Getest: Audi A8 vs BMW 7-Reeks vs Mercedes S-Klasse
De nieuwe Mercedes S-Klasse is er! Tijd om hem naast zijn grootste rivalen te plaatsen: de Audi A8 en de BMW 7-Reeks.

Als de nieuwe S-Klasse op de markt gelanceerd wordt, wil het cliché dat dit de beste wagen ter wereld is. En aangezien clichés van tijd tot tijd aan de werkelijkheid moeten getoetst worden – en omdat we natuurlijk graag rondrijden in luxelimo’s – gingen we op pad met de Audi A8, BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse. Allemaal met verlengde wielbasis, want daar laten luxeconstructeurs zich maar al te graag gaan met extravagante gadgets. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 2/3 van onze testwagens uitgerust was met een compact koelvak voor 2 flessen champagne en dat de hele vloot beschikte over entertainmentschermen achteraan.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Interieur – Achterbank

De Mercedes S-Klasse biedt bij het instappen een behoorlijk huiselijke sfeer. De zetels zitten heerlijk zacht en hebben duidelijk de beste hoofdkussens van het trio. De zetels kunnen behoorlijk ver naar achter leunen, zodat je in plaats van zitten ook kan liggen. Maar daar onderscheidt de Benz zich niet van de andere drie, die over ongeveer evenveel beenruimte beschikken en ook van prinsheerlijk zitmeubilair voorzien zijn. De S-Klasse en de 7-Reeks hebben een interieur dat van een overvloed aan knopjes gespaard is gebleven, terwijl de Audi bezaaid is met knoppen. Dat ligt misschien aan het feit dat ons testmodel voorzien werd van een vaste middenconsole, terwijl de andere 2 wagens hun middenconsole konden inklappen, zodat er plaats is voor een derde passagier op de achterbank. Alle drie de wagens kunnen uiteraard aangekleed worden met zo’n vaste middenconsole, die toch nog wat extra chique aan je luxe limo toevoegt. Elk lid van dit Duitse trio beschikt tot slot over een hele hoop coole gadgets die het leven van overbezette zakenlui gemakkelijker en vooral comfortabeler moeten maken. Wie van de drie deze test dan wint? Dat hangt volledig van persoonlijke smaak af.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Interieur – Vooraan

Ondanks het feit dat de Mercedes S-Klasse de meest recente wagen van de drie is, heeft hij toch het meest traditionele interieur. Maar niet op gebied van technologie, want dankzij zijn 2 grote centrale schermen en intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem gooit de Merc op dat gebied zeer hoge ogen. Ook de BMW kreeg een digitaal multifunctioneel instrumentenpaneel mee, terwijl de Audi het nog moet doen met een analoog exemplaar. Verder zorgt de ongeëvenaarde head-up display in de 7-Reeks voor een enorm zichtcomfort, dat pas binnenkort bij de S-Klasse beschikbaar is. Het is eerder op gebied van vormgeving dat de Benz iets traditioneler aanvoelt dan de andere 2 wagens. Vooral de ventilatiemonden en de “Mercedes-Benz” inscriptie op het stuur doen denken aan inmiddels lang vervlogen tijden. Traditioneel in een modern jasje dus, bij de S-Klasse. De BMW en de Audi pakken interieurdesign dan weer helemaal anders aan. Beide wagens zijn een stuk zakelijker dan de Mercedes. De 7-Reeks werd in het geval van ons testmodel met een knappe Individual uitvoering geleverd, die werkelijk alles mogelijk maakt op gebied van aankleding. Je initialen geborduurd in de hoofdsteunen of inscripties ervan in de inlegplaatjes? Niets is een brug te ver! Wij waren alvast fan van het dak dat volledig met Alcantara bekleed werd! Audi scoort traditioneel zeer hoog op gebied van interieurdesign en we moeten zeggen dat we ook hier verlekkerd zijn op de B&O Tweeters die uit het dashboard rijzen en het centrale display dat op een zeer elegante manier weg vouwt in het dashboard. Ook de BMW krijgt B&O speakers, enkel de Mercedes kiest voor een ander merk, dat nog steeds een voortreffelijke geluidskwaliteit voortbrengt. Burmeister om precies te zijn. Maar wie even verder spaart voor een AMG-versie, kan ook voor B&O kiezen. Want Mercedes behoudt B&O geluidssystemen voor aan haar sportiefste modellen.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Rijtest-Audi-A8-BMW-7-Reeks-Mercedes-S-Klasse-09Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Motoren

Alledrie de wagens hebben als instapper een 3.0-liter dieselmotor. De Audi en de Mercedes krijgen een V6, terwijl BMW – uiteraard – een zes-in-lijn motor voorziet. Allen hebben de motoren een vermogen van 258 pk, al is de Audi ook in een toegeknepen versie met 211 pk beschikbaar. Ondanks het feit dat de wagens dezelfde instapmotor hebben, liggen de prestaties hier en daar wat uiteen. Daar waar de BMW en de Mercedes een verbruik van 5,6 liter per 100 km kunnen halen, heeft de Audi een iets grotere dorst. Het Quattro vierwielaandrijvingssysteem is daar ongetwijfeld de schuldige van. Gelukkig heeft dat Quattro systeem ook z’n voordelen: grip in elke mogelijke situatie en een sprint van nul naar honderd in 6,1 seconden. En daarmee is hij de snelste van het trio, want de BMW doet hetzelfde trucje in 6,2 seconden en de Mercedes doet er zo’n 6,8 seconden over. Uiteraard zijn zowel de BMW als de Mercedes ook beschikbaar met vierwielaandrijving. In de strijd om het meest koppel steekt de Mercedes er dankzij zijn 620 Nm’s met kop en schouders bovenuit. De Audi moet het met 580 Nm doen, de BMW heeft er nog 20 minder. Wat de cijfers ook mogen beweren, alledrie de zelfontbranders zijn bij hernemingen meer dan voldoende vlot. De Audi en de BMW hebben met hun acht versnellingen een voordeel ten opzichte van de Mercedes, die het met ééntje minder moet stellen.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Een duidelijke winnaar komt er op gebied van motoren dus ook niet uit onze vergelijking. De basismotoren liggen dan ook allemaal zo dicht bij elkaar, dat er nauwelijks een verschil is en kiezen hier nooit een synoniem is voor verliezen. Elk van de drie merken biedt uiteraard ook een waaier van diesel- en benzinemotoren aan die meer vermogen leveren en bij alledrie vinden we ook een exuberante topmotor terug. Al verschilt de aanpak van die topmotor van merk tot merk. Bij Audi krijgen we de W12-motor die met een slagruimte van 6.3 liter een vermogen van 500 pk aflevert, vooral op rust en comfort afgesteld. Dat terwijl de S8 met z’n V8-motor eerder voor prestaties gebouwd wordt. Bij BMW vinden we een V12 met 544 pk, terwijl de bi-turbo V8 uit onze testwagen ook al over 450 pk beschikt. Bij Mercedes levert de 6.0-liter V12 in de net onthulde S65 AMG een dikke 630 pk en 1.000 Nm, die bovenal sportief werd afgesteld.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Rijgedrag

De driver’s car van de drie is duidelijk de BMW. Freude am Fahren geldt ook voor de 7-Reeks met z’n sportieve stuurgevoel. Dat de 7 wat gewicht meesleurt en over een lange wielbasis beschikt, laat zich voelen, maar wie zijn chauffeur wil plezieren kiest resoluut voor München, eerder dan Ingolstadt of Stuttgart. Want de vinnigheid en scherpte die de 7-Reeks biedt, daar kunnen de Audi en de Mercedes alleen maar van dromen. Bij de Mercedes merken we dat alles in het teken van comfort staat. Zijn geluidsisolatie is veruit het beste van de drie en de wagen voelt aan als een slagschip dat zich over beton voortbeweegt. Een majestueus rijgevoel, zoveel is zeker. Dankzij de adaptieve ophanging is het mogelijk de S iets sportiever te doen aanvoelen, al moet je dat met een serieuze korrel zout nemen. Want de wagen uit de Sonderklasse vertoont hoe dan ook redelijk wat body roll en een scherpe bocht ingaan is een heus karwei. De Audi is het minst aangenaam van de drie om mee te rijden. Toegegeven, dankzij zijn Quattro vierwielaandrijving voelt hij steevast veilig aan en ligt deze mastodont van meer dan 2 ton – en daarmee de meest corpulente van de drie – goed op de baan, maar z’n rijgedrag mist wat passie. Audi’s Drive Select laat bijvoorbeeld toe de ophanging en het stuurgevoel te regelen, maar het geheel blijft akelig artificieel aanvoelen. Conclusie: met de BMW 7 wil je rijden, in de A8 wil je gereden worden en ergens tussen de 2 vinden we de S-Klasse.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Gadgets & Technologie

Mercedes is traditioneel heer en meester als het over technologie en gadgets gaat. Geen wonder dus dat de S-Klasse op dit vlak beter scoort dan de anderen. Al heeft hij natuurlijk een flinke stap voor aangezien hij het meest recente model van de drie is. De grootste innovatie is het zogenaamde MAGIC BODY CONTROL systeem, dat de weg voor je scant en de wielen zodanig positioneert dat je niets merkt van oneffenheden in het wegdek. De luchtvering met adaptieve dempers in de BMW werkt eerder reactief. En dan zijn er nog technologieën die de wagen op de weg moeten houden wanneer de bestuurder dat niet meer kan. De Active Lane Keeping Assist zal bijvoorbeeld remmen wanneer je over een volle lijn gaat en je terug in het correcte vak duwen. Optioneel natuurlijk ook bij de concurrenten te verkrijgen, maar in een iets minder gesofisticeerde gedaante. In de S-Klasse vink je zelfs, indien gewenst, een systeem aan dat de luchtkussens links of rechts in je zetel opblaast wanneer je een bocht neemt, en zo zijn er nog duizend-en-één gadgets op te noemen die we ongetwijfeld op de volgende generatie 7-Reeks en A8 zullen tegenkomen. Wat we misschien op de volgende generatie S-Klasse zullen tegenkomen, zijn dan weer de Matrix LED lampen van de nieuwste generatie Audi A8. En hopelijk ook de harmonieuze afstelling van BMW’s adaptieve rij-instellingen die voor elke mogelijke situatie een perfecte afstelling bieden. Gaande van ECO PRO tot SPORT+.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350LTriotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Prijzen

Dat er in het segment van luxelimousines geen koopjes te doen zijn, weet ongetwijfeld iedereen. De beginprijzen van dit Duitse trio situeren zich ergens tussen 77.000 euro (Audi A8) en 80.500 euro (Mercedes S-Klasse). De 7-Reeks bevindt zich met z’n beginprijs van €79.150 mooi tussen de twee. Wanneer we de wagens zouden verlengen houdt dezelfde volgorde stand met als goedkoopste de Audi A8 (€81.100), dan de BMW 7 (€85.600) en uiteindelijk de Mercedes S-Klasse (€87.725). Ook als we de wagens gelijkaardig uitrusten met een rear-seat entertainment systeem, mooie velgen, een speciale buitenkleur en een technologiepakket is de Audi de goedkoopste, de BMW iets duurder en de Mercedes het duurst. Voor ongeveer €108.000 parkeer je een goed uitgerust exemplaar op je oprit. Maar duik niet te diep in de optielijsten, want onze testmodellen samen kostten al gauw €435.000 … voor luxe moet je nu éénmaal betalen.

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Conclusie

Op het eerste zicht zijn deze 3 toplimousines redelijk gelijkaardig, maar toch hebben ze elk hun eigen karakter. In de BMW 7-Reeks wil je het liefst van al zelf rijden, terwijl je je in de Audi het liefst op de achterbank nestelt. De Mercedes combineert dan weer het beste van twee werelden. Niet alleen op gebied van rijgedrag en comfort, maar ook op gebied van geavanceerde technologie in een traditioneel jasje. Een duidelijke winnaar komt er dus niet direct uit de bus, persoonlijke smaak geeft allicht de doorslag bij welke constructeur je je handtekening op de bestelbon zet.

Overzicht

Audi A8

+ Multimediasysteem
+ Achterbank
+ Quattro

– Rijgevoel

BMW 7-Reeks 

+ Rijgedrag
+ Looks
+ Adaptieve rijdynamiek

– Inspiratieloos dashboard

Mercedes S-Klasse

+ Comfort
+ Technologie
+ Totaalpakket

– Automaat met slechts 7 versnellingen

Triotest: Audi A8 L 3.0 TDI vs. BMW 7-Reeks 750Li vs. Mercedes S-Klasse S350L

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: FVP – Francis Vanquickelberghe