Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]Naast de compacte B-Klasse kan je bij Mercedes ook een E-Klasse op aardgas (CNG) verkrijgen!

In België is het merendeel van de Mercedes E-Klasse’s voorzien van een smeuïge dieselmotor, een enkeling koos voor een krachtige (AMG) benzinemotor. Veel minder bekend is de E-Klasse op aardgas, voorheen NGT maar na de laatste facelift omgedoopt tot NGD (Natural Gas Drive) net zoals bij de B-Klasse! Deze alternatieve brandstofvorm combineert de grote autonomie van een benzinemodel en de milieuvriendelijkheid van een aardgasaandrijving, in België wel enkel te verkrijgen als berline. Voor de kilometervreters zal de E300 BlueTEC HYBRID misschien wel soelaas brengen met zijn combinatie van een turbodiesel en een elektromotor.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

In de Zuiderse landen is deze ecologische brandstofvorm ondertussen volledig ingeburgerd, bij ons is het toch nog een indrukwekkende prestatie om een CNG wagen tegen te komen. De Belgische aardgasfederatie probeert al enkele jaren op een actieve manier aardgas te promoten, op het Autosalon voorzagen ze recentelijk nog een financiële tegemoetkoming! Momenteel zijn er in België een 50-tal (DATS 24) tankstations uitgerust met een CNG installatie, allemaal gesitueerd in Vlaanderen en Brussel. De vulprocedure zelf is redelijk gelijklopend aan een conventionele brandstofvorm, qua veiligheid hoef je ook niets te vrezen want het gas is vluchtig (lost op in de lucht) en je mag overal (ondergronds) parkeren. Ook het milieu profiteert bovendien van je keuze voor een Mercedes E200 NGD dankzij de minimale uitstoot van CO2 (118 g/km), stikstofoxide en schadelijke koolwaterstoffen!

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

Aan de buitenzijde is het bijna onmogelijk om een E-Klasse NGD te herkennen, hij is dan ook identiek – op een verplichte sticker na – aan zijn soortgenoten met een benzine- of dieselmotor. Onze testwagen was voorzien van de grote gestyleerde grille, chroom accenten, een typische Iridium zilveren koetswerkkleur en 17″ lichtmetalen velgen dankzij het Avantgarde uitrustingsniveau, wil je een fysieke Mercedes ster vooraan op de lange motorkap kan je terecht bij de Elegance trim! Visueel kan deze generatie E-Klasse natuurlijk niet meer tippen aan de prachtige kleine en grote broer, een nieuwkomer staat reeds in de coulissen en zal zich binnenkort onthullen. Desondanks bezit de Mercedes E-Klasse een ongezien sterk (merk)imago, zo was de buurvrouw (op leeftijd) er rotsvast van overtuigd dat we het al gemaakt hadden in het leven … omdat we met de E reden!

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

Ook voor het interieur kunnen we een soortgelijke conclusie opstellen, het is knap, kwalitatief en geniet van een hoogwaardige afwerking .. maar kan niet tippen aan de C-Klasse en S-Klasse! De verschillen tussen deze Mercedes E200 Natural Gas Drive en bijvoorbeeld een E300 Break, E220 Coupé of E220 Cabrio zijn miniem, enkel in de boordcomputer hebben we een extra menu voor de brandstofkeuze. De voorkeur ligt natuurlijk bij het vloeibare gas, indien gewenst kan je het zelf ook nog instellen of je nu benzine of gas verbruikt indien de tankcapaciteit dat toelaat. Achteraan heb je meer dan voldoende ruimte terwijl de koffer toch nog 400 liter bagage slikt. Dat is 140 liter minder dan zijn soortgenoten waarbij de achterbank overigens wél neer kan, de 4 brandstoftanks (1 benzine (60/80 liter) en 3 aardgas (totaal 20 kg) moeten natuurlijk ergens geplaatst worden.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

De bestaande 2.0-liter viercilinder werd aangepast zodat hij zowel op gas als benzine kan lopen, het wisselen ertussen merk je nauwelijks. De 157 pk en 270 Nm zijn voldoende om de 1.8 ton zware E-Klasse in beweging te brengen al is er geen overschot. De befaamde stoplichtsprint is in het beste geval voorbij in 10,4 seconden, bij 220 km/u is de topsnelheid bovendien bereikt! Het verbruik van CNG wagens wordt uitgedrukt in kilogram en deze E200 NGD heeft er gemiddeld 4,4 kg nodig, in de praktijk is die waarde ook perfect haalbaar. Met een tank van 20 kilogram heb je zuiver op aardgas dus een rijbereik van 400 km! Met benzine schommelt het verbruik rond de 6 à 7 liter, hierdoor heb je een autonomie van 900 km met de grote brandstoftank (80 L). Met volle tanks haal je dus een behoorlijk groot bereik, als je hoogwaardig gas tankt (bv in Duitsland/Noorwegen/Zweden/..) kan dat zelfs nog oplopen tot 1.750 km!

