Belgische prijs Maserati GranTurismo (2023): vanaf 182.600 euroMaserati vraagt een behoorlijk stevige prijs voor de nieuwe generatie GranTurismo die nu een modern interieur, V6 benzinemotor en vierwielaandrijving meekrijgt!

Nog steeds beeldschoon. En voorop prijkt die begeerlijke (exclusieve!) badge. Maar voor de rest heeft de nieuwe Maserati GranTurismo weinig te zien met zijn gelijknamige voorganger. Zeker binnenin zie je de serieuze progressie op vlak van multimedia en afwerking/materiaalkeuze. Technisch gezien noteren we ook enkele opmerkelijke wijzigingen. Zo werd de luidkeelse 4.7-liter V8 benzinemotor ingewisseld voor de V6 Nettuno uit de MC20. En is de nieuwe GranTurismo zowaar vierwielaangedreven! Al is de Italiaanse autoconstructeur er als de kippen bij om te benadrukken dat het eigenlijk zoals achterwielaandrijving zou moeten aanvoelen…

Met standaard luchtvering blijft de Maserati GranTurismo volmondig trouw aan het GT karakter. Wie écht sportief wil zijn moet dus eerder bij die MC20 gaan kijken. Maar daar zijn er slechts twee zitplaatsen, in de nieuwe GranTurismo zouden er vier volwassenen én bagage moeten passen.

Maserati legt de lat duidelijk hoger dan voordien met deze GranTurismo generatie, iets dat ook zichtbaar is in de prijs. De instapper van dienst werd Modena gedoopt en is alvast 490 pk sterk. Voor de 0-100 sprint moet je hiermee slechts 3,9 seconden incalculeren. En de topsnelheid van net boven 300 km/u is ook best indrukwekkend.

Al kunnen we de GranTurismo Trofeo ook zeker indrukwekkend noemen. Ook deze doet het met de V6 Nettuno in het vooronder maar wel eentje die 550 pk sterk is. De 100 km/u mijlpaal bereik je na 3,5 seconden en pas bij 320 km/u is het gedaan met accelereren.

Belgische prijs Maserati GranTurismo:

GranTurismo Modena: vanaf 182.600 euro
GranTurismo Trofeo: vanaf 227.300 euro

Wie wil kan een Belgische bestelbon tekenen in Gent, Brussel of Wommelgem. Voorzie wel best nog wat budget voor leuke extra’s en/of personalisatie. Voor verregaande verzoeken kan je beroep doen op de Fuoriserie configurator.

De zuiver elektrische GranTurismo Folgore met 761 pk (!) en drie elektromotoren (!) volgt later, prijsmatig zou deze dicht bij de Trofeo aanleunen. Ook een dakloze GranCabrio zal spoedig in de Maserati gammafolder opduiken.

Sierlijke GT alternatieven zijn voornamelijk de BMW M8 Coupé Competition (825 pk, vanaf 183.050 euro), Aston Martin DB11 (535 pk, vanaf 191.000 euro) en Bentley Continental GT V8 (550 pk, vanaf 228.883 euro). Al zou je met een dergelijke budget ook bij de Ferrari Roma (620 pk, vanaf 215.713 euro) kunnen kijken… Een Porsche 911 (992) Carrera GTS (480 pk, vanaf 157.073 euro) is misschien ook een optie?