Test Audi A6 2011 TDI Quattro
De Audi A6 is al langer een succesmodel, met een lichter koetswerk en een sportiever chassis wil het zijn sterke positie behouden.

Visueel heeft Audi het zich niet te moeilijk gemaakt. De nieuwe Audi A6 is tegen de trend in wel een paar millimeter korter dan zijn voorganger, maar de wielbasis groeide tegelijk wel significant met 8 centimeter. Qua design verschilt de A6 vooral in de details, waarbij de aangepaste koplampen die nu een stuk scherper zijn uitgesneden en over een nieuwe LED-strook beschikken nog het meest opvallen. Daarnaast werd de grille aangepast naar familiestandaard, met afrondingen aan de bovenste hoeken. Ook achteraan werd er subtiel gesleuteld, met nieuwe achterlichten en algemeen een iets dikkere kont. In profiel zie je dan weer amper een verschil, hoewel de wielbasis aanzienlijk is gegroeid valt dat visueel niet meteen op. Enkel de lijn boven de portiergrepen werd iets scherper getekend, maar enkel de grootste Audi-fans zullen dat opmerken.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Wel opvallend is het nieuwe interieur dat de A6 meekreeg, het deelt die namelijk met de A7 en is tot in de details perfect afgewerkt. Zo lopen de inlegplaatjes over het dashboard door van de bestuurdersdeur tot de passagiersdeur, en kan je tussen allerlei chique materialen kiezen. Ons testexemplaar had een eerder ingetogen aluminium afwerking dat in combinatie met de zwarte lederen stoelen niet veel contrast bood, in de A7 Sportback zagen we echter  dat je ook voor de prachtige Beaufort eikenhouten inleg kan kiezen, waardoor je je binnen de kortste keren in een Yacht waant. De lederen stoelen zitten erg comfortabel en bieden voldoende zijdelingse steun, en kunnen optioneel verwarmd worden en zelfs van een massagefunctie worden voorzien. Het Navigatie- en multimediasysteem (MMI) komt stijlvol uit het dashboard gerezen, de bediening ervan gaat eenvoudig via een draai-drukknop of via een innovatief touchpad waarmee je de letters van je bestemming zelf kan schrijven. Maar er is meer, tussen de duidelijk afleesbare wijzerplaten is plaats voor een grote boordcomputer die onder andere trip-informatie of navigatie instructies kan weergeven. Ergonomie is duidelijk een belangrijk thema in de A6, het valt dan ook niet te ontkennen dat alles makkelijk in te stellen en te bedienen valt. Daarnaast is er ook voldoende ruimte voor de bestuurder en zijn passagiers. Zowel vooraan en achteraan is er dus voldoende hoofd- en beenruimte, de kofferruimte is met zijn 530 liter trouwens erg genereus.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Onder de motorkap was in ons geval plaats voor de 3.0 TDI met 204 pk en 400 Nm koppel. Standaard wordt deze gekoppeld aan een Multitronic automaat en voorwielaandrijving, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden. Ons testmodel was echter met Quattro-vierwielaandrijving uitgerust, die standaard enkel met de S-Tronic automaat wordt geleverd. Dankzij de extra grip slaagt de A6 Quattro er in om in 7 seconden naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid bedraagt 240 km/u. De 3.0 TDI heeft in ieder geval geen enkel probleem om de A6 vlot van zijn plek te laten komen, daarbij gesteund door het immense koppel. Tussensprints zijn al helemaal geen probleem, terwijl ook de 7-Traps S-Tronic zijn werk secuur uitvoert. Ook het motorgeluid valt positief op, de 3.0 TDI klinkt niet als een diesel. Het verbruik kan ook makkelijk binnen de perken gehouden worden, gemiddeld verstookten we tijdens onze test 6,5 liter/100 km, terwijl het opgegeven verbruik 5,7 liter/100 km bedraagt. Een sterke prestatie.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Naast de 3.0 TDI met 204 pk is er nog plaats voor voor twee diesel- en twee benzinemotoren. Langs dieselzijde geldt de 2.0 TDI met 163 of 177 pk als instapper. Die beschikt over 380 Nm koppel en helpt de A6 via een manuele zesbak van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden. Kies je voor de Multitronic-automaat dan kan hetzelfde sprintje in 8,2 seconden. Geen makke prestaties dus, terwijl het verbruik van 4,9 liter/100 km met 13% gedaald is ten opzichte van zijn voorganger. Naast de 3.0 TDI die wij reden is er ook nog een krachtigere versie beschikbaar met 245 pk en 500 Nm koppel, dat blok wordt steeds aan een S-Tronic automaat gekoppeld en helpt de A6 van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. Aan benzinezijde kan je kiezen voor een 2.8 FSI met 204 pk en 280 Nm koppel of een 3.0 TFSI met 300 pk en 440 Nm koppel. Met die laatste sprint de A6 van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden tot een elektrisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het verbruik blijft met 8,2 liter/100 km enigszins binnen de perken. Nog zuiniger echter is de A6 Hybride die binnenkort op de markt komt, die maakt gebruik van een 2.0 TFSI met 211 pk die gekoppeld wordt aan een elektromotor met 45 pk en 211 Nm koppel, het verbruik blijft zo beperkt tot 6,2 liter/100 km. Daarnaast volgen binnenkort nog een 2.0 TDI met 136 pk en een 2.0 TFSI met 180 pk als instappers.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Net als zijn voorgangers wil de Audi A6 vooral een comfortabele wagen zijn voor zakenrijders, maar met de nieuwe generatie durft het merk ook sportievere ambities te hebben. Dankzij het gebruik van een staal-aluminium composiet is Audi er namelijk in geslaagd om het gewicht van de nieuwe A6 met zo’n 15% te verlagen, waardoor een A6 2.0 TDI maar 1.575 kilogram weegt. En een lager gewicht laat zich makkelijk voelen in het rijgedrag, dat best scherp is. De sturing is echter iets te vaag om helemaal goed te zijn, hier scoort een 5-Reeks nog net iets beter. Maar de demping zelf is prima, putten in het wegdek worden niet meteen doorgegeven en tegelijk staat de A6 stevig op zijn poten. Qua grip zit het daarnaast ook snor, mede dankzij de Quattro vierwielaandrijving die afhankelijk van de situatie maximaal 60% van het koppel naar de achteras kan sturen zal je niet snel een uitschuiver maken. Het gevoel van vertrouwen die de A6 je geeft helpt natuurlijk om het al eens wat sportiever aan te doen. Als bestuurder kan je dan ook terecht bij het standaard aanwezige Audi Drive Select. Met dit systeem kan je kiezen tussen allerlei rijmodi gaande van comfortabel tot dynamisch, waarmee de sturing, de gasrespons en de automaat licht worden aangepast. In de meest dynamische stand wordt de sturing dan ook een tikkeltje zwaarder, houdt de S-Tronic automaat het toerental een stuk hoger en merk je dat het motorblok feller gaat reageren op het gaspedaal. Wil je het rustiger aan doen dan helpt de Efficiency-stand, waarbij alle instellingen tot doel hebben het verbruik te verlagen.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

De prijslijst van de Audi A6 Berline start bij 37.700 euro, dan krijg je een 2.0 TDI (163/177 pk) of een 2.0 TFSI (180 pk) mee naar huis. Standaard zijn ondermeer lichtmetalen velgen, twee zones airco, start/stop, een bandendruksensor, MMI Radio met 6,5″ scherm, multifunctioneel stuur en een elektrische parkeerrem. Ga je daar buiten, dan mag je er donder op zeggen dat je zal moeten bijbetalen. Maar goed, dat is bij zijn Duitse concurrenten niet anders, en die zijn qua prijszetting nog net iets duurder. Zo kost een BMW 520d 40.900 euro en moet de Mercedes E220 CDI minstens 42.592 euro opbrengen. Maar dat neemt niet weg dat we de optielijsten van de A6 niet uit het oog mogen verliezen, Metallic lakkleur kost 1.137 euro, een 17″ velg kost minstens 834,9 euro, voor leder betaal je 2.305 euro en een leuk inlegplaatje kost je maximaal 1.161 euro (Beaufort Eikenhout). Smuk je je A6 dus wat op dan zit je al snel aan 43.000 euro. Maar ook de gadgets zijn prijzig: MMI kost minstens 2.843 euro, adaptieve luchtophanging 2.329 euro en het B&O audiosysteem spant met 7.163 euro de absolute kroon. Kost wat, maar dan heb je ook wat, moeten ze bij Audi gedacht hebben. De door ons geteste Audi A6 3.0 TDI Quattro is er vanaf 48.450 euro.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Conclusie

Met de nieuwe generatie, zet Audi de A6 terug helemaal op de kaart. Het merk mikt nog steeds op de zakelijke rijder die graag van comfort geniet, maar doet daar nu nog een schepje bovenop. Zo is het interieur er nog enkele stappen op vooruit gegaan en merken we dankzij de gewichtsbesparing ook een iets sportiever weggedrag op. De Audi A6 blijft echter nog steeds vooral comfortabel, met een sturing die een tikkeltje vaag is. De 3.0 TDI is daarbij een dijk van een motor, hij sleurt de A6 overal vlot doorheen zonder een grote dorst te hebben. De 2.0 TDI (163/177 pk) volstaat ongetwijfeld ook, met zijn 380 Nm koppel moet hij amper onderdoen voor de 3.0 TDI die wij reden. De Audi A6 2.0 TDI is er al vanaf 37.700 euro, en daarmee goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten. Laat je echter niet verrassen door de optielijsten, die zijn naar gewoonte stevig geprijsd.

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Overzicht

+ 3.0 TDI presteert sterk en is tegelijk zuinig
+ Interieurafwerking
+ Comfort

– Sturing is iets te vaag
– Optieprijzen

Test Audi A6 2011 TDI Quattro

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir