Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Een kleine update maakt de knappe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio zowaar nog aantrekkelijker.

Toen Alfa Romeo midden 2015 het doek van de langverwachte (en bijzonder knappe) Giulia haalde, was dat per direct in de Giulia Quadrifoglio topversie. Nadien volgde de reguliere uitvoeringen en de praktischere Stelvio SUV. Midden 2020 werd het volledige gamma wat opgefrist … terwijl er binnenkort nog een grondige(re) facelift (2022?) op de planning zou staan.


Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Nadat eerder de Stelvio en Stelvio Quadrifoglio hier reeds passeerden in hun opgewaardeerde vorm kregen we ook de mogelijkheid om achter het stuur van de Giulia Quadrifoglio facelift te kruipen. Zowaar het exemplaar waarmee Kimi Räikkönen de Nürburgring onveilig maakte (videobewijs!) met F1 collega Antonio Giovinazzi aan zijn zijde.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Het Giulia Quadrifoglio lijnenspel blijft zelfs na al die jaren begeesteren, Alfa Romeo beperkte zich bij deze update dan ook tot het absolute minimum met hier en daar een pennentrek naast de verdonkerde achterlichten. De personalisatiegids werd aangevuld met nieuwe 21” velgen en kleuren, waaronder enkele historische verwijzingen naar het roemruchtige verleden. Het Montreal Green van de testwagen is daarvan een mooi voorbeeld!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Binnenin kon de Giulia wel enige progressie optekenen om terug de aansluiting te vinden binnen het beoogde (premium)segment. Zo krijgen we hier nu een herwerkte middenconsole, sterk verbeterde kwaliteitsindruk en een groter (8,8”) infotainmentsysteem met hedendaagse connectiviteit (Apple CarPlay / Android Auto). De Italiaanse tricolore net onder de nieuwe schakelpook is de subtiele finishing touch!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

De Giulia Quadrifoglio topversie doet het met sportzetels (die je lichaam perfect omarmen), gekleurde veiligheidsgordels, contrasterende stiknaden, een Performance submenu en veel koolstofvezel accenten doorheen het interieur. Achterin is er naast één USB-poort ook voldoende been/hoofdruimte voorhanden, toch voor twee volwassenen. Door de smalle kofferopening past er minstens 480 liter bagage.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Aan de bejubelde aandrijflijn werd er niet geraakt. Zo blijft de 2.9-liter V6 benzinemotor (met Ferrari genen) op post met 510 pk / 600 Nm (235 g/km CO2 WLTP). Hetzelfde voor de ZF 8-trapsautomaat met riante/solide schakellepels. In tegenstelling tot de Stelvio Quadrifoglio vloeit het vermogen hier richting de achteras wat voor heel wat ambiance kan zorgen. Cijfermatig heb je met 3,9 seconden (0-100 sprint) en 307 km/u (topsnelheid) zeker niets te kort! Reken wel op een stevig verbruik (13+ liter). Met een volle brandstoftank (58 liter) geraak je dus 450 km ver.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Met de rode startknop op het stuurwiel ontwaakt het Giulia avontuur. Met de DNA schakelaar bepaal je zelf het feestgehalte. In Advanced Efficiency temper je het enthousiasme ietwat (o.a. met cilinderuitschakeling), Natural focust op het rijcomfort en daarboven doet de Dynamic rijmodus het met een aangescherpt stuurgevoel/remkracht. De Giulia Quadrifoglio topversie doet desgewenst nog wat zotter met Race, vervolgens profiteer je van een nog hitsigere loopcurve én intensere soundtrack. Maar dan blijven een aantal beschermengelen achterwege, niet voor altijd/iedereen weggelegd dus. Gelijk welke stand je kiest, je kan de dempers steeds iets comfortabeler instellen.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Daardoor is deze Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio opmerkelijk aangenaam om lange(re) afstanden te doen, zelfs met de strakke koolstofvezel kuipzetels. Maar daarvoor kan je ook terecht bij de reguliere Giulia (Veloce), de Quadrifoglio verkies je gezien zijn dynamische kwaliteiten, messcherp stuurgevoel, kwispelende achterzijde, opzwepende soundtrack (dankjewel Akrapovic sportuitlaat!) en onvermoeibare krachtbron. Tijdens onze testperiode waren de weergoden ons jammer genoeg niet goed gezind (zowaar 98% van de tijd gietende regen) en vonden we niet de gepaste omgeving/wegen om het volledige potentieel los te laten. De Stelvio Quadrifoglio heeft daarvan minder last gezien zijn vierwielaandrijving.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Ongelukkige testomstandigheden of niet, qua rijhulp en veiligheid werd het aanbod goed aangedikt. Zo krijg je een prima-werkende, adaptieve cruise control die (semi) autonoom kan rijden wanneer de wegmarkeringen het toelaten. Ook nieuw zijn de vermoeidheidsdetectie, verkeersbordenherkenning en dodehoekverklikkers.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Het reguliere Alfa Romeo Giulia gamma start bij 39.350 euro (2.0i 200 pk Super), voor de Giulia Quadrifoglio moet je minstens 85.400 euro op tafel leggen. En voor de hardcore/exclusieve Giulia GTA wordt dat zelfs 173.030 euro! De full option testwagen was ongeveer 94.000 euro waard.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Met dergelijke prijzen is de Giulia Quadrifoglio niet voor iedereen weggelegd, toch zal je voor een soortgelijk aanbod elders meer moeten ophoesten. En dan kijken we richting de Mercedes-AMG C63 S Berline (510 pk, vanaf 101.000 euro), Audi RS5 Sportback (450 pk, vanaf 91.800 euro), BMW M3 Competition (510 pk, vanaf 91.950 euro) en Maserati Ghibli S (430 pk, vanaf 105.250 euro). Maar misschien volstaat zo’n Giulia Veloce (280 pk, vanaf 50.950 euro) ook wel?

Conclusie

De Giulia Quadrifoglio is de perfecte showcase van Alfa Romeo’s uitmuntendheid en een nog sterkere expressie van prestaties, DNA en onmiskenbare Italiaanse stijl. Dankzij deze (kleine) update werden enkele pijnpunten weggewerkt (interieurafwerking, rijhulp en connectiviteit) en groeide de personalisatiemogelijkheden. Daardoor kunnen de befaamde Giulia Quadrifoglio kwaliteiten (écht rijplezier, dynamiek en een streepje drama) nog beter schitteren. Toch als het weer, het wegdek en de omgeving het toelaat…

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Potente V6 benzinemotor
+ Soundtrack
+ Verslavende rijdynamiek
+ Comfortabel rijgedrag
+ Kwaliteitsprogressie interieur
+ Sterk verbeterde rijhulp, veiligheid, connectiviteit, infotainment

+/- Zeer scherp geprijsd, toch nog steeds enkel voor de happy few weggelegd

– Verbruik
– Uitdagend in slechte weersomstandigheden

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio facelift 2.9 V6 510 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem