Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Alfa Romeo friste niet enkel de luidkeelse Stelvio Quadrifoglio op, ook de reguliere Stelvio’s profiteren van een verbeterde kwaliteitsindruk, infotainment, personalisatiemogelijkheden en rijhulp.

Met de veelbelovende Giulia (2016) en Stelvio SUV (2017) blies Alfa Romeo zichzelf na enkele magere jaren – eindelijk! – terug leven in, tot grote opluchting van de vele fans/liefhebbers! Met een knappe vormgeving, lichtgewicht Giorgio RWD platform en een messcherp stuurgevoel konden beide nieuwigheden indruk maken. Toch moesten ze de duimen leggen op vlak van rijhulp/veiligheid en hightech gadgets ten opzichte van de premium concurrentie. Daar wil Alfa Romeo iets aan doen met deze doordachte update.


Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Een (modeljaar)update en dus geen facelift aldus de officiële communicatie, geheel volgens de logica aangezien de visuele wijzigingen zich beperken tot verdonkerde achterlichten en extra personalisatie (waaronder enkele knappe historische koetswerkkleuren). Veel aanpassen aan het gracieuze (zeg gerust sexy) lijnenspel van de Stelvio hadden de designers toch niet kunnen doen, anderzijds zijn LED koplampen in deze prijsklasse toch wel een must.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Binnenin was er wat meer ruimte tot verbetering, daarom doet de Alfa Romeo Stelvio (en Giulia!) het vanaf nu met opgewaardeerde materialen, kwalitatievere afwerking, groter/sneller infotainmentsysteem (8,8” touchscreen met moderne features) én een Italiaanse vlag/sleutelhouder op de middentunnel. De analoge tellerpartij werd niet vervangen, een daartussen gepositioneerd display voorziet je wel van allerhande informatie. Desgewenst kan een compatibele telefoon draadloos opladen.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

 Achterin is er nog steeds voldoende been/hoofdruimte voorhanden, in de koffer past er 525 liter tot maximaal 1.600 liter bagage.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Jammer genoeg is er nog (steeds) geen sprake van een zuinige plug-in hybride motorisatie waarmee de Stelvio zou kunnen schitteren in het zakelijke segment. Als Alfa Romeo hier mee nog lang(er) wacht zal het verloren moeite zijn, tenzij ze misschien plotsklaps een zuiver elektrische variant uit hun hoed toveren?! En waar blijft die compacte Tonale crossover?!

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Momenteel is de vernieuwde Stelvio SUV te verkrijgen met een 2.0-liter benzinemotor (200 pk of 280 pk) of 2.2-liter JTDm diesel (160 pk, 190 pk of 210 pk). Allemaal zijn ze gekoppeld aan een 8-traps automaat met dubbele koppeling en Q4 vierwielaandrijving, de 160 pk / 190 pk diesel kan je ook in achterwielaangedreven vorm (Q2) krijgen. Stiekem willen we uiteraard allemaal de Stelvio Quadrifoglio die dankzij een 2.9-liter V6 maar liefst 510 pk ter beschikking heeft.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Onze Stelvio was voorzien van de Perla Moonlight lakkleur (een knappe kruising van wit en grijs die schittert in het zonlicht) en de krachtigste uitvoering van de viercilinder turbodiesel. Met 210 pk / 470 Nm (167 g/km CO2 WLTP) zorgde dat voor vlotte prestaties, zo doe je hiermee 6,6 seconden over de 0-100 sprint en ligt de topsnelheid op 215 km/u! In theorie zou 6,4 liter volstaan om 100 km te overbruggen, wij verbruikten met 7 liter net iets meer. De brandstoftank van 58 liter diesel creëert zo een rijbereik van 800+ km.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Behalve om zijn looks werd de Stelvio reeds door vriend en vijand geprezen voor zijn betrokken rijgedrag, zeker in het geval van een 1.670 kg zware SUV/gezinswagen. Met de DNA draaischakelaar in Neutral krijg je een aangenaam/comfortabel geheel, door voor Dynamic te kiezen scherp je alles wat aan en zal je smeken om een bochtenrijk parcours richting je bestemming. Inderdaad, deze SUV heeft zijn naam niet gestolen! Het comfortgehalte blijft steevast aanwezig, desgewenst kan je het zelfs nog wat versterken dankzij de adaptieve dempers.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Wel hadden ze misschien net wat meer (motor)isolatie mogen voorzien, onder belasting/koudstart laat de diesel zich (over)duidelijk horen! Een eervolle vermelding voor zowel de automaat (inclusief kwalitatieve/grote schakellepels) en de vierwielaandrijving (die de focus duidelijk achteraan legt), beiden dragen ze overduidelijk bij aan de begeerlijke rijdynamiek van de Stelvio.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Met de introductie van een hoop ADAS rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems) maakt de geüpdatete Stelvio zijn achterstand (deels) goed, de adaptieve cruise control kan (op de snelweg) mooi binnen de lijnen blijven en dus semi autonoom rijden. Tevens kan je rekenen op vermoeidheidsdetectie, verkeersbordenherkenning en dodehoekverklikkers.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Alfa Romeo herschikt tevens de Stelvio uitrustingsniveau’s, vanaf nu is er keuze naast een naamloze basisversie (vanaf 39.990 euro) tussen Super, Sprint, Ti (Turismo Internazionale) en Veloce (vanaf 57.490 euro). De testwagen deed op die laatste nog enkele opties (Pack Rijassistentie, Pack Comfort, Pack Audio, Pack Performance, glazen panoramadak en blitse 20” Dark Miron velgen) en was uiteindelijk 67.000 euro waard.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Met dergelijke prijzen wil de Alfa Romeo Stelvio graag meespelen in het premiumsegment en treft daar de Mercedes GLC, BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60, Jaguar F-Pace en Range Rover Velar!

Conclusie
Aan de knappe looks, betrokken rijgedrag en praktische inborst van de Stelvio SUV hoefde Alfa Romeo niets te doen, wel kon het interieur, infotainment en rijhulp nog wat beter. En dat hebben de Italianen nu rechtgezet met een kleine-maar-fijne update! Maar om écht een vuist te kunnen maken tegen de ijzersterke (Duitse) concurrentie had er toch al een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride mogen zijn (mét LED koplampen). De 2.2-liter JTDm diesel laat zich onder belasting goed horen, maar staat ook garant voor vlotte/zuinige prestaties.

Overzicht:
+ Looks
+ Praktisch / ruim
+ Sterk verbeterde rijhulp, veiligheid, connectiviteit, infotainment
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Kwaliteitsprogressie interieur
+ Vlotte prestaties
+ Betrokken stuurgevoel / rijdynamiek
+ Comfort
+ Wegligging

– IJzersterke concurrentie (met technologisch voordeel)
– Dieselsoundtrack onder belasting
– Geen fiscaal aantrekkelijke PHEV versie

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210 pk facelift (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem