs na de enkele facelifts in 2012 en 2014, was er in 2016 niet veel nodig om hem bij te schaven.

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

De grootste verschillen liggen mooi in lijn met de vernieuwde Giulietta, namelijk een strakkere achterbumper/grille à la Giulia, het vernieuwde Alfa logo, ander lettertype/positionering MiTo badges en een meer conforme naamgeving voor de diverse uitrustingsniveau’s (MiTo, Super en Veloce). Zo verdwijnt de QV of Quadrifoglio Verde benaming voor de topversie en verwelkomen we de Veloce (Italiaans voor ‘snel’) .. net zoals bij de Giulia! Het interieur is ook zo goed als identiek als bij zijn voorganger op enkele minimale aanpassingen (oa aan de Sabelt sportzetels) na. In de (diepe) koffer past er nog steeds 270 liter bagage en met de achterbank plat worden dat er net geen 1.000. Het 5″ UConnect infotainmentsysteem neemt nog steeds op een duidelijke en overzichtelijke manier de navigatie, multimedia en connectiviteit voor zijn rekening. Routes (her)berekenen duurde soms wel wat langer dan nodig.

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

De MiTo mag ondanks zijn compacte afmetingen uitpakken met hopen Italiaanse charme en uitstraling, zeker als je jezelf wat laat gaan in het configuratieproces. Daar vinden we nieuwe afwerkingen, nieuwe kleuren, nieuwe velgen, nieuwe stiknaden,  etc. Ons testexemplaar was voorzien van het knappe Blu Tornado metaalkleur, een zwartlederen interieur met rode contrasterende stiksels en optionele 18″-velgen met de traditionele Alfa vormgeving. Standaard krijgt de Veloce 17″ lichtmetaal mee. Meermaals kwamen er omstaanders lonken kijken of informeren naar de kleine Zuiderling die moet opboksen tegen heel wat grijze/saaiere concurrenten.

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

De reguliere Alfa Romeo MiTo is nog steeds te verkrijgen met één diesel (1.3 JTDm 95 pk) en twee benzines, hetzij de 1.4i met 78 pk of de 1.4 MultiAir Turbo met 140 pk én TCT automaat. Die zestraps automaat met dubbele koppeling krijgt de MiTo Veloce ook mee, inclusief de 170 pk / 250 Nm sterke 1.4-liter MultiAir Turbo Benzina. Deze combinatie is goed voor een CO2-uitstoot van 124 g/km, een 0-100 chrono van 7,4 seconden en een top van 216 km/u. Op papier zou 5,4 liter benzine moeten volstaan, wij haalden – met een sportieve en stedelijke rijstijl – toch gemakkelijk het dubbele. Met een meer Europese rijstijl en de brandstoftank van 45 liter moet je een rijbereik van 400 à 500 km haalbaar zijn.

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

Maar onthou goed, rustig rijden met de Alfa Romeo MiTo Veloce is moeilijker dan gedacht. De automaat schakelt het liefst in het hogere toerenbereik en daar wordt je ook volmondig getrakteerd op een aangename soundtrack, beiden zeer verslavend en nefast voor het verbruik! Zelf schakelen kan met de flippers achter het stuurwiel terwijl het je Italiaanse temperament kan bepalen met de DNA schakelaar. All Weather is voor uitzonderlijke omstandigheden, Normal is voor in de file en Dynamic is hetgeen waarom je een MiTo Veloce kiest. Heerlijk pittig en direct terwijl de ophanging (zeker met 18″ velgen) aan de harde kant is. Sportiviteit is natuurlijk zoveel meer dan een nietszeggende badge. Wanneer we de stedelijke omgeving verlieten en de spreekwoordelijke lat hoger legden moesten we toch snel de handdoek in de ring gooien, messcherpe hot hatch kwaliteiten moet de MiTo Veloce aan zich voorbij laten gaan.

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

De nieuwe MiTo kan de jouwe zijn vanaf €16.400 (1.4i 78 pk) terwijl de Italianen minstens €17.500 vragen voor de MiTo Super die natuurlijk een rijkelijke basisuitrusting meekrijgt. De nieuwe MiTo Veloce start bij €24.900, in ruil voor die stevige som geld krijg je gelukkig wel direct een full option uitvoering waarbij je enkel nog wat budget moet voorzien voor personalisatie (en benzine). Het bloedmooie Rosso Alfa is zelfs gratis!

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

Een logische concurrent zoeken voor de MiTo Veloce is geen gemakkelijke zaak gezien zijn prijs en het tekort aan vermogen versus directe en indirecte concurrenten. Naast de referentie in dit segment, de Ford Fiesta ST (vanaf €23.050), is er ook nog altijd de Renault Clio RS (vanaf €25.550) en Peugeot 208 GTi (vanaf €24.305). Deze compacte scheurijzers zijn wel tot meer in staat dan de Alfa. Iets meer budgetvriendelijk is de 192 pk sterke Seat Ibiza CUPRA (vanaf €21.705). Een Alfa Romeo koop je natuurlijk met je hart en minder met het hoofd, de eerdergenoemde kanshebbers komen dan ook niet in de buurt van het passievolle inner- én uiterlijk van de MiTo Veloce. De Abarth 595 doet dat wel maar is minder praktisch bij dagelijks gebruik.

Conclusie
De nieuwe naamgeving en een aangedikte personalisatiecatalogus doen geen afbreuk aan de kwaliteiten van de Alfa Romeo MiTo. Hoelang deze nog zal meedraaien is niet geweten maar zelfs met zijn gezegende leeftijd weet hij nog altijd harten te veroveren in het grijze Vlaanderen. De Veloce topversie is een aangename speelvogel die niet vies is wat toeren/decibels te maken maar verwacht geen rasechte hot hatch. Wie de 170 pk verstandig aanspreekt heeft sowieso niet te klagen met het aanwezige Italiaanse karakter. Wie minder gefortuneerd is kan zich tenslotte ook wenden tot het Pack Veloce dat hetzelfde uiterlijk vertoon schenkt.

Overzicht:
+ Tijdloze uitstraling (looks!)
+ Knap interieur
+ Charme/karakter/passie
+ Sportieve aspiraties (vermogen, enthousiaste viercilinder, soundtrack, …)
+ Rijkelijke basisuitrusting

+/- Weinig (tot geen) visuele verschillen met voorganger(s)

– Verbruik
– Twijfelende automaat
– Stevig prijskaartje
– Mist scherpte in de besturing

Rijtest Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo QV TCT Veloce (2016)

Tekst: Benjamin Van Maldegem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...