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

Deze prestigieuze E-Klasse op aardgas is enkel te verkrijgen met de zeventraps 7G-Tronic automaat en dat past perfect bij het comfortabele karakter. In vergelijking met de (diesel)soortgenoten die we reeds reden kan de E200 NGD uitpakken met een stillere loopcurve. Dankzij het adaptieve onderstel heb je ook een passende setup voor wanneer het rustig (Comfort) of wat scherper (Sport) mag, na verloop van tijd zal je wel merken dat het voornamelijk rond die eerste gaat. Het stuurgevoel is behoorlijk accuraat in de bochten, rond het middelpunt is de feedback eerder beperkt waardoor zijn snelwegcruise-eigenschappen nogmaals naar boven komen. Qua veiligheidssystemen kan de E-Klasse gezien zijn leeftijd niet meer tippen aan de nieuwe generatie alhoewel je ook niet kan klagen met een vermoeidheidssensor, remhulpsystemen, elektronische stabiliteitscontrole, het voorkomen van aanrijdingen, een resem airbags, actieve motorkap, … Optioneel kan je dat veiligheidsnet ook nog aandikken met ondermeer adaptieve cruisecontrol, een 360° camera, grootlichtassistentie, dodehoek verklikker, lane departure warning, …

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

De Mercedes E-Klasse heeft een vanafprijs van €40.535, voor de E200 NGD ben je verplicht om minstens 48.763 euro op de toonbalk te leggen. Dat is enkele duizenden euro’s meer dan een soortgelijke E-Klasse met enkel een benzinetank aan boord, gelukkig zijn er hier en daar subsidies te verkrijgen om je ecologische keuze wat financieel te verzachten. Daarnaast geniet je ook van een laag verbruik / CO2 uitstoot én goedkope brandstof (momenteel slechts €1.030 / kg)! Hierdoor is de E200 NGD voornamelijk voor veelrijders een interessante optie .. indien ze nabij een CNG tankstation wonen!

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

De traditionele concurrentie van de Mercedes E-Klasse is nog steeds de BMW 5-Reeks en Audi A6, voor een aardgasuitvoering ben je er wel aan voor de moeite. Een waardige premium berlineconcurrent vinden is dus onmogelijk, toch vinden we bij Volvo nog de V60/V70 BiFuel, Skoda heeft een Octavia G-TEC, Audi de A3 g-tron en bij Volkswagen is er een Golf (Variant) TGI. Bij de Italianen van Fiat en Lancia zijn bijna alle modellen te bestellen als Natural Power uitvoering met CNG!

Conclusie

Omdat de huidige Mercedes E-Klasse al een tijdje onder ons is kan hij niet zo overtuigend meer uitpakken met zijn looks, innovatieve gadgets en een hightech interieur zoals de eerdergenoemde nieuwkomers. Toch blijft het een iconische Duitse premiumwagen met een ijzersterk imago waarbij je nooit echt iets te kort komt als je het allemaal wat kan bekostigen. De toevoeging van een Natural Gas Drive motorisatie zorgt ervoor dat je jezelf goedkoop, ecologisch en efficiënt kan verplaatsen van A naar B met een immens rijbereik. Visueel zijn er geen noemenswaardige verschillen en ook het tanken gaat zonder problemen, enkel jammer van dat beperkte netwerk van CNG tankstations. Andere alternatieve brandstofvormen kampen met dezelfde problemen, hopelijk zorgt het succes van aardgas in de Zuiderse landen en de ondersteuning van de Belgische Aardgasfederatie (KVBG) voor een wake-up call want ondermeer voor veelrijders kan het een interessante overweging zijn!

Overzicht:

+ Interessante brandstofvorm (zuinig, ecologisch, goedkoper)
+ IJzersterk (merk)imago
+ Stevig rijbereik (> 1.100 km)
+ Geen noemenswaardige verschillen met een reguliere E-Klasse
+ Comfortabel rijgedrag

– Beperkt aanbod CNG tankstations
– Ouderdomstekenen

Rijtest: Mercedes E-Klasse Berline - E200 Natural Gas Drive [CNG]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem