Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift (2020)

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift (2020)De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio profiteert van een kwaliteitsinjectie binnenin en levert nog steeds een sensationele portie rijplezier!

In afwachting van een Tonale crossover productiemodel probeert Alfa Romeo te overleven met de Giulia berline en Stelvio SUV, de gepensioneerde Giulietta even niet meegerekend. Zowel de Giulia als Stelvio weten te overtuigen met hun looks en rijdynamiek maar kunnen jammer genoeg niet de verhoopte verkoopcijfers optekenen. De toevoeging van een praktische Giulia Break en/of fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride motorisatie zouden zijn (zakelijk) potentieel kunnen versterken maar daaromtrent is er nog niets geweten. Wel trakteerde Alfa Romeo haar bestverkopende modellen op een kleine update.


Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Zelf spreken de Italianen over een modeljaar 2020 update (MY20) waarmee ze subtiel aangeven dat we (spoedig?) nog een grootschalige(re) facelift mogen verwachten. Aan het knappe lijnspel van de Stelvio SUV werd gelukkig niet geraakt, enkel de achterlichten zijn vanaf nu iets donkerder. De personalisatiegids verwelkomt een hoop nieuwe koetswerkkleuren waaronder enkele historische varianten zoals Rosso 6C Villa d’Este (rood), Montreal Verde (groen) en Ocra GT Junior (oker/goudgeel).

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

De Italiaanse testwagen van dienst was voorzien van die laatste in combinatie met donkere 20” lichtmetalen velgen, zwarte remklauwen en getinte achterruiten. Desgewenst kan je kiezen voor koolstofkeramische remschijven, koolstofvezel accenten rondom (spiegelkappen, grille, …) en een Akrapovic sportuitlaat. Die laatste is voorzien van vlinderkleppen en versterkt (nadruk op sterk) de belevenis!

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Binnenin werd de middentunnel opgewaardeerd qua materiaalgebruik (inclusief Italiaanse tricolore en handige sleutelhouder), prijkt er een nieuwe versnellingspook/stuurwiel en groeit het infotainmentsysteem qua formaat (nu 8,8”) en functionaliteit/weergavemogelijkheden. Optioneel kan je de sportzetels inwisselen voor Sparco exemplaren (met koolstofvezelafwerking) en kan je rode of groene veiligheidsgordels krijgen.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

De Alfa Romeo Stelvio biedt zelfs in deze Quadrifoglio topversie voldoende been/hoofdruimte voor alle inzittenden. In de koffer past er 525 liter bagage, met de achterbank plat (40:20:40) kan dat oplopen tot 1.600 liter. Standaard is er een elektrische bedienbare kofferklep voorhanden.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

De volledig uit aluminium opgetrokken 2.9-liter V6 biturbo benzinemotor blijft trouw op post met 510 pk / 600 Nm (261 g/km CO2 WLTP), nog steeds in combinatie met een 8-traps automaat en Q4 vierwielaandrijving. Een specifieke launch control functie is niet aanwezig … maar in optimale omstandigheden kan je jezelf wel in 3,8 seconden (!) naar 100 km/u katapulteren. Bij 283 km/u bereik je de topsnelheid. Reken op een praktijkverbruik van (gemakkelijk) 13 liter benzine per 100 km, met een volle brandstoftank (64 liter) geraak je hopelijk toch 500 km ver.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Omtrent eventuele aanpassingen/verbetering qua rijdynamiek rept Alfa Romeo geen woord al was dat alreeds bovengemiddeld goed. Desondanks de grote velgen blijft het comfortgehalte steevast intact en kan je met de Stelvio Quadrifoglio rustig cruisen of dagdagelijks verplaatsingen. Al smeekt deze topversie eigenlijk om hem in Dynamic te rijden waarbij diens (onvermoeibaar) prestatiepotentieel en een betrokken rijgedrag zich volledig kunnen ontplooien.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Nog dramatischer – zeker qua soundtrack – wordt het in de Quadrifoglio-specifieke RACE stand … waarbij je best voldoende espresso hebt gedronken want de digitale beschermengelen blijven (bijna) volledig achterwege. Een volledig personaliseerbare modus was dus welkom geweest.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Misschien wel dé belangrijkste nieuwigheid is hier de verbeterde rijhulp waarbij semi-autonoom rijden (level 2) tot de mogelijkheden behoort. Denk aan Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist, Traffic Sign Recognition en Driver Attention Assist maar ook aan adaptieve cruise control. In bepaalde gevallen kan die zelfs volautomatisch in de file rijden (File Assistant), binnen de rijstroken blijven (Highway Assist) en actuele snelheidslimieten overnemen van verkeersborden (Intelligent Speed Control)!

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

De vernieuwde Alfa Romeo Stelvio heeft een vanafprijs van 39.990 euro (2.2 Diesel 160 pk), voor de Stelvio Quadrifoglio wordt dat minstens 94.300 euro. Desgewenst kan daar wel nog wat bijkomen maar wanneer je wegblijft van de écht peperdure opties (carbon-keramische remschijven (7.750 euro), Akrapovic uitlaat (4.500 euro) en Sparco sportzetels (4.000 euro)) blijft het gehanteerde optiebeleid relatief betaalbaar.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Met gemakkelijk 100.000 euro blijft de Stelvio Quadrifoglio natuurlijk weggelegd voor de meer vermogenden onder ons, bij de concurrentie betaal je uiteindelijk véél meer. Daarbij denken we aan de BMW X3 M Competition (510 pk, vanaf 96.060 euro), Mercedes GLC63 S AMG (510 pk, vanaf 108.658 euro), Porsche Macan Turbo (440 pk, vanaf 95.299 euro) en Jaguar F-Pace SVR (550 pk, vanaf 101.150 euro).

Conclusie
In afwachting van een échte facelift verbeterde Alfa Romeo alvast de Stelvio SUV (én Giulia berline) met een opgewaardeerde interieurafwerking, groter/functioneler infotainmentsysteem, extra personalisatiemogelijkheden en handige rijhulpmiddelen die het nog aangenamer maken om stijlvol én functioneel van A naar B te gaan. Met de Stelvio Quadrifoglio lukt dat bewonderenswaardig minstens even goed (én comfortabel!), toch ligt het talent van deze topversie op meer uitdagende trajecten. Daar creëert de doordachte aandrijflijn met de V6 benzinemotor (met Ferrari genen), vlotte 8-traps automaat, aangescherpt stuurgevoel en slimme Q4 vierwielaandrijving een behoorlijk betrokken portie rijdynamiek. De optionele Akrapovic sportuitlaat zorgt op zijn beurt voor de nodige vocale ondersteuning. Niet verrassend maar het praktijkverbruik van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is behoorlijk stevig … net zoals het prijskaartje maar voor een premium high performance SUV alternatief betaal je elders nog een pak meer!

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Potente V6 benzinemotor
+ Soundtrack
+ Sensationele rijdynamiek
+ Comfortabel rijgedrag
+ Kwaliteitsprogressie interieur
+ Praktisch / functioneel
+ Sterk verbeterde rijhulp, veiligheid, connectiviteit, infotainment

+/- Zeer scherp geprijsd, toch nog steeds enkel voor de happy few weggelegd

– Verbruik
– Geen personaliseerbare rijmodus
– Riante concurrentie

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio facelift 510 pk Q4 MY20 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...