Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Maserati verfijnt de prachtige Ghibli met ondermeer extra uitrusting, personalisatie én een nieuwe schakelpook!

De Ghibli vervoegde in 2013 het (beperkte) Maserati gamma en neemt tezamen met de Levante SUV het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening. Op het Autosalon van Frankfurt 2017 onderging de Maserati Ghibli een facelift waarbij er gelukkig niet geraakt werd aan de karaktervolle vormgeving, met jaarlijkse updates (MY, Model Year) houden de Italianen het aanbod dan weer interessant met extra (basis)uitrusting en personalisatiemogelijkheden.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Traditiegetrouw heeft de tijdsgeest geen invloed op Italiaans design en dat zien we ook terug bij het lijnenspel van Maserati Ghibli met herkenbare grille, knappe chroom accenten en een vierdelige uitlaat achteraan. Volmondige autoliefhebbers of complete leken, iedereen heeft een zwak voor het Italiaanse voorkomen … en het bijhorende magische merkimago!

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Nieuwkomers in de Ghibli MY19 uitvoering zijn een aangescherpte grille (voor een betere luchtweerstand), adaptieve Full LED Matrix koplampen, nieuwe koetswerkkleuren (Rosso Potente en Blue Noble), nieuwe interieuraccenten (hout, koolstofvezel, …) en 20” lichtmetalen Teseo velgen. Extra comfort krijg je met de softclose deuren, keyless go en een Air Quality Sensor die de luchtkwaliteit bewaakt.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

De Maserati Ghibli is naast een basistrim ook te verkrijgen als GranLusso (focus op luxe en comfort) en GranSport (met sportieve accenten) uitvoering. Ook op vlak van interieur zijn er de nodige verschillen. Zo krijg je desgewenst een hoogwaardige Ermenegildo Zegna (zijde!) interieurafwerking bij de GranLusso uitvoering, de GranSport doet het met Pieno Fiore lederen bekleding, contrasterende stiknaden en comfortabele sportzetels die je zowaar in 12 verschillende richtingen kan afstellen. Het exclusieve Nerissimo pack zorgt een sinistere sfeer met allerhande zwarte/verdonkerde accenten en met de Full Carbon Look krijg je overal (grille, B-stijl, spoiler, …) koolstofvezel elementen! De bouw- en afwerkingskwaliteit zijn premiumwaardig.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Standaard doet de Ghibli MY19 het met een Harman Kardon geluidssysteem (8 speakers – 280W), via de optielijst kan desgewenst genieten van een kraakheldere Harman Kardon Premium Sound System (10 speakers – 900W) of Bowers & Wilkins Premium Surround Sound System (15 speakers – 1.280W). De Maserati Ghibli biedt overigens voldoende plaats voor vier (volwassen) inzittenden en 500 liter kofferruimte, wanneer je de achterbank opoffert (60:40) loopt dat laadvolume sterk op desondanks de smalle kofferopening.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Het 8.4” Maserati Touch Control Plus (MTC+) infotainmentsysteem herkennen we uit recente modellen van de FCA familie (oa Jeep en Alfa Romeo) al zal dat Ghibli eigenaars (m/v/x mét smaak) vermoedelijk worst wezen. Het systeem werkt namelijk bijzonder snel, intuïtief en kan overweg met moderne gadgets zoals Apple CarPlay, Android Auto en WiFi hotspot voor maximaal 10 toestellen. Een immense progressie op technologisch vlak in vergelijking met enkele jaren geleden.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Het motorgamma van de Ghibli blijft ongewijzigd met een 3.0-liter V6 Diesel (275 pk – 184 g/km CO2) en een van Ferrari afkomstige 3.0-liter V6 benzinemotor met 350 pk / 500 Nm of 430 pk / 580 Nm voor de Ghibli S. Omtrent een eventuele V8 topversie (Ghibli GTS) is er nog steeds geen sprake, idem dito voor de plug-in hybrideversie. De Ghibli S is de enige uitvoering die je kan krijgen met de intelligente Q4 vierwielaandrijving in de plaats van achterwielaandrijving, een 8-traps automaat van ZF behoort net zoals bij de Quattroporte en Levante tot de standaarduitrusting. Sinds de MY19 is die wel voorzien van een nieuwe schakelpook die logischer/aangenamer schakelt en een vlot toegankelijke Park stand meekrijgt. Parkeren zelf gaat gemakkelijk dankzij een 360° camera.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Na onze eedere kennismaking met de Maserati Ghibli Diesel (rationele keuze) kozen we hier voor een benzineversie (emotionele keuze). De 350 pk sterke instapversie is zeker geen schande gezien de dagdagelijkse bruikbaarheid en toegankelijkheid van de krachtbron. Zo ligt de focus eerder op luxe en comfort dan écht snedig voor de dag komen, voor de occasionele gelegenheid waarbij je dat wel zou willen is er een Sport stand waarbij de zescilinder heerlijk aanwezig wordt en het stuurwiel, krachtbron, automaat (mét grote schakellepels) en ophanging net wat straffer reageren. Op die manier haal je alles uit het prima chassis en communicatief stuurgevoel, het stuur zelf valt misschien net wat te groot uit.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

In optimale omstandigheden zit je met de Maserati Ghibli 350 (255 g/km CO2) in 5,5 tellen aan 100 km/u – wat vlotter aanvoelt in de realiteit -, bij 267 km/u bereik je de topsnelheid. Deze prestatiecijfers benaderen zal ongetwijfeld de nodige benzine vragen, wij tikten na 450 vlotte testkilometers af op een gemiddelde van 12,8 liter benzine per 100 km. Dat is maar een goede liter meer dan het normverbruik, bij een rustige rijstijl moet 10 liter anderzijds wel haalbaar zijn. Met de grote brandstoftank van 80 liter vergroot je dan ook gemakkelijk het rijbereik.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

In een ideale wereld cruise je met een Maserati Ghibli zorgeloos van A naar B in Zuiderse gebieden, in België vertoefden we dan weer frequent op de E40 en bijhorende verkeersproblemen. Grijze filecollega’s werden gelukkig enthousiast omtrent onze kleurrijke aanwezigheid terwijl wijzelf genoten van de diverse rijhulpmiddelen waarover de Ghibli nu beschikt. Denk aan verkeersbordenherkenning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Active Blind Sport Assist, noodremhulp en vooral adaptieve cruise control mét stuurhulp en filefunctie. Grijpgrage Brembo remschijven, een aangepast stabiliteitsprogramma en zeven airbags staan paraat voor mocht het toch nog fout lopen.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)
Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

De vernieuwde Maserati Ghibli is de jouwe vanaf 71.700 euro met V6 Diesel voorin al lijkt het ons beter om minimaal 75.550 euro te investeren voor de 350 pk benzineversie. De Ghibli S Q4 start op zijn beurt bij 92.450 euro. En dan moet je nog door de personalisatie- en optielijst wat de prijs nog vlot laat oplopen, een jammerlijke traditie in dit premium segment. Zo was de royaal uitgeruste testwagen goed voor meer 114.000 euro!

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

De Ghibli heeft de bijzonder moeilijke taak om klanten weg te lokken van de ijzersterke BMW 5-Reeks Berline, Audi A6 Berline, Mercedes E-Klasse Berline en in mindere mate de Jaguar XF Berline. Een duidelijke no brainer voor diegene die verknocht zijn aan het passievolle design en krachtige merkimago, voor de rationele klant is de Italiaanse afweging een pak moeilijker te maken. Zeker omdat deze concurrenten met een breder motorgamma (oa viercilinders!), praktische break’s en feilloze afwerking komen én net wat meer technologie, veiligheid en gadgets weten te brengen. De gelijkenissen met de soortgelijke Alfa Romeo Giulia Q mag dan wel treffend zijn, de Ghibli en Giulia deden geen enkele technische band. De focus ligt bij de Alfa Romeo ook volledig op rijdynamiek.

Conclusie
Ook in verbeterde MY19 versie gaat de Maserati Ghibli jammer genoeg geen rooskleurige toekomst tegemoet. Daarvoor komt de Duitse premiumconcurrentie nog steeds te sterk voor dag en ligt het prijskaartje vrij hoog. Toch kan de Ghibli zich op overtuigende wijze profileren als hét aangewezen alternatief voor wie iets anders – en vooral passievol – zoekt in dit segment. Dankzij extra uitrustingsmogelijkheden, rijhulpmiddelen, gadgets en het merkimago hoef je die Italiaanse voorkeur ook niet keer op keer te verdedigen. De Ghibli V6 Diesel blijft gezien zijn lage prijs/verbruik de aangewezen zakelijke keuze, de 350 pk sterke benzinemotor wist ons anderzijds wel te overtuigen met zijn toegankelijkheid en comfortabel weggedrag. En bijzonder aangename (lees: verslavende) soundtrack.

Overzicht:
+ Magisch merkimago
+ Looks
+ Prestaties
+ Soundtrack
+ Hoogwaardige/luxueuze interieurafwerking
+ Comfort

– Prijs
– Technologische achterstand op (ijzersterke!) concurrentie
– Verbruik

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 GranSport 350 pk MY19 (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem