Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)Dankzij de nieuwe 518d instapversie is de BMW 5-Reeks Berline toegankelijker dan voordien … maar volstaat 150 pk voor deze premium bolide?

De 5-Reeks draait mee sinds 1972 als BMW’s business athlete, goed voor zeven generaties en meer dan zeven miljoen geproduceerde exemplaren! De nieuwste telg, de G30 voor de kenners, is al even op de markt en weet traditioneel de succesvolle managers en gedreven consultants te verleiden desondanks het stevige prijskaartje en ijzersterke concurrentie. Met opnieuw een 518d sDrive instapversie wil de Duitse autoconstructeur het verkooppotentieel aan de onderkant van het spectrum volledig benutten, aan de bovenkant doen ze dat met een 530e plug-in hybride, 540i, M550d en de magistrale M5 Berline!


Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

De steevast achterwielaangedreven 518d Berline rekent op een 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder met (slechts?) 150 pk en 350 Nm (116 g/km CO2). Indien je écht wil – bijvoorbeeld wegens fiscaliteit, verzekeringen of leasevoorwaarden – kan dat nog zakken tot 136 pk al raden we je dat niet direct aan. In de geteste 150 pk configuratie goed voor een 0-100 chrono van 8,8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)
Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

Voor sportieve losbandigheid zijn betere alternatieven in de 5-Reeks catalogus voorhanden, met de 518d richt BMW zich dan ook duidelijk op de zakelijke rijder. En daar ligt de focus eerder op zuinigheid dan sportiviteit. Zo haalde we na meer dan 1.000 (vlotte) testkilometers een gemiddeld gebruik van 5,8 liter op een gevarieerd traject. Een mooi resultaat gezien het stevige gewicht van de Funfer (1.580 kg). Dankzij de grote brandstoftank van 66 liter verkrijg je dankzij deze zuinige inborst bovendien een riant rijbereik van meer dan 1.000 km!

Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

Onderweg – zowel in de drukke binnensteden als op de autosnelweg – viel deze 518d instapversie nooit door de mand. Grotendeels te danken aan de alerte turbodiesel die zeer efficiënt (en stil/sereen) te werk gaat, in combinatie met de vlotte 8-traps automaat (standaard!) kan je hiermee zéér comfortabel reizen. Ietwat jammer voor de purist die nog steeds terugkijkt naar de gouden tijden waarbij BMW’s steevast garant stonden voor tonnen rijplezier en een intense belevenis, anno 2018 is de comfortfactor prominenter aanwezig net zoals handige rijhulpmiddelen die het leven aan boord vergemakkelijken. De dynamische meerwaardezoeker kan het geheel (stuurgevoel, gasrespons, automaat, ..) nog wat aanscherpen met een SPORT modus via de Driving Dynamics Control maar verwacht geen wonderen.

Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)
Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

Dankzij de uitgebreide personalisatiecatalogus kan je dan weer wél wonderen verrichten qua look en feel. De 518d instapper kan je namelijk even royaal aankleden (en dat mag je gerust letterlijk nemen) als een krachtigere evenknie. Daarbij start je met de Sport, Luxury of M Sport uitvoeringslijn waarna je naar hartenlust kan personaliseren met packs, accenten, kleuren en velgen. Dit zowel vanbuiten als binnenin! En zonder meerprijs haalt BMW de 518d badge achterop er weer af waardoor je geen angst moet hebben omtrent geroddel over je keuze voor “slechts de instapversie van de 5-Reeks”. Die doet het eveneens met 530 liter kofferruimte, mocht dat niet volstaan dan is er tevens een praktische 518d Touring te verkrijgen met maximaal 1.700 liter laadvolume.

Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)
Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

BMW België toonde alvast het goede voorbeeld met een knappe Luxury Line configuratie te maken voor de testwagen met een Sophistograu Brillanteffekt lak (donkergrijs dat afhankelijk van het licht eerder zwart of donkerblauw oogt), 19” lichtmetalen velgen, chroom accenten en LED verlichting. Binnenin zorgt de lederen Dakota Cognac Exklusivnaht zetelbekleding voor een kleurrijke touch in samenwerking met het sierhout. Tezamen met het Business Pack, Comfort Pack, Innovation Pack en nog wat losse items goed voor 57.165 euro. De blauw/witte premiumbadge komt ook in dit segment met een stevige kostprijs, zeker omdat je nog moet bijbetalen voor Apple CarPlay, schakellepels, DAB radio, automatisch verschuifbare zetels (al dan niet met massagefunctie), automatisch inklappende zijspiegels, Park Assist, slimme cruise control, dynamische verlichting, …

Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

De échte BMW fanboy (m/v/x) zal vermoedelijk hondstrouw blijven aan zijn 5-Reeks en de komende generaties, de nieuwkomers in dit (top)segment hebben anderzijds voldoende keuze. Met de 518d sDrive (vanaf 47.700 euro) in het achterhoofd komen we zo bij de Volvo S90 D3 Berline (150 pk – vanaf 47.500 euro), Mercedes E200d Berline (150 pk – vanaf 47.069 euro), Audi A6 Berline 40 TDI (204 pk – vanaf 51.650 euro) en Jaguar XF E-Performance (163 pk – vanaf 44.370 euro) uit, de Maserati Ghibli doet exclusief met zescilinders. De heilige graal voor leaserijders, de 520d Berline (190 pk) heb je vanaf 51.650 euro maar misschien kan je met die 4.000 euro verschil de 518d wel wat leuker aankleden?

Conclusie
Neen, de nieuwe BMW 5-Reeks Berline valt niet door de mand wanneer je zou (moeten?) kiezen voor de 518d sDrive instapper van dienst. Uiteraard kiest iedereen het liefst voor zo’n begeesterende topversie à la M5 Berline maar voor de succesvolle/hardwerkende Jan Modaal die zich van A naar B dagdagelijks verplaatst is de 518d een prima keuze. De dieselmotor is krachtig, alert én zuinig terwijl de automaat en de comfortabele afstelling van de wagen zorgen voor een zorgeloze een aangename ervaring.

Het prijsverschil met de 520d kan je beter besteden aan de vele leuke (maar dure) gadgets, rijhulp- en veiligheidssystemen die op de optielijst prijken. Inzake personalisatie zijn er overigens geen beperkingen voor de 518d Berline waardoor je hier, met opnieuw het nodige budget, perfect een fraaie configuratie kan maken. BMW haalt gratis die (stigmatiserende) 518d badge van de kofferklep waardoor jouw business athlete even blits oogt als die 520d, 525d of 530e van de buren!

Overzicht:
+ Sterk (merk)imago
+ Afwerkingskwaliteit
+ Goedkoper (4.000 euro!) dan een 520d, debadging is gratis
+ Geluidsisolatie
+ Meer dan capabele 518d motorisatie (vlot, efficiënt, krachtig, alert, …)
+ Zuinig / groot rijbereik (dankzij grote brandstoftank!)
+ Soepele automaat
+ Veiligheid, connectiviteit, gadgets en handige rijhulpmiddelen

+/- Meer comfy dan sporty
+/- Zodanig hoogtechnologisch dat het (té) complex begint te worden

– Prijs/optiebeleid
– Weinig visuele verschillen met voorganger en/of 3-Reeks / 7-Reeks

Rijtest: BMW 5-Reeks 518d Berline 150 pk G30 (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem