Rijtest: BMW 5-Reeks Facelift

Rijtest - BMW 5-Reeks - 518d - Glaciersilber - Luxury Line
De BMW 5-Reeks werd opgefrist en kreeg een nieuwe instapper: de 518d.

De BMW 5-Reeks is een waar succesverhaal. Sinds de lancering van de eerste generatie in 1972 gingen meer dan 6,6 miljoen exemplaren over de spreekwoordelijke toonbank. En het wordt alleen maar beter, want van de laatste Fünfer alleen al werden sinds de introductie in maart 2010 reeds meer dan 1 miljoen wagens verkocht. Stilstaan is echter achteruitgaan, dus kwam BMW afgelopen zomer met een kleine update. De uiterlijke aanpassingen bleven miniem, maar de fleetmarkt zal vooral geïnteresseerd zijn in de komst van de nieuwe instapper: de 518d. Zijn CO2-uitstoot ligt met 119 g/km niet lager dan die van de 520d, maar dankzij de 3.400 euro lagere aankoopprijs is het dé keuze voor de optimalisatie van het nieuwe voordeel alle aard (VAA). De keerzijde van de medaille is wel dat de welbekende 2.0-liter dieselmotor genepen werd tot 143 pk. GroenLicht ging na of dat nog steeds genoeg is, want in een klassewagen als de 5-Reeks wil je natuurlijk nooit het gevoel hebben dat je ook maar iets tekort komt.

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 11

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 1Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 2

Qua uitstraling zal dat alvast geen probleem zijn, want ook de facelift van de 5-Reeks oogt zowel in stilstand als in beweging uitermate elegant. Er werd alleen wat aan de nieren geboetseerd, de luchtinlaten werden lager geplaatst en achteraan moet een extra karakterlijn de breedte van de wagen extra in de verf zetten. De achterlichten werden ook vernieuwd, maar in een oogopslag herken je de facelift gewoon aan de richtingaanwijzers geïntegreerd in de buitenspiegels. Binnenin gaat het even snel door een blik op de iDrive-controller, want die werd een stuk groter en komt vanaf nu optioneel met een schrijffunctie. Het iDrive Control Display op haar beurt kreeg aan beide kanten een moderne chroom-strip en voor het eerst is de 5-Reeks ook te verkrijgen met een multifunctioneel instrumentendisplay. De opbergruimten en de bekerhouders in de middenconsole gingen verder meer richting Amerikaanse omvang, terwijl in de koffer van de Berline nog steeds ruimte is voor exact 520 liter. Tot slot is de 5-Reeks vanaf nu ook personaliseerbaar door het bestellen van een Luxury Line of Modern Line, elk met haar unieke accenten voor zowel exterieur als interieur.

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 3

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 4Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 10

Maar welke versie je ook kiest, een gebalanceerd weggedrag krijg je er zonder smeekbeden of extra financiële aderlatingen zomaar bij. Aan adaptieve dempers of een overdreven gedigitaliseerde stuurbekrachtiging zouden wij onze centen niet geven, de basisafstelling is hier misschien wel eens de beste. Geen enkele concurrent doet beter qua balans tussen rijcomfort en sportieve ambitie. En ook aan de stuurbekrachtiging zouden we niet willen raken, want in elke stand van de standaard Driving Experience Control krijg je precies wat je verwacht. De rechtuit-stabiliteit op de autosnelweg is bovendien voorbeeldig, de geluidsafdichting dik in orde en ook het dempcomfort laat niets te wensen over. Kortom, de 5-Reeks heeft de ideale allround capaciteiten voor het dagelijkse pendelverkeer.

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 20Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 22

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 24

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 15Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 17

Al komen we nu terug bij onze basisvraag uit de inleiding: ga je voor een 520d of is de nieuwe 518d meer dan voldoende? Wel, onder de motorkap ligt alvast dezelfde 2.0-liter dieselmotor die we reeds zovaak beproefd hebben, maar in de 518d levert die slechts 143 pk en niet 163 of 184 pk. Qua koppel bedraagt het verschil met 360 Nm slechts 20 eenheden. En toch is het verschil duidelijk voelbaar. De manuele transmissie slaagde er misschien door iets grotere betrokkenheid van de bestuurder net in het gevoel ietwat te maskeren, maar we kunnen ons voorstellen dat het tekort ten opzichte van de 520d bij de automaat duidelijk voelbaar is. Bovendien is het net die automaat die je in de 5-Reeks wilt, want de manuele zesbak schakelt enerzijds toch wat stroef, de gekende ZF-automaat is anderzijds een pareltje Duitse techniek en in een segment als dit verdient comfort tot slot de voorkeur. Bovendien moet je het zoals eerder gezegd niet voor een lagere CO2-uitstoot doen, want net als bij de 520d bedraagt die minstens 119 g/km. Ook een lager verbruik kan de motivatie niet zijn, want in tegenstelling tot je zou verwachten verbruikt de 518d in realiteit net iets meer dan de 520d. Op papier vind je hetzelfde normcijfer van 4,5 l/100 km, maar wij sloten de testperiode af met een gemiddelde van 5,9 l/100 km. Zowel op de autosnelweg als qua algemeen gemiddelde mag je zo’n 0,3 à 0,5 liter extra dorst rekenen ten opzichte van de minder genepen 520d. Je moet in de 518d nu eenmaal iets vaker als dieper het gaspedaal zoeken en dat heeft zo zijn gevolgen.

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 13

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 7Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 9

Wat is dan de USP van de 518d Berline? Dat is zijn aankoopprijs, want met een vanafprijs van 39.550 euro kost hij 3.400 euro minder dan de 520d Berline die hem in de catalogus aan dieselzijde opvolgt. Een verschil van 203 euro VAA op jaarbasis of een kleine 17 euro per maand. Qua opties moet je bij BMW natuurlijk ook al snel 5 tot 10k€ rekenen, maar die worden voor beide versies vanzelfsprekend gelijk geprijsd. Te vermelden valt wel dat een automatische airco, Xenon koplampen met LED-dagrijlichten, 17-inch lichtmetalen velgen en de Driving Experience Control standaard zijn. Maar goed, verwacht je ook anders in deze klasse? Kijken we even naar de concurrenten, dan zien we dat je bij Mercedes voor een gelijkaardige E200 CDI (136 pk) 39.930 euro betaalt (+6 g CO2/km), terwijl de Audi A6 2.0 TDI (136 pk) en een gelijkaardige uitrusting al vanaf 37.100 euro (+10 g CO2/km) de deur uitgaat.

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 8

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 6Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 5

Conclusie

De BMW 5-Reeks is nog steeds dé referentie qua balans tussen comfort en rijdynamiek, met de facelift kan hij weer even verder en zijn alle motoren conform de EU6-norm. Het design werd aangescherpt, het interieur werd opnieuw iets hoger getild en er werden tot slot nieuwe ConnectedDrive services toegevoegd. Speciaal voor de fleet werd bovendien de 518d aan het gamma toegevoegd, wat met de 520d op jaarbasis 203 euro verschil maakt aan VAA. Op papier zijn CO2-uitstoot en verbruik hetzelfde, maar in realiteit blijf je in de lagere toeren wat meer op je honger zitten en moet je het gaspedaal iets vaker vloeren voor een vergelijkbare rijbeleving. Gevolg is dat de meer vermogende 520d contradictorisch zo’n 0,3 à 0,5 l/100 km zuiniger is. Een kleine rekensom leert ons dat je vanaf 29.000 kilometer per jaar het verschil aan VAA dus goedmaakt met een lager verbruik. En al moeten we die berekening natuurlijk met een korreltje zout nemen, wij zouden ondanks de 518d niet echt iets tekort komt gewoon meteen het extra VAA betalen. Je moet niet met rode wangen vragen de typebenaming weg te laten, je hebt een comfortabel prestatie-overschot en de communicatie met de schitterende ZF-automaat gaat beter. Nu alleen nog de firma overtuigen.

Rijtest BMW 5-Reeks Facelift 2014 - 518d Luxury 12

Overzicht
+ Ideale balans tussen comfort & sportiviteit
+ Goedkoper dan de 520d
– Maar verbruikt toch meer

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...