Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm SuperNa de heropflakkering van Alfa Romeo met de magistrale 4C is het nu aan de Giulia berline om het iconische merk terug op de kaart te zetten!

24 uur van Le Mans (4x), Formule 3 (11x), Mille Miglia (11x), Targa Florio (2x), wereldkampioen Groep C (2x), wereldkampioen F1 (1x) en een hoop overwinningen in de WTCC en DTM. Dat is in een notendop het sportieve palmares van Alfa Romeo, voornamelijk verzilverd in de vorige eeuw. Sinds begin deze eeuw ging het wat moeilijker met de honderdjarige autobouwer uit Milaan. De grote FCA-familie moest strategisch omspringen met ontwikkelingsmogelijkheden en budgetten, met als gevolg dat alle “nieuwe modellen” van Alfa Romeo wel enkele jaren vertragingen opliepen.

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Momenteel hebben we de compacte MiTo en beeldschone Giulietta voor de dagelijkse verplaatsingen en wie vermogend genoeg is kan zich tegoed doen aan de geniale 4C of 4C Spider. Maar met zo’n beperkt gamma doen de Italianen zich eigenlijk wat oneer aan. Een knappe berline met een scherp rijgedrag, perfecte gewichtsverdeling en een potente krachtbron ontbrak nog. Daarvoor hebben ze nu de Giulia in de aanbieding! Vlak na zijn lancering enkel als 510 pk sterke Giulia Quadrifoglio maar gelukkig nu ook met reguliere diesels en benzinemotoren beschikbaar. Midden 2017 krijgt deze het gezelschap van de Stelvio SUV en daarmee moet Alfa Romeo zich terug in de kijker zetten voor wie op zoek is naar emotie, vertrouwen en plezier achter het stuurwiel.

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

“Des goûts et des couleurs, on ne discute pas” is hetgeen Nietzsche ooit verkondigde wat betreft geheel persoonlijke voorkeuren. Toch vonden we bijna niemand die niet enthousiast werd van de zuivere lijnen, evenwichtige proporties en juiste verhoudingen van onze Giulia testwagen. De combinatie van Montecarlo Blu blauw, zilveren accenten en lichtgrijze 18″ Veloce Dark velgen is een van de vele mogelijkheden. De aanwezigheid van een Italiaanse nummerplaat maakte het plaatje af! Achteraan krijgen we dankzij het ‘Super’ uitrustingsniveau twee uitlaatmonden, het basismodel moet het stellen met slechts één exemplaar..

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Het interieur van de Alfa Romeo Giulia straalt ook heel wat sportiviteit uit, zo getuige het naar de bestuurder gerichte dashboard, kleine maar goed gepositioneerde pedalen, ondersteunende zetels en een fijn stuurwiel. Net zoals bij de Quadrifoglio start je deze Giulia ook vanaf het stuur, een gimmick die Alfa leent van Ferrari. Achteraan is er voldoende beenruimte voor grotere personen al kan de hoofdruimte wel wat minder zijn, de knappe aflopende daklijn is daarvan de logische oorzaak. In de koffer kan er 480 liter wat marktconform is, maar zoals bij elke berline compromitteert de smalle laadopening de praktische bruikbaarheid ietwat.

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

De interieursfeer met het knappe leder, chroom accenten en zwarte vlakken doet je elke keer opnieuw verlangen naar Zuiderse taferelen met veel pasta, witte wijn en mozzarella! Wie op zoek is naar de emotieloze perfectie zoals bij de Duitse premiumconcurrentie zal hier en daar wel (terechte) vraagtekens kunnen plaatsen bij enkele materiaalkeuzes of afwerkingsdetails, maar door de band genomen is het een bijzonder aangename plek om vertoeven. Het infotainmentsysteem is eveneens gloednieuw voor Alfa Romeo en vraagt daarom enige gewenning. Het brede (optionele) 6,5″ scherm wordt aangestuurd via een draaiknop op de middenconsole. Een touchscreen is het in tegenstelling tot de visuele indruk niet. Als bijkomende optie kan je ook nog voor een groter 8,8″ scherm kiezen.

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

De Alfa Romeo Giulia is in basisvorm steeds voorzien van achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Maar wie budget over heeft kan ook kiezen voor de sportieve 8-traps ZF automaat. De aankomende Veloce modellen krijgen ook nog Q4 vierwielaandrijving mee! De gloednieuwe, uit aluminium opgetrokken 2.2-liter JTDm diesel is te verkrijgen met 136 pk of 150 pk / 380 Nm en 163 pk of 180 pk / 450 Nm. Deze zijn allemaal goed voor 105 g/km CO2! Bij de 2.0-liter benzinemotor ben je sowieso aangewezen op de 200 pk / 330 Nm sterke turbobenzine! De Giulia Veloce komt als benzine (280 pk / 400 Nm) als diesel (210 pk / 470 Nm).

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Onze testwagen was voorzien van de 180 pk sterke 2.2-liter dieselmotor met de manuele zesbak. Goed voor de reeds vermelde (en vrij beperkte) CO2 uitstoot van 109 g/km gezien de 18″ velgen en een theoretisch verbruik van 4,2 liter diesel, in de praktijk schommelde ons testverbruik tussen de 5 à 6 liter wat nog steeds dé verantwoordelijkheid is van de bestuurder. Nul-naar-honderd fixt deze Italiaanse D-segmenter in 7,2 seconden wat sneller aanvoelt in het echt, bij 230 km/u bereik je de topsnelheid.

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Knappe looks en een modern motorblok volstaan natuurlijk niet om een dynamische rij-ervaring te bieden, opmerkelijk genoeg – toch na een resem veelbelovende beloftes – slaagt de Giulia er toch bijzonder goed in! De ingrediënten die deze Giulia meekrijgt zijn natuurlijk niet van de minste: een licht chassis (codenaam Giorgio), een kortschakelende manuele pook, een aangenaam en zeer snel en communicatief stuur(gevoel), grijpgrage remmen en een mooie gewichtsverdeling. Sportief zonder het comfort uit het oog te verliezen! Ook de magische hulpmiddelen zoals Torque Vectoring (van Magneti Marelli), Active Aero Splitter en een adaptieve ophanging dragen bij tot het succes. De gekende DNA schakelaar is nu overigens ook vervangen door een rotor en de afkortingen staan deze keer (Italianen…) voor Natural, Dynamic en Advanced Efficiency! Zelfs met een diesel in het vooronder kan je dus plezier beleven aan een avontuurlijke omgeving/rit. Met een benzine moet het ongetwijfeld nog plezanter zijn!

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Veilig is de Alfa Romeo Giulia ook met de maximumscore van 5 sterren in de NCAP crashtest. Dit onder meer dankzij diverse elektronische engelbewaarders zoals Forward Collision Warning mét Autonomous Emergency Brake, Integrated Brake System, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring en adaptieve cruise control. Ook verkeersborden herkent de Italiaan zelf. Parkeren gaat dan weer gemakkelijk dankzij de achteruitrijcamera!

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Voor al dat moois vraagt Alfa Romeo minstens €31.990 (2.2 JTDm 136 pk MT), de goedkoopste benzine kost je minimaal €34.290 (2.0 200 pk AT). Voor wie het wat meer mag zijn is er ook een Giulia Super (vanaf €33.790) met een rijkelijkere basisuitrusting, daarboven situeert zich nog de Giulia Veloce (vanaf €44.840). De absolute topversie is de Giulia Quadrifoglio die je in ruil voor minstens €76.000 een 2.9-liter V6 met 510 pk schenkt! De Alfa Romeo Giulia wil graag enige rol van betekenis spelen in het zakelijke segment, daarom zijn er ook interessante Business uitvoerigen voorhanden.

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

De Giulia richt openlijk zijn pijlen op het ijzersterke Duitse trio en de Britse aanhanger van het premium D-segment. Prijsmatig benaderd de Alfa dan ook hun vanafprijzen van de Mercedes C-Klasse (vanaf €31.218), BMW 3-Reeks (vanaf €29.250) en Audi A4 Berline (vanaf €30.675). De Jaguar XE kost je dan weer minstens €35.600! Minder passievolle en uitsproken alternatieven zijn er in dit segment genoeg, denk maar aan de Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman, … Een eventuele Giulia SportsWagon zou de praktische bruikbaarheid doen toenemen en zijn slaagkansen in Europa nog vergroten, volgens de laatste geruchten wordt die Giulia SW in 2017 werkelijkheid!

Conclusie
Na het zoveelste uitstel van de langverwachte berline hadden we bijna het geloof in Alfa Romeo verloren. Met de lancering van de Giulia Quadrifoglio zagen we dat het wel goed zat qua looks, toch bleven we met een hoop vraagtekens zitten voor de reguliere uitvoeringen en het bijhorende rijgedrag.

Verrassing van formaat – al hadden we intussen al even met de Giulia Q gereden – toen bleek dat Alfa Romeo met overtuiging in hun opzet(ten) geslaagd zijn. De basisuitvoeringen (met de nodige opties) zien er prachtig uit, je krijgt een ruim en op-en-top Italiaans interieur (met hier en daar een misser) en de wagen stuurt zoals een Alfa Romeo van weleer! Scherp, communicatief en direct, heerlijk ten alle tijden! Dat ze hun vanafprijzen direct spiegelen aan de ijzersterke concurrentie is misschien wat arrogant, hopelijk fnuikt deze marketingtechnische beslissing het succes van de Giulia niet teveel. In ruil voor deze stevige vanafprijs is de basisuitrusting wel meer dan royaal, zeker in vergelijking met die minstens even dure tegenspelers. Alfa Romeo is terug én hoe(ra)!

Overzicht:
+ Alfa Romeo, the revival!
+ Looks
+ Rijdynamiek (lage zitpositie, goede remmen, direct stuurgevoel, achterwielaandrijving, …)
+ Comfort
+ Ruim interieur / beenruimte
+ Dieselmotor (krachtig, zuinig, efficient, beperkte CO2 uitstoot …)

– Prijs
– Materiaalmissers
– Dieselsoundtrack
– Moordende concurrentie

Rijtest Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk 05

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens