Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013De Maserati GranCabrio is al enkele jaren onder ons en de techniek is wat verouderd, maar wacht tot je de brullende V8 hoort weerklinken.. Bellissimo!

Wanneer je oog in oog staat met een Maserati GranTurismo zou je hem niet nageven dat hij al een tijdje meegaat, de door Jason Castriota getekende Italiaan zag het levenslicht al in 2007! Vervolgens kwamen er diverse uitvoeringsvormen (S, MC Stradale, S Automatic, MC Sport Line, …) terwijl de dakloze GranCabrio pas sinds 2009 met de hand gebouwd wordt te Modena. Eind 2012 werd de S generatie op pensioen gestuurd en werden we getrakteerd op een Sport nieuwkomer, al bleef het recept vrij ongewijzigd. Bij die andere sportwagenbouwer uit Italië ligt de focus op sportiviteit bij de V8 modellen, bij de Drietand proberen ze – mét succes – een goede mix van zowel comfort als sportiviteit te bieden. De fabuleuze soundtrack krijg je er gratis en voor niets bij, daarom dat we maar al te graag ingingen op het voorstel om enkele dagen met een beeldschone GranCabrio Sport rond te rijden. Grijs hoeft sindsdien niet altijd saai te zijn..

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

België is waarschijnlijk hét land van de bedrijfswagens en hun bijhorende – saaie? – uiterlijk, toch wisten we meer dan ooit animo los te krijgen bij de vele passanten. Een kort applaus, een blik van verbeelding, het afgeven van de voorrang, een stevige duim in de lucht, … het is duidelijk dat de tijdsgeest deze Maserati GranCabrio Sport nog niet heeft ingehaald. Ons testmodel was uitgevoerd in een donkere grijstint met zwarte accenten, blitse 20″ velgen, een blauwe soft top en bijhorende – geanodiseerde! – remklauwen. Vooraan krijg je bij de Sport versie een bumper die nu meer aanleunt bij de extra sportieve MC Stradale versie, nieuwe lichtblokken met LED integratie en een drietand met horizontale rode streepjes, de visuele verschillen tussen de diverse uitvoeringen zijn hoe dan ook eerder miniem te noemen.

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Hoe oogverblindend deze Maserati aan de buitenzijde ook mogen zijn, als je plaats neemt vraag je bij sommige onderdelen wel af of je wel in een peperdure sportwagen zit. De Italianen kozen voor mooi Poltrona Frau leer, alcantara, aluminium en optionele chroom accenten en creëren zo een aangename sfeer, al hoef je niet ver te kijken om met je wenkbrauwen te fronsen. Zo ademenen diverse bedieningselementen een jaren ’90 sfeer uit omdat ze waarschijnlijk toen ook ontwikkeld werden.. Het navigatie- en multimediasysteem is op zijn beurt nog afkomstig uit het Citroën tijdperk en ziet er ook zo uit, al konden we het wel niet op een fout betrappen. De achterbank biedt beperkt plaats voor 2 als de voorste inzittenden niet al te groot zijn, gezinnen met 3 leden gaan dus beter direct voor de Quattroporte. De kofferruimte is ook vrij beperkt, die slikt slechts 173 liter al kan je nog genoeg kwijt op de achterbank.

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Naast de looks en het cabriogeheel draait het bij de Maserati GranCabrio Sport uiteraard om het kloppende hart dat onder de lange – sensuele – motorkap ligt te smeken om interactie met je rechtervoet. In de beginjaren koos Maserati voor een 4.2-liter V8 met 405 pk, gebouwd door de tovenaars/motorenspecialisten bij Ferrari. Nu doen ze het met de 4.7-liter V8 die de GranCabrio Sport 460 pk en 520 Nm schenkt, goed voor een redline van 7.500 tr/min! Een handbak moet je hier niet verwachten, al kan je met de lange schakellepels de MC Auto Shift automaat wel een handje helpen. De GranCabrio Sport kan in een goede vijf tellen aan 100 km/u zitten, net onder de 300 km/u houdt deze Maserati er mee op. Met het dak eraf – wat 20″ in beslag neemt – gebeurt dit gevoelsmatig veel sneller dan de knappe blauwe wijzerplaat je zou doen geloven, al schreeuwt – en dat mag je letterlijk nemen – de V8 op zijn manier de aandacht op!

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

En daarmee willen we ook alle geïnteresseerden waarschuwen, ergens anoniem aankomen zal er niet meer inzetten met deze knappe bolide. Vanaf de motor meer dan 3.500 omwenteling maakt verdwijnt de demper en krijg je een sympfonisch-orkest-waardig samenspel van brullende/schreeuwende klanken en de typerende ploffen. Met een magische knop in de middenconsole activeer je een vlinderklep en krijg je ten alle tijden het muzikale vuurwerk, al zullen de buren dat minder graag aanhoren als je vaak laat thuiskomt. Met de gepaste ingesteldheid kan je deze Maserati GranCabrio Sport perfect rustig en stil rijden, al zal je toch liever wat vlotter op zonnige B- en C-wegen vertoeven. In de betere bochten missen de goedzittende zetels wat zijdelingse steun en de automaat is minder snel dan de moderne transmissies, toch is het tweehonderd procent genieten op een comfortabele manier als je er even op uit trekt met deze GranCabrio Sport. Met een lengte van net geen 5 meter is het veilig parkeren ook geen sinecure, al mag je dankzij het knappe lijnenspel en magische badge gegarandeerd pal voor de nachtclub staan!

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Hoogtechnologische gadgets en innovatieve veiligheidssystemen zitten jammer genoeg niet op deze wagen, al krijg je wel cruise control, parkeersensoren, adaptieve verlichting, een hoop airbags, gordelspanners in geval van gevaar en een anti-rollover systeem dat je hoofd moet beschermen. Wanneer deze GranTurismo generatie eind dit jaar op pensioen zal gaan is het uitkijken naar een opvolger, met de Alfieri Concept zien we alvast dat de aantrekkelijke uitstraling wederom van de partij zal zijn. Qua technologie en interieurafwerking zal Maserati natuurlijk ook een serieuze sprong vooruit maken waardoor je niet meer hoeft te twijfelen, in hoeverre dat nu al mogelijk is.

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

De Maserati GranCabrio Sport is bijzonder snel, kan uitpakken met op-en-top Italiaans design en heeft een brullende Ferrari motor, het zal je niet verwonderen dat het voor de meesten onder ons een ver-van-ons-bed-show zal blijven. De basisprijs van de Sport start bij €143.255 en dan begint het personalisatieproces nog maar, de reguliere GranCabrio en hardcore MC Stradale starten respectievelijk €12.000 goedkoper en duurder. De optielijst is bijna eindeloos, een Maserati koop je dan ook op smaak en niet met wat vinkjes, de GranCabrio by Fendi is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden. Toch willen we je wat richtprijzen meegeven alvorens je het spaarvarken van je zoon/dochter confisqueert: leuke velgen (€666), softtop in een eigen kleur (€1.200), speciale lak met matte afwerking (€18.150), walnoot interieurpanelen (€2.420), dual color interieurbekleding (€6.050), iPod interface (€363), Comfort Pack (€1.815), MC Sport Line uitvoering (ongeveer €15.000), … Zelf iets samenstellen kan bij de drie officiële dealers in België: ACG in Gent, FMA in Antwerpen en Francorchamps Motors te Brussel!

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Onze demo op Franse nummerplaat ging vlot voorbij de €165.000, toch een hoop geld waarmee je heel wat lekkers kan kopen in autoland. De BMW M6 Cabrio, Audi RS5 Cabrio en Mercedes SL63 AMG komen in het algemene opzicht waarschijnlijk het dichtst in de buurt, al kunnen de Aston Martin V8 Vantage Roadster, Ferrari California en Jaguar XK Cabriolet net iets beter hun magische (merk)troefkaarten op tafel leggen. Anderzijds zit je hier in een vrij uniek segment waar het prijskaartje niet persé de doorslaggevende factor zal wezen.

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Conclusie

De Maserati GranCabrio Sport is een geschenk uit de hemel het heuvelachtige Italië dat je koopt met je hart en misschien minder met het hoofd. De prijs is niet mals en het design is niet meer zo vers van de pers als bij de concurrentie, toch zal iedereen met grote ogen – en onder licht applaus – je graag zien komen met je Drietand. Desondanks de verregaande personalisatiemogelijkheden voor het interieur verliest de GranCabrio Sport een hoop punten met de aanwezige technologie/afwerkingsgraad uit een vorig decennium, eens je de betovering start met de contactsleutel zal je dat gelukkig direct vergeten. Een zondagse rit langs de glooiende wegen op het platteland of een snelwegtrip naar de zon, de GranCabrio Sport klaart de klus comfortabel en tovert een grote glimlach op je gezicht.. Wanneer je onderweg wat tunnels aandoet kan de gelukzaligheid niet meer op!

Overzicht:

+ Italian Stallion
+ Prachtige looks
+ Fabuleuze soundtrack
+ Merkimago

– Interieurmissers (technologie/afwerking)
– Stevig prijskaartje

Rijtest: Maserati GranCabrio Sport 2013

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens