Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013Elke Maserati bezit van nature een stevige dosis sportiviteit, maar de GranTurismo MC Stradale doet het met net nog iets meer overtuiging!

De prachtige Maserati GranTurismo gaat al een tijdje mee, het was namelijk op het Autosalon van Genève in 2007 dat de heren uit Modena hun sportieve GT voorstelden. Dit was het eerste tastbare resultaat van de samenwerking tussen Maserati, Alfa Romeo en Abarth, al stelde ook Ferrari heel wat 599 GTB Fiorano / 612 Scaglietti onderdelen ter beschikking om een succesvolle toekomst te garanderen. Enkele jaren later kwamen er ook een dakloze GranCabrio variant en een meer circuit gerichte MC Stradale ten tonele, terwijl in 2012 alle uitvoeringen een deugddoende facelift kregen. Ook de combinatie van beiden zag recentelijk het levenslicht onder de GranCabrio MC noemer. Een volwaardige nieuwkomer is maar iets voor het einde van dit decennium en de Alfieri Concept toont alvast aan dat we terug hoge verwachtingen mogen koesteren. Naast het meer sportieve aanbod verwent Maserati haar cliënteel ook met de meer praktische Quattroporte en Ghibli. Hierdoor werden er in 2014 maar liefst driemaal zoveel wagens geproduceerd als het jaar ervoor, het gezonde streefdoel ligt op een jaarproductie van 50.000 Drietanden!

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

De MC Stradale modellen vormen de brug tussen de reguliere GT’s en GT3 gentlemen racers. Aan de buitenzijde bemerk je dat aan extra verluchtingsgaten in de motorkap (uit koolstofvezel!), een agressieve voorbumper en een dubbele uitlaat die vrij centraal geplaatst werd. Onze testwagen was nog voorzien van een feestelijke bestickering ter ere van het honderdjarige Maserati bestaan. Hoewel de meningen bijzonder verdeeld waren omtrent deze uitvoering kan je natuurlijk ook een meer conventionele koetswerkkleur (vanaf €1.200) kiezen. Zijn gezegende leeftijd in achting genomen kregen we toch overal enthousiaste reacties omtrent het lijnenspel en voorkomen van deze stijlvolle Italiaan, de reguliere GranTurismo modellen kunnen dankzij de MC Line eveneens genieten van enkele soortgelijke visuele upgrades. Inzake de 20″ velgen heb je wat keuze, maar wij deden het met matgrijze MC Design exemplaren ter waarde van €666. Hierdoor breekt het zweet je wel uit tijdens de eerste parkeermanoeuvres, de GranTurismo MC Stradale is met zijn 4,94 meter namelijk geen kleintje.

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Binnenin bemerken we direct dé grote nieuwigheid van deze MY2014 update. De gestripte achterbank is verdwenen en vervangen door twee goedzittende zetels. Daardoor kan je perfect met vier volwassenen eropuit trekken, al zal het instappen iets minder elegant gebeuren voor de achterste inzittenden. Vooraan valt op hoe ruim en comfortabel deze MC Stradale wel niet is en de sportieve eigenheid wordt bevestigd door een piekfijne afwerkingsgraad met veel alcantara, koolstofvezel, geperforeerd leder en gele stiksels. Omtrent het visueel achterhaalde navigatie- en multimediagedeelte – afkomstig uit een oldschool Citroën – kunnen we terug even zaniken, al werkte het wel perfect (USB, Bluetooth, file informatie, …), de koffer is tot slot goed voor een 320 liter bagage.

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Deze generatie Maserati GranTurismo MC Stradale maakt gebruik van de 4.7-liter grote – atmosferische! – V8 die gebouwd wordt door de toveraars van Ferrari. Goed voor een totaal vermogen van 460 pk en 520 Nm wat beiden 10 eenheden meer – en 30 kg meer – is dan het vorige MC Stradale model. In de meest optimale omstandigheden heb je slechts 4,5 seconden nodig om 100 km/u te bereiken, met een topsnelheid van 303 km/u heb je ook niets te klagen. Dat kan je niet zeggen over de CO2 uitstoot (337 g/km) en het theoretisch verbruik (14,4 liter / 100 km), al deden wij toch enkele liters beter. Dankzij de grote brandstoftank van 90 liter benzine krijg je een autonomie van 350 tot 500 kilometer, natuurlijk geheel afhankelijk van jouw enthousiasme!

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Voor de transmissie rekent de Maserati GranTurismo MC Stradale op een “automatisch gestuurde elektrohydraulische handbak”, in de volksmond houden we het op een handbak maar met schakellepels in de plaats van een versnellingspook. De AUTO stand laat je best liggen, want dan beslist de Italiaan zelf en dat loopt niet altijd even lekker, SPORT biedt heel wat meer rijplezier met waanzinnig snelle schakelacties, brutale overgangen en het bijhorende – verslavende! – gebrul. Speciaal bij de Stradale is de MC Race stand waarbij agressiviteit en sportiviteit overduidelijk de bovenhand nemen, ideaal voor op het circuit maar in het dagelijkse leven misschien net een (zenuwachtige) brug te ver. In vergelijking met de moderne concurrentie en hun hypereffeciënte dubbele koppeling moet de Maserati toch wel ietwat onderdoen, al kan de Drietand dit perfect maskeren onder karakteristiek gedrag. Eindeloos (terugschakel)plezier verzekerd in samenwerking met de sportuitlaat vanaf 4.000 tr/min of steeds in RACE modus, bijvoorbeeld in een ondergrondse parking.

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Als we het lijstje van aanwezige veiligheidssystemen en gadgets erbij nemen is het ook duidelijk dat de GranTurismo al een tijdje meegaat, toch kregen we adaptieve verlichting (inclusief LED dagrijlichten), stabiliteitscontrole, remhulpsystemen, gordelspanners, grijpgrage Brembo’s, zes airbags en een Hill Holder hulpsysteem. Het rubber is afkomstig van de specialisten bij Pirelli en is zowel voorzien op trackdays als stedelijke kilometers! Met een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling van 50:50 en een verlaagde ophanging (-10 mm) bezit de MC Stradale ook een heerlijk strakke wegligging. Perfect welgekomen tijdens het betere bochtenwerk, al blijven de Gran Tourer eigenschappen voldoende aanwezig voor langere snelwegsessies.

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Bij één van de vele Maserati dealers die ons land rijk is kan je gaan praten over een eventuele pretmobiel, vergeet enkel niet dat het een rasechte sportwagen is met een stevig prijskaartje. De MC Stradale start bij €155.848 wat een goede €20.000 meer is in vergelijking met een reguliere GranTurismo, vervolgens zijn er nog enkele mogelijkheden beschikbaar inzake personalisatie, visuele tweaks, interieurupgrades of extra technologie. Onze testwagen was nog eens voor €9.900 aandikt zonder de behoorlijk unieke Maserati Centennial wrapping erbij te rekenen.

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

In dit hogere segment vergelijk je auto’s natuurlijk niet (enkel en alleen meer) op het prijskaartje, het karakter, merkimago en voorkomen zijn vaak net iets belangrijker. De BMW M6 Coupé (vanaf €128.750) en Mercedes S500 Coupé (vanaf €130.922) leveren soortgelijke prestaties en komen beiden met een onberispelijk interieur voor de dag, toch missen ze wat charme en magie in vergelijking met deze Italiaan. De Bentley Continental GT V8 S (vanaf €190.575) komt al heel wat dichter in de buurt, al lijkt de focus op comfort hier iets sterker aanwezig. Interne concurrentie voor de GranTurismo MC Stradale vinden we bij de meer hardcore Ferrari’s van de voorbije jaren (458 Speciale en 430 Scuderia) die het anderzijds moeten doen met een (nog) steviger prijskaartje.

Conclusie

Tijdens de achtenveertig uur dat we de rechtmatige eigenaar waren van deze Maserati GranTurismo MC Stradale kregen we nog nooit zoveel aandacht. Of het aan de unieke wrap of de extreem vocale uitlaat lag weten we niet niet, toch werden we in de file, tijdens het winkelen en zelfs tijdens het tanken getrakteerd op opgestoken duimpjes en goedkeurende glimlachen. Enkel in het dorp nabij de schoolpoort leken de huismoeders iets minder enthousiast.. In vergelijking met het reguliere GranTurismo model is het vermogensverschil vrij beperkt, maar de MC Stradale blinkt gelukkig uit met zijn gewichtsreductie en hypersportieve automaat. Toch was hij ook bijzonder comfortabel tijdens de rustige kilometers en biedt hij plaats aan vier volwassen, de reusachtige afmetingen hebben gelukkig ook hun voordeel. De concurrentie (is duurder en) bezit heel wat meer technologie/gadgets, maar kan niet tippen aan het passievolle Maserati imago. Wetende dat sportieve achtcilinder van bij Ferrari komt, maakt ook heel wat goed. Met een Maserati GranTurismo MC Stradale ben je in staat om jezelf een hele dag circuitplezier te gunnen om ’s avonds rustig naar huis te cruisen, wederom met een grote glimlach op je gezicht!

Overzicht:

+ Oorverdovende prestaties
+ Aantrekkelijk design met sportieve looks
+ Piekfijn afgewerkt interieur, ruimte voor 4 volwassenen
+ Veelzijdigheid
+ Inspirerende badge

– Kolossale afmetingen
– Brutale schakelwissels
– Tijd voor een opvolger?

Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens