Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 DieselNa de groeispurt van de Quattroporte maakte Maserati plaats voor de knappe Ghibli. Een instapper die bovendien ook een dieselmotor kreeg, heiligschennis of economische realiteit? 

50.000! Zoveel wagens wil Maserati produceren in 2015, dat terwijl ze enkele jaren geleden slechts een 6.000 Drietanden wisten aan de man te brengen. Toen bestond het aanbod enkel uit een sportieve GranTurismo en functionele Quattroporte, vandaag de dag is er heel wat meer keuze met diverse modellen, uitvoeringen, aandrijvingen en zelfs dieselmotoren! Op deze manier bieden ze een interessant alternatief voor het (hoger) middenkader dat in België steevast op dezelfde wagens terugvalt.. Binnenkort komt er nog een Levante SUV bij, na het succes dat de Duitse premiumconstructeurs oogsten met hun luxe terreinwagens konden ze in Italië natuurlijk niet achterblijven.

Tot die Maserati Levante in het aangedikte dealernet verschijnt rekenen ze in Modena voornamelijk op deze Ghibli, desondanks het etiket van instapper toch nog steeds een volwaardig familielid met voldoende sentimenti, emozioni e passione! In de vernieuwde productiefaciliteit van Grugliasco nabij Turijn zijn er wekelijks een tiental shifts, afhankelijk van de vraag kan daar flexibel op ingespeeld worden. Vorig jaar werden er alreeds 23.500 Ghibli’s geproduceerd, in België duiken ze ondertussen ook frequent op in het straatbeeld, snelweg of op de directieparking.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Met een lengte van net geen vijf meter speelt de Maserati Ghibli in hetzelfde segment als de vorige generatie Quattroporte, diens opvolger zoekt het nu wat hoger om de premium limousines het leven zuur te maken. Over smaken en kleuren valt heel wat te vertellen, toch vonden we tijdens onze Ghibli testperiode niet echt iemand die niet direct verkocht was aan het dynamische lijnenspel, knappe grille en stoere achterkant. De prachtige Blu Passione koetswerkkleur met chroom accenten heeft daar ongetwijfeld een groot aandeel in, in de personalisatiecatalogus vinden we nog een resem andere koetswerkkleuren, 18″ tot 21″ lichtmetaal of zelfs gekleurde remklauwen! In tegenstelling tot andere klassebakken die recentelijk onze testparking aandeden konden we met deze Maserati Ghibli heel wat empathie losweken bij de medeweggebruikers, de Italiaanse aanwezige – doch beschaafde – charme blijft iets magisch! Dieselrijders moeten geen achterklap vrezen want er zijn geen visuele verschillen tussen de verschillende motoren!

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 DieselRijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Voor het interieur werd er niet op een vierkante meter koeienhuid gekeken, overal vinden we kwalitatief Poltrona Frau leder terug in combinatie met chroom/koolstofvezel accenten. De aangename Zuiderse sfeer wordt ietwat gefnuikt als je wat tijd achter het dikke stuurwiel doorbrengt, dan vallen sommige bedieningselementen/ergonomie (positionering schakelflippers, knopjes, …) wat door de mand. De grote touchscreen herbergt een vlot functionerend navigatie- en multimediasysteem met alle moderne connectiviteit (USB, Bluetooth, WiFi, …), enkel jammer dat we het in exact dezelfde vorm al eens zagen in andere Fiat modellen. Zowel vooraan als achteraan is het prima te vertoeven dankzij de brede/goedzittende zetels en prima geluidsisolatie, met dank aan de stevige buitenafmetingen kan je ook nog eens 500 liter bagage kwijt achterin! Een praktisch vervolg hierop zou een Ghibli Break kunnen zijn maar Maserati heeft reeds laten uitschijnen dat ze daarin geen graten zien. Het analoge klokje voorin krijg je standaard, voor de audiofielen zijn er diverse upgrades van het surround systeem voorhanden met als top-of-the-bill een Bowers & Wilkins setup met 15 speakers (1.280 Watt)!

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 DieselRijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 DieselRijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

De vorige Maserati’s die we reden waren steeds voorzien van een krachtige achtcilinder, deze keer hielden we het iets beschaafder. De Ghibli is namelijk enkel beschikbaar met drieliter V6 motoren, de 3.0-liter turbogeblazen benzinemotor komt van de Ferrari toveraars ingenieurs en krijgt 330 pk of 410 pk waarbij deze krachtigste S uitvoering te combineren valt met de Q4 vierwielaandrijving. De Maserati Ghibli Diesel krijgt een 3.0-liter zescilinder, afkomstig van VM Motori, en levert 275 pk en maximaal 600 Nm aan de achteras! Hiermee haal je een topsnelheid van 250 km/u terwijl de nul-naar-honderd-sprint een zestal tellen in beslag neemt. Theoretisch spreekt Maserati van een gemiddeld verbruik van 6 liter diesel per 100 km, wijzelf hielden het toch eerder op een 7 à 8 liter met een gevarieerd testparcours over 700 kilometer. De boekhouder – of fleetmanager – zal het volgende graag horen, de Maserati Ghibli Diesel bezit een CO2 uitstoot van 158 g/km!

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 DieselRijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Deze motorisatie is op het lijf geschreven van de veelrijders onder ons, dankzij de comfortabele ophanging en zuinige dieselmotor maak je zonder veel problemen lange ritten in deze knappe berline. Met het Maserati Active Sound gefoefel klinkt het allemaal ook een stuk aangenamer dan bij de meer doordeweekse concurrenten. De automatische achttraps ZF transmissie werd hier ook specifiek voor afgesteld, met een simpele druk op de sportknop ontwaakt de Ghibli Diesel pas écht uit zijn winterslaap. Van buitenaf klinkt de zescilinder dan direct een stuk rauwer, het stuurgevoel wordt aangescherpt en de gasrespons neemt toe … zonder dat het allemaal explosief/sportief zal worden. Daarvoor moet je richting de benzinemotoren waarvoor de Ghibli écht gemaakt is om te schitteren, al is die keuze in België jammer genoeg geen sinecure..

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Met een vanafprijs van €66.500 prijst de Maserati Ghibli Diesel zich bijzonder scherp in het segment van de premium berlines. Met een benzinemotor in het vooronder van de Maserati instapper stijgt dat prijskaartje tot respectievelijk €68.400 en €81.245 alvorens je jezelf mag uitleven in de optielijst. Ook hier heb je de ruime keuze om die basisprijs stevig de hoogte in te jagen alhoewel het nog niet die duizelwekkende proporties aanneemt als bij de Duitse concurrentie. Ook het onderhoud van een modieuze Italiaan valt waarschijnlijk een tikkeltje duurder uit, hiervoor kan je terecht in Gent, Antwerpen of Brussel.

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 DieselRijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

De Maserati Ghibli komt uit in een bijzonder concurrentieel segment waarbij het eigenlijk al eeuwig draait om hetzelfde trio met op tijd en stond een revolutionaire nieuwkomer. We hebben het natuurlijk over de Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse waarvan deze laatste twee binnenkort een grondige make-over zullen ondergaan. Specifiek gericht op deze 275 pk sterke Ghibli Diesel vinden we de BMW 530d (258 pk – €55.550), Audi A6 3.0 TDI (218 pk – €49.500), Mercedes E350 BlueTEC (259 pk – €56.265) terug, ook de Jaguar XF 3.0 D (300 pk – €58.550) speelt in dit segment een underdogrol met zijn passievol voorkomen. Deze hebben allemaal een breder aanbod en een groter dealernetwerk, al rij je voor ongeveer hetzelfde budget wél met een Maserati waardoor jouw sleutel veel meer tot de verbeelding zal spreken!

Conclusie
Met de (relatief) compacte Ghibli zet Maserati een grote stap voorwaarts in het behalen van hun ambitieus toekomstplan. De benzineversies zijn van nature de leukste maar voor de meer succesvolle Belgen komt de Ghibli Diesel als een geschenk uit de hemel. Hiermee hebben ze eindelijk een passievol alternatief voor de gevestigde Duitsers die je overal al ziet, met wondervol design en op-en-top Italiaans interieur zal je geregeld in het middelpunt van de belangstelling staan. De Maserati Ghibli Diesel is gemaakt voor comfortabel kilometers asfalt te verslinden en doet dat met overtuiging, dankzij de efficiënte dieselmotor wordt je ook niet meer afgestraft aan de pomp wanneer het sporadisch eens wat vlotter mag!

Overzicht:

+ Prachtige uitstraling
+ Comfortabel (interieur, weggedrag, ..)
+ Soundtrack (exterieur)
+ Value for money

– Ergonomiemissers interieur (functietoetsen, schakelpook, ..)
– Geen breakvariant

Rijtest: Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens
Video: Gunter Blokken

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...